Optimus Svea, tips och trix.

Tips på ett dyrt kastrullset till Svea

Jag använder Snow Peak Trek Combo. Det är egentligen för dyrt men riktigt bra. Innergrytan (0,9 l) passar precis och yttergrytan är stor (1,4 l).Kastrullerna är graderade. Locket till yttergrytan funkar bra att steka burgare eller parisare i. Med det blir oftast på mitt Nova.

Jag har sällan med hela kastrullsetet utan brukar plocka ihop det jag behöver.

http://www.snowpeak.com/cookware/backpacking/trek-combo-titanium-scs-010t.html

Säljs bla av Globetrotter.

/Tommy

Egen tändpasta/gel?

Är det någon som tillverkar egen tändpasta/gel förförvärmning av sitt kök (Svea)? Närmast jag har kommit är när vi blandade napalm i lumpen och det var på halvfabrikat som knappast finns i handeln. Alla uppslag är välkomna.

Hälsningar

Tommy

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Inget egentillverkat.
Jag använder tändvätska i gel-form som jag har i en liten flaska med pip. Litet väl rinnigt men bättre än vätskor, och framför allt dunstar den inte bort direkt.

Är det någon som tillverkar egen tändpasta/gel förförvärmning av sitt kök (Svea)? Närmast jag har kommit är när vi blandade napalm i lumpen och det var på halvfabrikat som knappast finns i handeln. Alla uppslag är välkomna.

Hälsningar

Tommy

100g alcohol10 g stearin (stearinsyre) 3 g NaOH løst i så lite vann som mulig. Varm alkohol og stearin til stearinen smelter. (Bruk vannbad) tilset lut-oppløsningen, og rør det sammen.

OBS! mye giftig og brannfarlig her, så ta alle mulige forhåndsregler.

dsk

Tack!

Tack för receptet!

Jag har en rätt god labvana från jobbet så jag inser riskerna och kommer inte att göra detta under köksfläkten.

/Tommy

Är det någon signifikant skillnad mellan gamla svensktillverkade sveaköken och de nyfabricerade av asiatiskt ursprung? Eller, för att formulera sig annorlunda: Ska man göra sig omaket att leta begagnat på Ebay (motsv) eller är det bara att köpa ett från första bästa uteprylaffär?

100g alcohol10 g stearin (stearinsyre) 3 g NaOH løst i så lite vann som mulig. Varm alkohol og stearin til stearinen smelter. (Bruk vannbad) tilset lut-oppløsningen, og rør det sammen.

OBS! mye giftig og brannfarlig her, så ta alle mulige forhåndsregler.

dsk

Hmm...

blir det inte en massa rester kvar efter NaOh när det brunnit färdig - ser nästa ut som man gör någon form av tvål mellan stearinsyran och NaOH och den vägen tjockar upp det hela blandningen

kanske dags att lugna ner sig ;-)

bensen är dessutom cancerogen så den har också en långsiktig fara utöver att slabbet i sig är akut brandfarligt så in i h*lv*te.

Är det någon signifikant skillnad mellan gamla svensktillverkade sveaköken och de nyfabricerade av asiatiskt ursprung? Eller, för att formulera sig annorlunda: Ska man göra sig omaket att leta begagnat på Ebay (motsv) eller är det bara att köpa ett från första bästa uteprylaffär?

Säkerligen (som med allt annat), men i detta fall vet jag inte om det gör någon praktisk skillnad. Köket i sig är så enormt primitivt. De ska väl isf vara att det är fel storlek på munstycket då =)

Av samma anledning kan man förmodligen, utan att oroa sig, handla ett som är 20 år gammalt.

Handlar du ett så gammalt måste du säkert byta packningar, vilket du slipper på ett nytt.

Har alltid varit litet skeptisk till Sveas "burn time up to 50 minutes on full tank", så jag gjorde ett litet test.

Jag fyllde bränsle ända till kanten och lämnade endast den uppstickande lockanslutningen o-fylld (kanske EN cm3 luft).
Då fick jag ut 46 minuter och 28 sekunder. Jag stängde av när jag hörde att det bara fanns bränsle kvar i veken (man ska enligt uppgift inte köra veken torr då den kan kola) , så det hade kanske gått att köra en minut till.
Trycket var naturligtvis dåligt under de första fem minuterna då tanken var så full, men det brann rent och fint.

Alltså. Om man fyller hela tanken får man ut det som lovas. Optimus säger dock också att man inte ska fylla mer än 2/3, så det rör sig om ett fult marknadsföringsknep :)

PS.
Så fullt som jag fyllde bör man enbart göra om man ska tända köket direkt och behöver köra extra länge, men det var kanske underförstått :)

Din försöksstation var givetvis vid havsytan, +20° och dragfri samt du gjorde 50 repetioner? Och det du skrev var medelvärdena?
;-)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips