Ottsjö eller Vålådalen i mars?

Söker dels tips/rekommendationer om vad som är trevligast/vackrast om en bara har ett par dagar och vill ta sig upp/ut på fjället, samt vad som är enklast att ta sig till utan egen bil...
... och dels gärna skidsällskap men jag är rätt låst i mina tider, 12-14 mars (är i Åre dagarna innan men stannar sen själv ett par dgr).
Tips på enkelt boende tar jag oxå gärna :)

Vålådalen

Hejsan,

I min bok är i och för sig båda fina alternativ, men jag hade valt Vålådalen utan tvekan. Finns bland annat betydligt fler turalternativ i Vålådalen.

Vad det gäller bussar så var det i alla fall tidigare så att det var samma buss som gick till både Ottsjö och till Vålådalen. Men om man åker taxi är det ju närmare till Ottsjö.....

/ Stefan

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Tack Stefan! Är det enkelt att komma upp på kalfjället i Vålådalen? Har du något tips på boende (som man kan ta sig till utan bil)? Fjällstationen är full pga konferens.
mvh Susanne

Jag skulle vilja rekommendera Trillevallen. Boende finns på hotell. Riktigt fint område för turåkning, med mängder av dragna turspår. Går att göra turer upp på Välliste och lite längre bort, Grofjället. För att slippa utförsbackarna på Välliste går man helst på tur på den västliga sidan.

Från Vålådalen har du bara 14km till fjällstugan Stendalstugan som är nybyggd.

Det är enkelt att ta buss till Storulvån om du redan är i Åre där är du nära kalfjäll.

Tack Jimmy och Kimmo! Ska kolla upp Trillevallen, bra tips. Storulvån var egentligen mitt första val men jag tycker INTE det är särskilt lätt att ta sig dit med buss. Wänseth buss som sköter sista biten mellan Enafors och Storulvån går bara ett par ggr / dag och är tajmat med tåg. Jag måste till Östersund och flyg 19.20 och hade då behövt åka redan 12 fr Storulvån för att lösa det. Men det kanske finns någon annan buss som jag inte vet om? Storulvån är definitivt fortf ett alternativ, men det var främst pga dessa transporter som jag nu mer är inne på Vålådalen/Ottsjön.
Eftersom Vålådalens fjällstation var fullt, lutar jag nu åt Ottsjö ändå.

Tack! :)

PS - Om någon är i faggorna 12-14 mars letar jag även skidsällskap!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips