Outdoor klocka...

Tid, datum och helst alarm. Ute har jag dock gärna höjdmätare (för orienteringen och bergslöpningen) och pulsfunktion när jag tränar (men enklast möjliga, bara aktuell och snittpuls). Detta har för mig resulterat i tre klockor: En till vardags, en för fjällen och en för träning. Ändå billigare tillsammans än en Suunto Core...

Angående vatten:
en klocka som är "water resistant" är aldrig vattentät - min suunto ska klara 100 m och det gör den nog - ända tills jag trycker på en knapp när den är under ytan. Då kan det vara kört.

Water proof, är väl grejen som krävs för att man ska vara säker på att den fixar en rejäl simtur. Tror jag.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Bara för att trösta er

Kan jag berätta att en 200m tät dykarklocka släpper in ånga....i sb med bastubad.
Min sports Seiko med skruvad krona gör inte det. Min Timex för 8$ släpper ut ångan själv oxså och bara går...

1. Som jag tolkar dig så litar du mer på kartan du ser än på min beskrivning av terrängen jag säger att jag ser. Det får stå för dig. ;)

2. Tack för tipset! :)
1. Nejdå, inte alls. Jag pratar om generella regler. Jag tvivlar inte det minsta på din erfarenhet med denna specifika klocka.

2. Ingen orsak :). Jag har som sagt den här klockan själv och det är den som jag använder mest när jag är ute i naturen. Min Olech & Wajs är också kanon men den är lite mer av en assesoirklocka, liksom min Omega Seamaster och Omega Geneve fr 60- och 70-talet.

~Paul~

Kan jag berätta att en 200m tät dykarklocka släpper in ånga....i sb med bastubad.
Min sports Seiko med skruvad krona gör inte det. Min Timex för 8$ släpper ut ångan själv oxså och bara går...
Min Omega SM och Olech & Wajs Professional släpper heller inte in ånga eller vatten i bastun. Däremot skulle jag inte våga gå in med några av mina Casio G-shock 200 m.

~Paul~

Jag är både supernöjd och besviken på min Suunto Lumi, som är tjejversionen av Core.

Nu har jag mitt fjärde ex och det är höjdmätaren som har krånglat. Tror dock att det är var givaren sitter på dammodellen som ger problemet, sambon har en Core och vid samma äventyr funkar hans bra, när min har spökat.

Men Suuntos Helpdesk och service är grymma och reklamerar utan tjafs om det är något meck, så gillar du utseendet så är det definitivt värt att chansa! Måndagsexemplaren kanske börjar försvinna!

Jo, Helpdesk svarar, men svaren är kanske inte alltid det man önskar. Jag trågade om det var någon förbättring av konstruktionen för höjdmätaren gjord, om det var någon idé att reklamera igen. Man tror ju att en armbandsklocka ska kunna bäras och fungera på armen. Men kanske inte:

Dear Madam,
thank you for contacting Suunto.
The Lumi sensor works at its best if it is not very close your your wrist, there should be some air flowing between the Lumi sensor and your wrist.
Alternatively, you can use it on a back pack.
With best regards,
Suunto Helpdesk

Fast jag gillar ju klockan ändå, så nu behåller jag den bara och slutar tro att jag kan höjdmäta från armen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips