Osprey Aether vs Argon

avslutad210712

Gäst
Har både en Crescent 110 (föregångaren till Argon) och en nyinköpt Aether 70 vilken jag använde vid senaste vandringen. Herrejisses så nöjd jag är med lillebrorsan. Bäregenskaperna är i toppklass och så längeman inte bär mer än 21-22 kg som jag hade i säcken så klarar man sig lätt!!! med en Aethter.
 
Hjälp vad det rasslat till i den här tråden plötsligt

Jag har köpt ett regnskydd till säcken, men inga vattentäta påsar. Vi har vanliga färgglada påsar att organisera vår packning i. För mig och min flickvän bär äventyret av imorgon och SMHI spår att regnskyddet kan komma att behövas. Jag har provvandrat med säcken två gånger, en gång med 20kg och en gång med 15kg. Den verkar väldigt bra om än inte helt följsam i höfterna. Det är en av Argons fördelar säjs det. Det får väl ändå ses som lite av en petitess.
 

avslutad210712

Gäst
Följsamheten i höften, om du menar att höftbältet skall vara rörligt, får man genom att lossa lite på de fyra banden som håller höftbältet mot själva säcken. Omvänt om man vill ha en säck som rör sig så lite som möjligt, tex vid vandring i lutande eller svårvandrad terräng, så drar man åt dessa fyra and liksom man drar åt alla andra remmar som har med bärsystemet att göra dvs höftbälte, axelremmar och toppstramare.
 
både aether och argon har deras "custom moulded hip belt" vilket är trevligt dock är ju hela bärsystemet på aether mer slimmat med smalare axelremmar etc. Argon är lite styvare vill jag påstå och trevligare att bära men halvkilot tyngre och en del dyrare vilket sätter den i samma prisklass som en arcteryx bora 65, en konkurrent jag är tveksam om den slår, enda fördelen argon har är att den är nästan halvkilot lättare än boran. Sen är det förstås vad som passar ryggen bäst, bora eller argon så helt utesluten är den inte.

Dammodellen ariel 65 sålde jag för nån vecka till en som skulle promenera till nordpolen, pga vikten föll arcteryx bizra och osprey xenon bort.

Oavsett vilken av dom säckarna jag pratat om är det bra köp.

För en ryggsäck som dom hade jag föredragit regnskydd eftersom den blir plaskblöt utan och mycket otrevlig att ha med att göra med lera och grenar och skit. En ren rygga som min klättermusen eller on Pod sac hade jag tagit vattentäta påsar, inte så mycket som kan bli blött och äckligt.
 
Jag körde med regnskydd för ryggan och sedan hade jag kläder och lite sånt i tunna lätta dry sacks för även om man har regnskydd så drar en del saker lätt åt sig fukt som man så klart minskar med att hålla dem borta även från sånt trots regnskydd. Fältkök och lite sånt körde jag i vanliga persedelpåsar.

Ska man vara riktigt petig så blir väl ryggan ändå blöt om det regnar utan regnskydd och med allt packat i vattentäta påsar i och då kanske ryggan väger några hekto extra även om materialet i ryggan är vattenavvisande så kan det samlas lite vatten i fickor och skrymslen... ;)
 
Skriver detta för framtida referenser om inget annat, då jag hoppas också trådskaparen är nöjd med sitt köp.

Under min senaste vandring i tung terräng med min Osprey Aether (73L) så kändes den mycket bra, och jag är fortfarande väldigt nöjd med det köpet. De största bristerna jag känner är följande:

# Topplocket är långt ifrån vattentätt, det regnade ihärdigt under en eller två dagar jag gick och det jag hade i detta fack var dyngblött. Jag var dum nog att inte tänka på att jag bl.a hade kameran däri. Jag hade allt innehåll i packsäckar (mckinley) som jag brukar ha, och allt i säcken var torrt. Men till nästa långvandring kommer jag kolla upp lite mer robusta vattentäta säckar, för säckerhetens skull.

# Sidofickorna är extremt opraktiska för vad jag vill använda dem till. Jag vill förvara t.ex vattenflaska (och kamera) m.m där, men när säcken väl är på ryggen så sitter fickorna både för högt och de spänner alldeles för tajt för att stoppa in och ta ur saker där med mindre än stor(smärtsam) möda. Jag tvingades be min vandrings-partner att ta ur min flaska varje gång jag ville dricka.

Utöver dessa två punkter älskar jag min Aether, den har varit riktigt slitstark och inte gått sönder (den har fått utstå mkt friktion på stenar), den må även vara en "intern" ryggsäck, men det finns gott om öglor på framsidan (6st) och locket(minst 4) för att fästa karbinhakar och därpå eventuella andra mojänger man i efterhand kommer på att man vill ha där (typ soppåse). Detta är något jag uppskattar mycket eftersom jag föredrar "interna" ryggor framför de där klånkigare med ramverk utanpå.

Jag har även för avsikt att köpa en Osprey Daylite, som är avsedd att fästas frampå en Aether eller Ariel (m.f) för att utöka kapaciteten med 13liter, samt fungera som en bra dagsrygga när man beger sig bort ifrån lägret över dagen. Jag har provat att använda topplocket som lumbar-pack men den är alldeles för liten för mina behov (en dagshajk ifrån läger med mat, kök o.s.v). Tyvärr säljs den inte av Europa-leverantören enligt Addnature, men den verkar finnas på en tysk hemsida samt en brittisk, så jag beställer nog därifrån inom kort.

Jag har även haft mina funderingar på om inte ett bredare höftbälte vore bra, men den har fungerat utan problem hitills, i värsta fall ska man kunna ta det bredare ifrån en Argon och fästa den på en Aether -- har jag läst.
 

avslutad210712

Gäst
Jag har även haft mina funderingar på om inte ett bredare höftbälte vore bra, men den har fungerat utan problem hitills, i värsta fall ska man kunna ta det bredare ifrån en Argon och fästa den på en Aether -- har jag läst.

Jag har inte bara läst att man kan göra det utan jag har testat med mitt bälte från en Crescent (föregångaren till Argon) och visst är det bältet snäppet bättre men för laster upp till 22 kg som jag hade i min Aether tycker jag att Aethers bälte räcker till mer än väl.
 
Är lite sugen på en Ospreys Argon 85 men hur stryktåliga är dom???
,törs man ha andvända den under en backpacking tur typ i asien,dom är ju inte så försiktiga med ryggsäckarna på flygplatserna när dom lastar i ur dom på flyg m.m.

har kört med en gammal Haglöfs rygga förut.

/pelka
 
Jag har en Argon 85 (och har likaså haft Haglöfs modell äldre). Jag tycker att det inte ska vara några problem att ha den på en backpackingtur. Jag har även haft min på flyg utan några problem. Stryktålig är den i alla fall men det är ju så olika hur de behandlar dem på flygplatserna.

Instämmer med Varghjärta angående sidofickorna, samma dåliga lösning på Argon men det enda dåliga på ryggsäcken i mitt tycke. Jag har regnskydd så det här med topplocket har jag inte upplevt. I övrigt är jag jättenöjd med ryggsäcken.

Calle
 
Om inte väven är vattenavstötande (som den är på min Osprey Exos) är det mycket god idé att ha regnskydd. Jag testade en gång en annan säck några timmar i regn och det var en avsevärd mängd vatten som a) sögs upp av väven, b) trängde in i säcken. Jag minns inte de exakta siffrorna men det kan ha varit totalt 1 kg.

Nu tränger det in en del genom sömmarna på min Exos också så
jag har valt att ha ett skydd på ändå. Faktum är att den Sea to Summit-påse som härbärgerar min duvsovsäck och en del annat som bör hållas torrt inte är helt vattentät. Jag har den också, dock. Den ersätter sovsäckens kompressionspåse, som är tyngre.
 
Nu har jag provat en Ospreys Argon 85 ryggsäck,det var en skön ryggsäck,men tyvär passade den inte min rygg helt perfekt,jag har rätt mycket svank så ryggan ligger inte helt slimmat efter ryggen,får in nästan en hand mellan ryggsäcken och ryggen:(.
annars verkar det vara en bra och redig ryggsäck.


provade en Arcteryx Bora ryggsäck med den satt mer slimmat efter min rygg,men ska prova en Fjällräven kajka igen å se vilken av dom 2 sitter bäst på min rygg.

/pelka
 
Hur bra ventilation?

Jag står mellan framför allt en Osprey Aether och en Lundhags V8. Något som verkar väldigt lockande är Ospreys ventilerade rygg. Jag undrar om denna verkligen fungerar, är det någon skillnad jämfört med andra ryggsäckar? Jämför gärna med Lundhags om ni kan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Ringnes Osprey Aether 70 Transportera 7
poppopower Arcteryx Altra Vs Osprey Aether Transportera 2
kungpao Haglöf Sec 65 vs Osprey Aether 70? Transportera 5
realout Osprey Aether 70 Transportera 3
Någon med erfarenhet av Osprey Aether/Ariel Transportera 5
grodanbolle Osprey Aether! Transportera 7
greenjuice Osprey Aether 75 Transportera 0
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
FlyerSword Osprey Exos 58 vs Lumina 60 vs Levity 60? Transportera 2
wajder Osprey kestrel 38 som handbagage...? Transportera 1
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
egs Osprey återkallar bärstolar Transportera 5
Still Alive Trasig Osprey Argon Transportera 1
Glännman Osprey Kestrel 28 som handbagage ? Transportera 5
Ekoxen Osprey Exos 48 eller 58 Transportera 9
LMP Osprey Xenith små storlekar? Transportera 4
uncle botak Alternativ till Osprey Xentih 75 Transportera 10
Tord Hoppe Osprey Exos 58, ficka för vattenblåsa? Transportera 2
Rasumusu Osprey Xenith 88 eller Fjällräven Kajka 85, japp, ryggsäckstråd! Transportera 2
AnteÅ Pris för en Osprey Crescent 75L? Transportera 8
Gun-valld Osprey manta 30 vs Haglövs gram 25 Transportera 1
tomiso Osprey Atmos 65 finns men finns ändå inte Transportera 2
henkkahh Matrix 40 eller Osprey exos 34 Transportera 0
skaidde Osprey exos 46 vs exos 58 Transportera 2
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
hannulan Osprey Talon 11 Transportera 3
The Lapp Osprey Kestrel 58 Transportera 6
dadoni Osprey Atmos 65 L Transportera 4
Malindo Erfarenheter Osprey Kestrel 68? Transportera 1
Varghjärta Tasmanian Tiger någon? Transportera 4
pelka Osprey Crescent 90 Transportera 4
legba Osprey Kestrel 28 l för tjejer? Transportera 0
helper Osprey Exos Video Transportera 1
joask202 Osprey Elroy? Transportera 2
BrittMarie Osprey regnskydd till ryggan? Transportera 14
lleberg Hur mycket får plats i en Osprey talon 44? Transportera 7
langby Osprey Talon Series Transportera 1
jakerlund Osprey Travel? Transportera 1
bredberg Hållbarhet Osprey Exposure 50 Transportera 5
brigas Osprey exposure 50 liter -omdömen? Transportera 2
Är på jakt efter en Osprey Crescent 110 Transportera 2
dextro Osprey/Bora? Transportera 21
sunderlux Osprey Crescent Transportera 11
RogerS Nätbutik som säljer Osprey ?? Transportera 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.