Outdoorexperten.se -erfarenheter?

Jag bor i Västerås, så när jag ska ha något därifrån åker jag till butiken och köper över disk. Däremot har jag lärt mig att inte köpa sånt de inte har hemma, det går otroligt långsamt att få hem det man vill ha, om det går alls. Tråkigt, det är bra med ett alternativ lokalt till Naturkompaniet.
 
Hade med dem att göra för ett par tre veckor sedan.


Beställde ett MSR Miniworks vattenfilter. Naturligtvis så fick jag ett trasigt exemplar (detta händer mig för övrigt minst två utav tio gånger när jag beställer något), vilket inte är deras fel.

Tog bilder och skickade ett mail åt dem. För att snabba på processen ringde jag upp dan därpå. Ca en timme i telefonkö.

Jag erbjöd mig att enbart returnera filterinsatsen som var trasig (de skulle på så sätt slippa få tillbaka ett begagnat filterhus), men de hade inga lösa filterinsatser i lager. Jag frågade då om de inte bara kunde stjäla en filterinsats från ett komplett filter och ersätta det senare. Telefonisten skulle kolla upp det och satte mig i vänteläge i vad som kändes som en evighet, för att sedan återuppta samtalet och meddela att det inte funkade så.
Ett par timmar senare får jag svar på mitt mail (där jag frågat samma sak), men där är svaret att de inte har några lösa filterinsatser.

Tre dagar efter att de tagit emot mitt returnerade kompletta filter får jag att mail om att min reklamation är hanterad. Punkt.
Ringde upp dem för att få återkoppling. En timme i telefonkö, och samma telefonist svarar (jag har ringt dem tre gånger totalt och det har varit samma människa varje gång, så uppenbarligen har de bara en person som sitter i telefon).

Jag får till svar att de missat att skicka en ersättningsprodukt till mig. Detta trots att jag fyllt i detta på deras retursedel och dessutom hänvisat till mailkonversationen. Intressanta rutiner...
Jag ställer då frågan:
"Så jag kommer inte få något nytt filter?"
"Nej". (Det var alltså inte så att de erbjöd sig att skicka ett)
"Tack..."
Klick.


Är mest irriterad på mig själv. Jag handlar annars av två butiker som jag vet är blixtsnabba, har fria returer, etc., men den här gången skulle jag spara 120kr. Det var inte värt det...

Ja slumpen faller olika! Köpte ett likadant för två veckor sen och allt funkade klockrent!
 
Outdoorexperten, jag kan bli sur för mindre

Jag fick ett mail från Outdoorexperten i morse (se bild). Nu har jag inte handlat där på fler år men med 25 % rabatt ”hittade” hemifrån en sak jag tyckte var prisvärd. Bil (taskigt cykelväder) dit, enkel väg ca 12 km.

När jag skulle betala så var den rabatten bara vid Internetköp och ej i butiken. För att jag skulle ”få rabatten” skulle jag behöva beställa via Internet och betala fraktkostnad. Dom (Outdoorexperten) skulle behöv göra ett paket anlita en speditionsfirma och jag skulle behöva vänta några dagar och sedan åka till något utlämningsställe för att hämta paketet. Rätt mycket merarbete för bägge parter, när varan nu låg på kassadisken.
Stelbent. Det var gissningsvis knappast någon av ägarna som jobbade där, för då hade dom nog förstått att det är så man skrämmer bort kunder, kanske för all framtid och jag kan berätta för mina bekanta vad jag tycker, och inte bara här

Så det blev inget köp. Ska mycket till innan jag åker till Outdoorexperten fler gånger.

Till ”på köpet” var det trafikkaos på vägen till Outdoorexperten (vägarbete som jag inte kände till på E18, motorväg), så jag tog en annan väg hem. Där hade 2 st lokalbussar gått sönder och blockerade hela vägen (=tvärstopp).

Kl 19:00 nu i kväll fick jag ett nytt mail ”25 % på ett helt köp - Sista chansen bara några timmer kvar”.
Men dom har redan skrämt bort mig.
/Per
 

Bilagor

  • Outoorexperten 25 procent rabatt 2018.jpg
    Outoorexperten 25 procent rabatt 2018.jpg
    247.3 KB · Visningar: 869
Beställt från dem de gånger jag kunnat nyttja liknande erbjudanden som ovan. Senast en sovsäck som blev någon tusenlapp billigare än konkurrenterna. Har alltid fungerat bra med både beställningar och reklamationer. Hade beställt ett par lundhagskängor som inte höll måttet. Fick de utbytta snabbt.
 
Jag fick ett mail från Outdoorexperten i morse (se bild). Nu har jag inte handlat där på fler år men med 25 % rabatt ”hittade” hemifrån en sak jag tyckte var prisvärd. Bil (taskigt cykelväder) dit, enkel väg ca 12 km.

När jag skulle betala så var den rabatten bara vid Internetköp och ej i butiken. För att jag skulle ”få rabatten” skulle jag behöva beställa via Internet och betala fraktkostnad. Dom (Outdoorexperten) skulle behöv göra ett paket anlita en speditionsfirma och jag skulle behöva vänta några dagar och sedan åka till något utlämningsställe för att hämta paketet. Rätt mycket merarbete för bägge parter, när varan nu låg på kassadisken.
Stelbent. Det var gissningsvis knappast någon av ägarna som jobbade där, för då hade dom nog förstått att det är så man skrämmer bort kunder, kanske för all framtid och jag kan berätta för mina bekanta vad jag tycker, och inte bara här

Så det blev inget köp. Ska mycket till innan jag åker till Outdoorexperten fler gånger.

Till ”på köpet” var det trafikkaos på vägen till Outdoorexperten (vägarbete som jag inte kände till på E18, motorväg), så jag tog en annan väg hem. Där hade 2 st lokalbussar gått sönder och blockerade hela vägen (=tvärstopp).

Kl 19:00 nu i kväll fick jag ett nytt mail ”25 % på ett helt köp - Sista chansen bara några timmer kvar”.
Men dom har redan skrämt bort mig.
/Per
Fast det är ju inget ovanligt något av det. Att det skiljer mellan webbutik och fysisk butik är tråkigt men händer tillräckligt ofta för att det mer eller mindre ska kunna kallas kutymt.

Din problematiska resväg är ju inget de kan påverka, det var ju också ditt val att åka till butiken.

Men varför vara så "stereotypisk" och hota med att berätta dina upplevelser med din bekantskrets, fast det är ju förståss uppfräschande att du inte benämnde den som det sedvanliga mycket stora (bekantskapskrets). ;)

Hur det än är så lite cred att du valde en fysisk butik i din närhet.

Skickat från min G8231 via Tapatalk
 
Nu har jag det mesta jag ”behöver”, men från de flesta företag som jag prenumererar på e-postreklam från så gäller samma pris/rabatt i butiken som vid Internetköp.
När jag nu googlar på produkten så är den 100 kronor billigare på https://outdoorbutiken.nu/

och klickar på ”Buy Now” så hamnar jag inte med den produkten i kundvagnen utan hos Outdoorexperten och då har priset ökat med 100 kronor.

Den ”taskiga” trafiksituationen gjorde att det flera ”bortkastade” timmar (kissnödig på hemvägen) vilket kanske gjorde att jag blev mer sur än om jag gjort ett ”fynd”
 
Var lite osmart

Om jag hade beställt det jag vill köpa via Internet och även beställt en ispik (skrymmande ca 170-180 cm lång) så hade jag fått 25 % rabatt på det jag ville köpa och fraktfritt (> 500 kronor) och fri returfrakt av ispiken. Hade Outdoorexperten tjänat några pengar på affären då eller rent av förlorat pengar? Men det kom jag på just nu, ett dygn för sent.

Är det så man ska göra?
 
Är det så man ska göra?

Från deras köpvillkor

Fri returfrakt
Gäller inom 14 dagar från mottagen vara Gäller order över 500kr.
Gäller ej skrymmande gods som t ex stavar, cyklar, kanoter, kayaker och dylikt.

Nej det är inte så man ska göra, börjar folk utnyttja villkoren på det sättet så blir det ju snabbt försämrade villkor.


För mig är det dock viktigt att returer är just fria, fr.a. vid köp av skor och kläder, då storlekarna inte alltid passar.


Måste säga att Outdoorexperten är ett föredöme då det gäller enkla returer, bara att klistra på medföljande fraktsedel på paketet och skicka tillbaka. Inget returformulär att fylla i. Pengarna tillbaka på kontot snabbt (om man valt att betala direkt via bank). Mycket bra!
 
Måste säga att Outdoorexperten är ett föredöme då det gäller enkla returer, bara att klistra på medföljande fraktsedel på paketet och skicka tillbaka. Inget returformulär att fylla i. Pengarna tillbaka på kontot snabbt (om man valt att betala direkt via bank). Mycket bra!

Fast det har ju väldigt många.

Vad jag kan minnas så var det bara fria returer om det innefattade ett byte till en annan produkt, men de har kanske ändrat detta.
 
Fast det har ju väldigt många.

Vad jag kan minnas så var det bara fria returer om det innefattade ett byte till en annan produkt, men de har kanske ändrat detta.

Inte väldigt många har ett system där du inte behöver fylla i en returföljesedel. Inte Outnorth, Inte Addnature, Inte XXL...

De verkar i så fall ha ändrat det för jag returnerade häromdagen, det var inget byte utan återköp.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...