ont i nacken/axlar när jag bär ryggsäck?

tjenare!

Jag har ett litet problem.
Håller på att träna för en liten vandring uppe i fjällen i sommar. Men det blir bara problem får nämligen ont i nacke och framförallt bakre delen av axlarna.

Min fråga lyder så här:
Har jag fel ryggsäck (jag har en gamal mckinley runt 70l)
eller vad tror ni som är fel.

Jag är en ganska ovan bärare och tränar med ca:15kg Borde inte vara några problem tycker jag eller?

tack på förhand johan

Lite svårt att härleda orsaken till problemet. 15 kg bör ju inte vara några problem om du inte är extremt liten och klen. Har du rätt storlek på ryggsäcken och ett bra avbärarbälte? Höfterna ska i normala fall bära största delen av lasten, inte axlarna. Du kanske kan låna en annan säck och se om du känner någon skillnad?

Annars tycker jag att du ska satsa på lite allsidig styrketräning, om du inte redan gör det. Träna igenom hela kroppen åtminstone en gång i veckan, så kommer du garanterat att känna skillnad. Kanske kan det lösa dina problem med nacken och axlarna.

Lycka till/ Henric

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips