Oziexplorer????

Hej
Hur gör man för att ladda in gröna kartorna i Oziexplorer? Gick på fil och sedan impotera och sedan på Alle DGR kart på cd. ( Har den norska versionen ) Sen är det stopp. Vilken fil eller filer ska man impotera, vilken filändelse ska dom ha?
Kan man scanna in egna kartor för att sedan lägga in själv? blev besviken på dom gröna kartorna som jag köpt, tycker dom är dåliga, inga höjdkurvor eller dom vanlig tecknen på en karta är med...Ska det vara så.

Hoppas på snabbt svar, ska i väg till fjälls och skulle vilja lägga in en rutt, om man kommer på hur man gör???

Thomas

Scanna går

Jag har nöjt mig med demoversionen, men jag har scannat in både gröna kartan och orienteringskartor. Det går alldeles utmärkt.

Sen kan man lägga orienteringsbanor på bildskärmen, göra en rutt av själva banan mellan kontrollerna, och direkt få banlängden.
Därefter tankar man ner alltihop till sin GPS, så kan man lättare reda ut exempelvis vilken av sju ritade stenar som kartritaren tänkte sig, när det finns 13 i verkligheten.

Anders

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

clindh

Forumvärd
I dagsläget kan OziExplorer inte använda kartor med Lantmäteriets egna .rik-format. Ett tillägg för detta är enligt uppgift under utveckling, men den verkar dröja.

Tills den finns får du klippa ut bitar via Kartex och ta in i Ozi som bildfiler och sedan kalibrera. Jag har gjort ett Excel-ark för att förenkla denna process något: http://www.utsidan.se/gps/tools/index.htm

Det finns Gröna kartor både med eller utan höjdkurvor, de med kurvor är nästan dubbelt så dyra. Även de med kurvor har sina brister, med konstiga skarvar mellan "bladen" etc.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips