OpenStreetMap - flera kartor samtidigt?

Hej,

såg en tråd här på forumet där någon rekommenderade fria kartor från OpenStreetMap som jag provade. Man laddade hem en karta som intresserade, döpte om den till "gmapsupp.img" och la den i en katalog på minneskortet som man döpt till Garmin och så funkar det. Bra och relativt enkelt. Men om jag vill ha en annan karta, då måste jag ta bort den gamla från minneskortet, kopiera dit den nya och sen döpa om den till "gmapsupp.img", eftersom jag inte kan ha fler med samma namn, och den MÅSTE heta just så. Alternativt köpa ett minneskort/karta, men det verkar lite onödigt då kartorna inte är så stora (ca 100-200MB).
Har jag förstått hur detta funkar eller finns det något sätt att ha flera kartor på samma minneskort samtidigt? (jag har en Colorado 300)

/Måns

Om man har kartor från

Garmin så kan man ladda ned många olika kartor samtidigt på minneskortet. I GPS-enheten kan man välja vilken karta som skall visas.

Borde inte vara annorlunda beträffande Open Street Map men jag har inte använt Open Street Map. Däremot har jag använt andra hemgjorda kartor med Garmins GPSer och de har gått att ha samtidigt med Garmins kartor på minneskort och i internminne.

Varje gång man laddar ned till minneskortet eller internminnet med Garmins program MapSource försvinner de tidigare kartorna man haft på minneskortet/ internminnet.

Thure

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Man kan slå ihop flera gmapsupp.img-filer till en med hjälp av ett program som heter gmaptool.
Finns ett kommandoradsbaserat och ett med grafiskt gränssnitt, sok på nätet.
Den sammanlagda filen bör inte vara större än 2 GB, varierar dock en del för olkia modeller.
I internminnet kan man ha flera .img-filer. Lite beroende på gpsmodell kan de heta gmapprom.img, gmapprom1.img, gmapsupp.img
Ta backup innan du börjar fippla...

Hej,

har nu labbat lite med detta och använt gmaptool för att lägga ihop flera kartor (gmapsupp.img-filer) till en. Det funkar ju men när jag försökte lägga in en Bluechart-karta oxå så kommer det upp att "det går inte att låsa upp kartor" på enheten. Kopierade Bluechart-kartan från sitt SD-kort till ett annat för att se om det inte heller gick, vilket det inte gjorde. Den gillar inte att kopieras alltså från sitt orginalkort till ett annat tydligen. Såg in en tråd att någon lagt in just Bluechart och Friluftskartan på samma kort, hur gick det till?

/Måns

Bluechart

har jag inte använt själv men är det analogt med övriga Garminkartor så måste du ha kartan på CD/DVD för att kunna kopiera över den till ett minneskort. Köper du kartan på minneskort är den inte kopierbar. Jag vet inte om Bluechart säljs på DVD men det torde vara lätt att kolla.

Thure

Jag brukar göra såhär:

1. Gå in på:
http://garmin.na1400.info/routable.php

2. Kryssa i rutan "Choose a predefined country and/or enable manual tile selection"

3. Markera de områden på kartan du vill slå ihop

4. Skriv in din e-postadress till vänster och klicka på "Build my maps"

5. Du får en länk mailad till dig inom kort. Öppna den så kan du ladda ner en fil med hela innehållet.

Du kan även läsa hen hel del om OSM här:
http://lunken.wordpress.com/tips/openstreetmap-till-din-garmin-gps/

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips