Osmaklig reklam

Jag förstår att Utsidan betalas av reklam för oss som är för snåla för betalande medlemsskap, men finns det ingen gräns för osmakligheten?

En del av reklamen verkar drivas av saker jag söker på men annan reklam verkar drivas av något helt annat. En period gick jag reklam för någon metod att gå ner i vikt där personerna på bilderna var sjukligt smala med gigantiska bröst. Just nu får jag reklam för någon metod för hur äldre män ska prestera mer i sängen. Båda dessa tycker jag är bortom gränsen för vad seriösa sajter ska göra reklam för. Kan jag anmäla reklamen på något sätt?
 
Har uBlock Origon och den är lite bättre äm addblock för addblock får ju pengar och visa reklam nuförtiden. Vad jag reagera på att om en sida som utsidan skall ju inte gå med på vilken reklam som helst bara för och få några kronor?
 
Det är antagligen inte Utsidan som väljer reklamen själva utan de prenumererar på en tjänst där den som tillhandahåller tjänsten väljer ut reklam.

Om jag inte är ute och cyklar finns det möjlighet att anmäla opassande reklam.
 
Om det är en tjänst som väljer ut reklam bör den ju ändå anpassa reklamen efter användarna som ska se denna. Och förutom att det är rätt osmakligt reklam som det skrevs om så är ju friluftsmänniskor inte rätta målgrupp för sexualiserad reklam och liknande. Om vi nu vill stannar i ämnet friluftsliv på denna sida vilket jag antar att vi alla vill.
 
Jag tycker det verkar som om jag får reklam för det jag nyss varit och köpt eller det jag Googlat på. I fjol vår Googlade jag på Vårruset för att veta datum när det var, för just den dagen stänger dom av närmste vägen jag har till min kajak.

Jag fick då tipset att klicka på ”stäng-krysset” för att få någon annan reklam men jag ”fick” massor av reklam från Vårruset i sådär en vecka
https://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=822212&postcount=47

Per
 
Utsidan säljer antagligen reklamplats till Google, då kommer reklamen vara baserad på den information som Google har om dig.

Google Adsense heter tjänsten har jag för mig.
 
Jag tycker det verkar som om jag får reklam för det jag nyss varit och köpt eller det jag Googlat på. I fjol vår Googlade jag på Vårruset för att veta datum när det var, för just den dagen stänger dom av närmste vägen jag har till min kajak.

Jag fick då tipset att klicka på ”stäng-krysset” för att få någon annan reklam men jag ”fick” massor av reklam från Vårruset i sådär en vecka
https://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=822212&postcount=47

Per

Nej, det stämmer inte. Jag får saker jag aldrig googlat (tex de jag tog upp i trådstarten). Just nu får jag enligt bilden. Inget av det där har jag googlat. Ingen av annonserna har stängkryss.

De som finns i bilden kan jag acceptera, de känns hyfsat neutrala även om de är ointressanta för mig. Det är de osmakliga sexualiserade annonserna jag reagerar på.
 

Bilagor

  • IMG_0516.jpg
    IMG_0516.jpg
    57.6 KB · Visningar: 971
Snålheten bedrar -billigt att vara medlem!

Jag förstår att Utsidan betalas av reklam för oss som är för snåla för betalande medlemsskap, men finns det ingen gräns för osmakligheten?

En del av reklamen verkar drivas av saker jag söker på men annan reklam verkar drivas av något helt annat. En period gick jag reklam för någon metod att gå ner i vikt där personerna på bilderna var sjukligt smala med gigantiska bröst. Just nu får jag reklam för någon metod för hur äldre män ska prestera mer i sängen. Båda dessa tycker jag är bortom gränsen för vad seriösa sajter ska göra reklam för. Kan jag anmäla reklamen på något sätt?

Jag håller med i sak, dvs att osmaklig reklam bör bort. Dock förstår jag inte hur man öht kan välja bort att stötta Utsidan med 100 kronors årlig medlemsavgift?! En struntsumma för all den kunskap och erfarenhet som finns här.
 
Googles algoritmer styr

De allra flesta annonserna på sidan just nu är Google adsense annonser. De känns igen på att de går att kryssa ner och även välja sluta visa annonsen i högra hörn upptill.
Annonserna styrs inte direkt av Utsidan utan generas av googles algoritmer som försöker ta fram det som just den besökare skulle vara mest intresserad av.
Det betyder alltså att alla besökare har individuella annonsval, jag ser inte precis de annonser du ser och vice versa.

Det finns ändå möjlighet att styra annonserna som webbansvarig genom att gå in och blockera annonser man inte önskar på sin webbsida.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.