P&H Easky?

Hej
Har någon erfarenhet av P&H Easky?
Kom gärna med synpunkter.Plus och minus.
Funderar på att köpa en,tror den passar mina behov.
Sjö-Inomskärs- enklare älvpaddling.
Har provpaddlat den, men det var vindstilla då, så det blev inte mycket till test hur den går i vågorna.
Mvh
KE
 
Easky, kul kajak

Jag har viss erfarenhet av Easkyn från denna sommar. Den är ganska underhållande, lättrollad och svarar bra när man lutar kajaken för att korrigera kursen. Jag har varit ute i vind med den där den fungerar bra, men inte i höga vågor. Den känns lite liten ibland, kanske för att packvolymen är något begränsad. Mer en utflyktskajak än långfärdskajak.
hälsningar Mattias
 
Jag tror att Easkyn, på det stora hela, är en bra kajak. För rätt paddlare är den säkert perfekt. Jag har provat den några gånger i lugnt vatten och tror mig kunna säga att den är trygg och trevlig.

Anmärkningsvärt för mig (som gillar att kunna paddla lite fortare) var att kajaken har en tämligen tydlig (och relativt låg) gräns för "hur fort den går". Kajaken skapar vid relativt låga hastigheter (enlig mig) en stor bogvåg som gör att man kan ta i nästa hur mycket som helst - utan att komma fortare fram.

Det är självklart att detta INTE stör alla paddlare, men man kan ju tänka på detta fenomen vid provpaddling.

Go tur,
Patric
 
Har bara paddlat den en gång under en slutövning med min utbildning. Paddlade ca 4 mil i Blekinge Skärgård. Hade väldig hård motvind nästan hela vägen. Har samma erfarenhet som ovan: Hur jag än tog i så kom jag bara upp i snitt ca 7,5 km/h vid motvind och 9 km/h vid slättvatten (mätte med GPS). Det känns helt klart att vill man paddla snabbt o långt finns det säkert bättre kajaker men annars var den helt klart godkänd för en plastlåda.

MVH

Mattias
 
Hej, tack för era svar.
Tycker snittfarten verkar OK, vet inte vad som är "normal" snittfart på en lite längre tur?
Är det fart som det går att hålla utan större problem under en timme ?
Har provpackat den, fick med allt jag brukar ha på en veckas fjällvandring, bland annat mitt tält(som är rätt skrymmande), packade ner vandrarkängorna också,fikafacket var tomt(ca 30l) så det får plats en del mat .
Var inne på en Yukon expedition först men Easkyn verkar
vara lite mer "underhållande"?
Tycker priset är OK, 7900:-, något beg. med paddel och kapell.
Vill ha en kajak på ca 4,5 - 5 m, som tål en del,lättmanövrerad, ganska stabil som klarar det mesta
skapligt, kommer mest att paddla inomskärs, sjöar och ev. testa att paddla i någon älv med inslag av enklare forsar, vet inte om det går?
Ta med fiskespöt ibland.
Undrar om det finns någon annan kajak som skulle passa?
Easkyn är kanske en kompromiss men jag tror jag slår till och provar.
Hälsningar
Kurt
 
snittfart

... kan nog helt klart rekomendera den för dina behov. Kan dock nämna att jag paddlade max vad jag klarade av under min "test"(var dessutom lite förbannad). Så den hastigheten är kanske inget man håller normalt under dessa förhållanden. ....men alla kanske inte vill åka formel 1. :)

Ha de

Mattias
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.