Ospray Kestrel 28 vs Talon 33 eller annan ~30L på NK

Tjena!
Lyckades ganska bra i tävlingen som Naturkompaniet hade i fredags kan man säga. Nu tänkte jag investera i en mellanstor rygga för dags och helgturer. Har en Kajka 85L sen innan och känner verkligen ett behov för en mindre säck.
Som ni förstår är ett krav att den ska inhandlas på Naturkompaniet, har hittat dessa två som ligger strax över en tusing och det är verkligen perfekt prisläge. Student som man är vill jag inte lägga för mycket utöver dom 1000kr som jag har som presentkort.

Någon som har erfarenhet av dessa två eller någon annan av deras ~30L säckar?


http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=67337
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=93904
 
Jag har nyss blivit ägare till en Talon 33 (har en Talon 11 också som cykel-/vätskesäck), som jag gillar jättemycket! Har iofs bara provat den med hyfsat lätt packning och 3st 1-timmars-turer plus några småpromenader, men den sitter så fint på ryggen att man nästan glömmer att den är på.
Har läst andra användare här på Utsidan (Brigas, tror jag?) som tycker att den lastar väl upp till ca 10-12 kg.
Jag vet inte skillnaden mellan Kestrel och Talon egentligen, mer än att Talon är en lättviktsmodell? Känns ändå väldigt välbyggd. Gillar den och kan rekommendera den!
Jag har ett separat regnskydd från Osprey till den, verkar ju ingå i Kestrelen. Som ju iofs är lite mindre i volym, men tyngre.

Kan du ta dig till en butik och klämma/känna hur de sitter på din rygg så kanske du märker snabbt vilken du gillar bäst. Blir nog bra vilken som! Grattis!
 
Jepp!
Talon är riktigt fin både att vandra och cykla med.haft den på turer på 2-3 nätter sommar och höst,men kanske 8-9kg i den,inte mer tror jag.
Rekommenderas!
 
Säckarna är ju i princip likadana så jag tror inte det spelar nån roll vilken du väljer..

Talon är 300 gram lättare, Kestrel kan du bära skidor med, plus att den har inbyggt regnskydd..

Jag har haft 3 Ospreysäckar varav en Talon 44 som tyvär försvann, saknar den mycket, men kvaliteten har aldrig varit ett problem och det är mycket smarta lösningar på alla deras säckar! Du kommer säkert bli nöjd! :)
 
Har en Talon 33 som använts till allt möjligt; övernattningsvandringar, dagslånga cykelturer, storhandling på Ica maxi m.m.
Mycket nöjd med ryggsäcken, sitter som en smäck, smarta lösningar med flera mindre förvaringsfack och lättillgängliga justeringsmöjligheter. Har inte hört någon som varit direkt missnöjd med sin Osprey-väska.
 
Tackar för svaren!

Riktigt kul att höra att alla verkar nöjda med sina ospray-säcker! Besökte en butik innan idag och kollade på båda. De satt perfekt på kroppen båda två men efter en halvtimmes granskning kom jag fram till att Kestrel-säcken var den som passade mig bäst. Gillade framför allt möjligheterna att kunna spänna fast saker på utsidan i större utsträckning jämfört med Talon, men framför allt blev det den lite grövre väven på Kestrel som avgjorde.
 
Är lite sugen på en Talon 33 rygga,men jag undrar om det är typ sido fack på den som man kan trycka ner en flugspöstub i??

svårt att se på bilderna jag sett

mvh/P
 
Är lite sugen på en Talon 33 rygga,men jag undrar om det är typ sido fack på den som man kan trycka ner en flugspöstub i??

svårt att se på bilderna jag sett

mvh/P

Det finns sidofack på båda sidor. Vet inte hur stor en flugspötub är, men en 0.75L termos går ner utan problem.
 

Bilagor

  • talon33.jpg
    talon33.jpg
    51.3 KB · Visningar: 871
Det finns sidofack på båda sidor. Vet inte hur stor en flugspötub är, men en 0.75L termos går ner utan problem.

tackar för bild och svar,då vet jag att det finns sido fickor på den:) o det går att sticka ner en spötub i fickan för en spötub är inte så grov.

mvh/P
 
tackar för bild och svar,då vet jag att det finns sido fickor på den:) o det går att sticka ner en spötub i fickan för en spötub är inte så grov.

mvh/P
Sidofickorna är i elastiskt tyg och som du ser så går kompressionsremmarna precis vid överkanten av fickan så man kan dra fast grejerna säkert i sidofickan.
 
Jag är på g att köpa en Talon 33, jag är 188 cm lång...för vilken längd är den tänkt....sett att den del dagssäckar inte är direkt gjorda för oss medellånga :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.