Optimus Nova 06

Flambrytarplåten

Nu har jag bara jobbat med rödflaskad v1 och v2, men flamspridarplåten sitter likadant på båda. Jag har aldrig haft problem med att den lossnat, och med normal varsamhet tycker jag inte att det borde vara ett problem öht. Ska tilläggas att jag förvarar hela brännaren i en väl avpassad plastlåda för att skydda den från onödigt våld, och dessutom skydda packningen från ev sot och fotogen.

/Jakob

Hur mycket låter Nova+ jämfört med t ex KAP-köket?

Är köket optimerat för bensin eller fotogen?

Rekommenderar ni att ha köket inne i ett Trangia 25 eller att ha ett enklare vindskydd vid sommar respektive vinterbruk?

Thure

Jag har genom min bekantskapskrets testat alla varianter och konfugirationer av Nova 06 och Nova+. Och har ett KAP (och en viss fascination av den här typen av kök).

- Köket låter mer än KAP (fast mindre än tex Omnifuel).

- Köket fungerar bra med både bensin och fotogen men sotar igen mer med fotogen än tex KAP gör. Men man är sällan ute så länge att man behöver rengöra spåren på spindeln ute ändå. Jag upplever att Nova har något lägre effekt än tex Omnifuel men har en mer lättreglerad låga. Och det är ju KAP-ägare bortskämda med.

- Nova+ funkar bäst i Trangia. Lättmonterat och köket motverkar välttendenserna när man vrider på slangen. Lite trött kan man bli på kravet att ha slangen i jämnhöjd men det kan man också leva med. I Trangia 27 är det den enda brännaren som man med lätthet kan montera in.

- Nova 06 fungerar också bra i Trangiat men är bökigare att montera in än tex KAP, och framförallt Nova+. Fungerar å andra sidan alldeles utmärkt utanför Trangiat.

Hälsningar

Tommy

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
(klipp)

- Köket fungerar bra med både bensin och fotogen men sotar igen mer med fotogen än tex KAP gör. Men man är sällan ute så länge att man behöver rengöra spåren på spindeln ute ändå. Jag upplever att Nova har något lägre effekt än tex Omnifuel men har en mer lättreglerad låga. Och det är ju KAP-ägare bortskämda med.

(klipp)

Helt mina erfarenheter också. Omnifuels sparlåga är också känsligare än på Nova och kan blåsas ut om man inte ser upp (ungefär som på XGK).

En märklig sak dock med ljudvolymen på Omnifuel, jag upplever den som lägre än på Nova när man har satt på kastrullen...lågans känslighet verkar också försvinna med kastrull på...

Oavsett, är man van vid suset från Kap-brännaren så tycker man nog att Nova väsnas lite...

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips