Optimus Polaris Optifuel

På den här länken kan ni se alla 3 Optimus flaskkorkarna: optimus-childsafe-cap-for-fuel-bottles
Dvs:
Den vanliga rundade svarta, 'osäkra'; # 8017765
Den (överdrivet) vida, 'barnsäkra': # 8018777
Den smartare utformade, 'barnsäkra': # 8017612

Såvitt jag uppfattat saken säljer Optimus i Sverige bara den 'osäkra' löst i Sverige - och dom har lagt 'munkavle' på sina amerikanska återförsäljare, så dessa vägrar (med hänvisning till förbud från Optimus) sälja de barnsäkra utanför USA. Detta trots att Optimus själva inte levererar 7612 eller 8777 lösa här... Skäms Optimus!!!
 
hmm - säkerhetskorkar i min värld har inte att göra om det är barnsäkert eller inte, utan att det är explosionssäker och att låga utifrån inte kan ta sig igenom smal passage in i flaskan om innehållet är T-sprit, Tenol eller metanol. - eller typ vid -20 grader C och därunder heptan/kem. ren bensin/akylatbensin.

T-sprit har LEL från 8 grader uppemot 30 grader (UEL) - i det temperaturområdet så är bränslegaserna tillsammans med luften i behållare explosiv och om denna antänds av någon orsak så kan trycket bli 6 -7 Bar i värsta fallet om det inte har chans att tryckutjämna sig med omgivningen under förbränningen. Dom allvarligare fallen med brandskador av T-sprit har just berott på att det har smällt inne i en dunk/behållare och innehållet till stor del trycks ut genom öppningen och spridits ut och det blev eldhav strax efter - säkerhetskorken är till för att hindra att det händer.

Säkerhetskorken är till för att låga utifrån inte skall hitta in till flaskan och dess bränsleluftblandning. Avser inte om det är barnsäkert eller inte. Gissar att alla tre korkarna uppfyller säkerhetskriteriet i avseende att hindra explosion inne i flaskan.

Jag gissar att barnsäkra korken är en produkt av USA och dess stämningskåta adokater och användare där de ser en chans att komma ut ur sin misär med feta skadestånd om man kan visa att det är 'produktens' fel till en skada (tom. sjävförvållad sådan) - det är ju en hel industri på advokatsidan i USA som lever på att leta upp sådana fall och gissar att det är billigare att ta fram en sådan kork preventivt för den amerikanska marknaden där man visat att man har tagit problemet på allvar än att hamna i rättegång om tvetydig incident där det finns risk att förlora.

Det är den här delen med risken för stämningar som gör att som icke amerikansk företag skall fundera två gånger och ha goda rådgivare samt försäkringar innan man introducerar nya produkter på den amerikanska konsumentmarknaden...
 
Senast ändrad:
Helt rätt, jag håller med dig om terminologi och största risker med våtbränsleflaskor xxargs.

Men i det här fallet är det fråga om att göra öppnandet av flaskan tillräckligt krångligt för att barn inte ska lyckas med öppnandet (och sedan möjligen tro att den vattenklara eller rosaröda vätskan är drickbar) när flaskan står förvarad...

Och inget förklarar varför Optimus varken själva erbjuder t.ex. 8017612 lös i Sverige, eller varför de aktivt hindrar sina amerikanska återförsäljare att fylla detta lilla gapet i marknaden och sälja korkarna lösa hit... Dubbelt skäms Optimus!!!!

I USA och några andra länder är det numera krav på barnsäker förslutning, så icke här - men det gör ju inte att det inte kan vara en vettig addition till våra gamla bränsleflaskor av 'SIGG-typ'. Dock långt ifrån vettigt nog att byta ut dem helt, och i förtid dessutom, innan korrosion etc fått aluminiumflaskorna att falla för ålderssträcket. IMHO och visst YMMV... :cool:

[För många år i kärnkraftsbranschen har nog gjort mig lite extra öppen för allt som kan förbättra säkerhet - utan att direkt sabba användandet... ]
 
Flaskorna passar =) har hämtat ut mitt nya optimus polaris idag och provkört på bensin (alkylat) och med gasbehållare både vanligt och uppochner =) funkade hur bra som helst .lätt att reglera köket och nästan mera fart i detta än gamla novorna :p låter lite som som jas 39 =) hehe, har beställt en polardawg 2 till köket, har kört mina novor på vanligt vis men nu slog jag på stort o lyxade till det och köpte nytt kök med dämpare =) för sköna stunder i skogen =) .hade beställt dämparen innan jag fick hem köket =)
 
Bra att veta med flaskorna!

Jag sålde mitt kinakök och köpte ett jag med. Inte använt kinaköket mycket, men det finns ju gånger ett mf funkar bättre än annat. Även jag köpte til en dawg-hatt, den borde komma på posten i morgon. Oljudet förstör ju njutningen med att vara ute. Hoppas den är så bra som den verkar.
 
Idag kom "hunden" passade bra i köket, upplevde köket som betydligt lättare att tända (testade bara gas)

Hatten var mycket mindre än jag förväntat mig och hade en liten "slipskada" antar de har rensat grader. Dock bör den ju inte påverka funktionen något. Hatten var som sagt mycket mindre än jag föreställt mig men också mycket tyngre ("kompaktare"). Sen att det inte är många gram totalt sett är ju en annan sak.

Vad som är lite synd är att det inte finns några hål för att t.ex. montera en ståltråd som håller fast hatten.

Såklart var ju också ljudskillnaden markant.
 
Polaris vs Omnilite Ti

Går i funderingar på denna eller Omnilite Ti, vad tror ni passar bäst med ett Trangia 27.
(Kommer använda både "stand alone" för enklare saker som en kopp te, och i framtiden antagligen med ett Trangia 27.)

Hur förhåller sig ljudnivåerna med respektive dämpare? (dawg för Polaris vs Primus egna för Omniliten)
 
Fördelen med Optimus är att om du inte fäller ut benen, så kan du ställa det i trangiat och köra. Det tror jag inte du kan med Primuset. Där blir du nog tvungen till en konvertering, dvs demontering och montering i ett konverteringskit för att det ska passa Trangia.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15
manlan Optimus Trangia adapter Kök och brännare 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.