Optimal maratonkanot för en motionär

På mig ä det tvärtom :)
När jag blir trött så blir paddelföringen lägre sätter inte i paddeln lika tajt då! Kan annars hålla med spelar ingen roll hur smal kanoten är man hugger ändå på sidan!

/Janne
 
det där är inte riktigt sant van dusen är den enda forskaren som sysslar med tävlingskajak design så långt allt rätt. men det är faktiskt fler olika modeller från stora och starka tillverkare med olika egenskaper som att välja på just nu än det varit under hela den tiden jag hållit på och skilnadena är större än man tror i beteende och känsla

Kan bara hålla med. Sedan millennieskiftet har det hänt en del. Nelo Vanquish, Vajda Supersonic 03 och Epic Legacy känns olika. Vanquish är extremt livligt, Supersonic ganska neutralt och känns som det flyter mycket ovanpå, Epic Legacy är kursstabil och hoppar inte omkring lika mycket som Vanquish.

Tittar man på skroven är Supersonic mer flatbottnad, Legacyn har mer volym nära kölpartiet akteröver än Supersonic/Vanquish. Tittar man bara på längd bredd är det ingen större skillnad. Av tävlingsresultaten går det inte att dra någon slutsats om vilken kajakmodell som är snabbast. Det viktigaste är att kanotisten gillar sin kanot.

Kan bjuda på bilder av Cleaverx, Zedtech Atila (=Vanquish) och Legacy. Kajaken i mitten hade ett vedträ i bottenvid fotograferingstillfället för att ligga på rätt köl så tyngdpunken är förskjuten framåt. Den har mest böj på kölen av de tre. Har ingen bild av Legacyn i vattnet, men den har minst böj på köllinjen av de tre.
 

Bilagor

  • racers.jpg
    racers.jpg
    98.6 KB · Visningar: 1,262
När jag lite motvilligt designade Rigeln hade de som ville ha kajaken under i princip ett år skickat runt en förfrågan till samtliga aktörer om dom kunde ta fram en kajak enligt medföljande spec.

Standardsvaret man fick var "skicka hit kajaken" (så att vi kan plasta av den)

Här en rolig länk om hur det går till att "designa" en engelsk havskajak

http://www.ukriversguidebook.co.uk/forum/viewtopic.php?t=3565&highlight=vela

Vill man veta hur man driver ett riktigt utvecklingsprojekt skall man läsa Frank Bethwaite suveräna bok High Performans Sailing.

Frank tillsammans med sin son Julian är männen bakom den spektakulära Australiska !8 footaren man ligger även bakom den olympiska 49er. Deras arbete har helt revolotionerat jollesegling.

http://www.amazon.com/High-Performance-Sailing-Frank-Bethwaite/dp/0070057990

http://www.youtube.com/watch?v=HxN33qW-n4E&feature=related


Jag vidhåller även fortfarande att skulle Marcus Oscarsson ha samma lön som Zlatan skulle det se helt annorlunda ut iallafall på design fronten

Hans Friedel
 
När jag lite motvilligt designade Rigeln hade de som ville ha kajaken under i princip ett år skickat runt en förfrågan till samtliga aktörer om dom kunde ta fram en kajak enligt medföljande spec.

Standardsvaret man fick var "skicka hit kajaken" (så att vi kan plasta av den)

Här en rolig länk om hur det går till att "designa" en engelsk havskajak

http://www.ukriversguidebook.co.uk/forum/viewtopic.php?t=3565&highlight=vela

Hans Friedel

Kul läsning och nu "vet" jag att Nordkapp är den snabbaste kanoten. Fast lite ljus i änden av tunneln fann jag i Julians "Rockhopper1" uttalande Posted: Fri May 02, 2003 10:01 am

When paddler's buy a kayak they often discuss speed and stability. Speed is an interesting one as I do not believe it is possible for most paddlers to judge the speed of a kayak by paddling it. I have paddled a 17' sea kayak followed by a 14 ft. design tourer and to tell you the truth it is hard, even with this wide variation to feel a difference (without having a comparison paddler with you). I know someone who is at the moment trying to assess this for various designs using GPS and a heart rate monitor (in other words keep a constant heart rate whilst paddling and see how far you get in say 5 mins, swap boats and do it again), should be interesting. This information might worry a few manufacturers as who knows what it might throw up.


Här kanske Stuvarns engagemang är det vi behöver för att bli upplysta! Och med tanke på envetenheten i en del inlägg så kanske det finns rädsla för vad som månde komma fram ;-)


Och till Hassex:

Jag har paddlat Rigel en del bl a DKM 2005. Jag gillar grundtanken med en ny träningskanot även om jag är på gränsen både längd och vikt (195 cm och 86 kg) för Rigeln. Skulle behöva aningen mer utrymme för ben/fötter och stabiliteten är helt OK på plattvatten men lite för dålig marginal i skvalpsjö (t ex DKM-starten).

Kan du berätta vad skillnaden blev mellan Rigel (46 cm bred) och Pollux (49 cm bred och med en stäv mer lik Castor)? Själv har jag inte haft möjlighet att prova Pollux.
Har du resistanskurvor för Rigel och Pollux som du kan publicera?
Om jag jämför Lancer och Rigel så verkar Lancern mer lättpaddlad men för vinglig för mig. Där är ju vattenlinjebredden smalare än Rigel. Hur mycket "kostar" det i fart på Rigel?
 
Kayakfoundry

Har "lekt" med kayakfoundry senaste året vilket är ett kajakdesignprogram med en låg inlärningströskel. Ur programmet får man alla viktiga parametrar för ett bygge. Får även "motståndskurvorna" enligt KAPER's algoritmen och efter senaste uppdateringen även en stabilitetskurva.
Om man är intresserad av hur olika skrovparametrar ändras vid olika design kan det vara värt att prova programmet. Det finns bara en stor nackdel, risken att man fastnar i ett byggprojekt är överhängande. Här är ett exempel på en kajak som är ritad i programmet, en förlängd motionskajak 555 x 51.
Skulle nog bygga en sådan om det inte skulle vara för ett annat projekt som inte är färdigställt ;).
 

Bilagor

  • motions560x51.pdf
    43.6 KB · Visningar: 461
Har "lekt" med kayakfoundry senaste året vilket är ett kajakdesignprogram med en låg inlärningströskel. Ur programmet får man alla viktiga parametrar för ett bygge. Får även "motståndskurvorna" enligt KAPER's algoritmen och efter senaste uppdateringen även en stabilitetskurva.
Om man är intresserad av hur olika skrovparametrar ändras vid olika design kan det vara värt att prova programmet.

Är det ett stort jobb för dig att ändra och "torrsimmninsjämföra" detta skrov mot ett med klassisk längd 5,20. Med i övrigt lika parametrar... :)
 
Nä inte så många timmars jobb....
Här är en med liknande stabilitet.
 

Bilagor

  • motions520x51.pdf
    43.9 KB · Visningar: 344
Tack! Lite klippoklistra ger nedanstående.

520-kajaken (teoretisk skrovform) tot drag (enligt teoretisk beräkningsmodell):
5,0 Knop =>5,57
5,5 Knop =>7,27
6,0 Knop =>9,32

560-kajaken (teoretisk skrovform) tot drag (enligt teoretisk beräkningsmodell):
5,0 Knop =>5,33
5,5 Knop =>7,03
6,0 Knop =>8,92

Stabiliteten är konstanthållen ("liknande").

------------------------------------

Janne, hur fort paddlar du?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stuvarn Optimal sittställning i en turbåt... Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.