Ont i hålfoten?

Hej.
Jag sprang en liten runda igår och fick ont på undersidan av foten. Under hålfoten. Det kändes ungefär som om någon hade smugit ned stumma hålfotsinlägg i skorna.
Det var bara i uppförsbackarna dvs när jag sprang mer på främre delen av foten. När jag tassade fram med mer rullande steg på plan mark eller medlut var det inga problem.

Är det nån som har någon teori om vad som var fel? Slarv med uppvärmingen i kylan? Felsnörade skor? Dålig dämpning?
 
Hälsporre är på undersidan av foten, det är senan som går mellan hälen och tårna så att säga. Om du söker på det på forumet så kan du se om du känner igen de symptom som beskrivs. Om du känner igen dig så kan det vara bra att kolla upp innan du kommer få större och svårläkta problem.
/Danne
 
Fotproblem

Undviks lättast med uppvärmning och träning. Har själv fuskat och vet hur långvarit det kan bli. Så träna ligament och leder samt värm upp före övningarna.
Ont under valvet kan vara mycket men ignorera det inte.

Go tur
 
GustavOh; sa:
Njae, smärtan satt under hålfoten, över hela fotens bredd, inte i närheten av hälsenan. Dessutom försvann den så snart jag sprang på slät mark eller nedförsbacke.
Jag har kanske haft liknande. Min smärta satt och sitter (till skillnad från de flesta som verkar ha "joxet" långt bak nära hälen) i den främre delen av valvet. Ungefär där valvet möter främre trampdynan, muskelfästena där kändes det som. Jag var dels dåligt tränad, dels hade jag vana att springa på mjukt underlag till skillnad från det hårda vi nu tog. Men framför allt hade jag alltför mjuka skor för att klara av underlaget.

Sedan dess har mycket hänt och mycket har "inte hänt" (för att vara kryptisk). Sammanfattningsvis så tror jag på bra skor, ortopediska fotbäddar och på idrottssjukgymnaster. Denna treenighet gör livet bättre för mig.
// Patric
 
Patric, dina besvär låter mer lika mina än de beskrivningar av hälsporre jag läst.

Till saken hör att jag känt samma sak för flera år sedan. Då uppkom det med ett par nya skor, men försvann efter två-tre rundor. Jag drog helt enkelt slutsatsen att jag "sprungit in" skorna.
De skor jag sprang i nu är på sista versen, men känns fortfarande OK.
Jag kände ingenting på rundorna innan. Inte heller efter att jag tog av mig skorna. Faktum är att besvären blev mindre och mindre ju längre jag sprang.

Hmmm, jag får se om det dyker upp igen. Stretcha undersidan av fötterna var ett bra råd.
 
Ja, just det. Streching av undersidan av foten och streching av vaden har jag ju pysslat en del med. Den första ortopeden jag talade med sa något som fortfarande känns av: "En sak skall du veta; du är inte 23år längre!".

Innebörden av det är, tror jag, att man hade andra fysiska förutsättningar att ta överbelastningar när man är under 25 än när man är över 30. Att det som alltid funkat fint tidigare kanske funkat trots vissa "inbyggda svagheter" hos just dig. Och där kommer vi kanske tillbaka till att ortopediska fotbäddar är lösningen för vissa av oss.
 
När man drar till med såna siffror som 23 år
finns det anledning att vara missstänksam.
Jag fick komplikationer av min operation i höger fot
1998 - då var jag 53 år, - och kirurgen sa
att det hade varit naivt av mig att tro att han skulle
göra mig till 20 år på nytt. Då hade jag två år tidigare
gjort min mest krävande vandring på kontinenten
(och jag har gjort än mer krävande saker senare!)

Mina första besvär i höger fot, sannolikt hälsporre,
kom 1987, då var jag 42. Med 6 veckor av annan aktivitet
försvann besvären. 1988 genomförde jag
en halvmara på lite drygt 80 minuter, det
är inte trivialt för fötterna.

Sen hade jag besvär på nytt,
ett par år senare - eftersom jag var mer vaksam
kom jag igen betydligt fortare än förra gången.
Och besvären i hälsenans fäste
började 96, när jag var 51.

Vänster fot har varit helt bekymmersfri till 2002,
samma år jag fyllde 58. Senaste sommaren, vid 60
års ålder, genomförde jag mitt mest anspråkslösa projekt
någonsin. Förvisso springer jag inte lika mycket
och lika hårt som när jag var 40, men under de senaste åren
har det handlat om säkert fyra mil i veckan.

Så när man försöker vifta bort problemen med
att du inte är så ung längre finns det alla skäl
att var misstänksam. Peka på vad andra fixar i samma ålder.
 
Peter, det där var väl inga konstigheter.

(Vissa elitidrottare är alltid skadade, andra aldrig. Som parallell finns det fysiska egenheter som gör att vissa kan bli elitidrottsmän, andra inte.)

När någon är ung kan dennes kropp lättare hantera följderna av en del av de asymmetrier och svagheter som denna kropp har. Som alla kan ha, men som vissa har värre av. Dessa svagheter är kanske inte bara medfödda, utan det finns kanske även "ärr" efter gamla över/snedbelastningar.

Följderna av dessa assymetrier, svagheter och ärr kanske just oftast "meddelar sig" då vuxenkroppen börjar etableras.

Jag fattar inte vad du vill säga. Jag säger; Lyssna på din kropp! Utmana dig och ta hand om dig på ett realistiskt och bra sätt!
 
marmotta; sa:
Så när man försöker vifta bort problemen med
att du inte är så ung längre finns det alla skäl
att var misstänksam.
Där ger jag dig rätt. Jag kan säga att denne ortoped var usel i allt övrigt. Därför rekommenderar jag oftast folk att gå till idrottsortoped eller idrottssjukgymnast - inte vilken ortoped eller sjukgymmnast som helst.
 
Jag skjuter lite från höften här. Det du beskriver kan vara att ditt tvärgående fotvalv - det som utgör större delen av fotens främre dämpning - är försjunket. Om så är fallet utsätts den solfjäderformade senan som går från hälbenet till tårna för så stora krafter att den kan överberlastas. Detta kan i förlängningen leda till bristningar i denna sena. Dessa uppstår ofta åt den inre fotknölen till.

Det var någon som fått en kommentar att "du är ju inte precis 20 längre". Ett nedfallet främre fotvalv är en del i kroppens naturlig åldrande beroende på försvagade muskler och det ena med det andra. Kanske var det något sådant läkaren i fråga syftade på men inte mäktade med att förklara?

En sak man kan göra för att avhjälpa detta är att använda gjutna sulor och specialgjorda ortopediska ilägg. Något man själv kan prova(innan man köper specialsulor för 700-1000 kr) är att sätta i en sk pelott i sina skor. Rehband gör dessa, säkerligen många fler med dem - bör kosta runt hundralappen. Fråga i en seriös sportaffär så har de dessa. Och förhoppningsvis kunskapen att sätta i dem korrekt. Pelotten du är ute efter är en liten kudde som bara höjer upp det tvärgående valvet. Varken mer eller mindre.

Med alla tillbörliga reservationer. ;-)

Hoppas det är till hjälp.
/Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gnobit Ont i knogen efter klättring Träning och hälsa 5
thomalin Ont i bkasidalår/rumpa/korsrygg Träning och hälsa 2
bredviken konstigt ont i vaden Träning och hälsa 3
Trilla Ont i foten!! Träning och hälsa 4
Toffs. #¤#%¤ ont i axeln! Träning och hälsa 17
climbermaja Ont i armbågarna?! Träning och hälsa 10
rubing Ont i knät, pga skorna eller pga otränad. Träning och hälsa 4
GustavOh Ont på insidan av knät Träning och hälsa 10
Martin B Ont i benhinnorna.. Träning och hälsa 10
hogdefoo Ont bakom ögat? Träning och hälsa 3
grodanbolle Ont på framsidan av vaden vid löpträning. Träning och hälsa 19
bergholm Ont i höftleden Träning och hälsa 0
Johan es Ont i ryggslutet vid cykling Träning och hälsa 10
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
lillskinn Ont i fötterna med nya kängor Träning och hälsa 11
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
Roypeter ont/trött i ryggen när jag springer! Träning och hälsa 4
Mikro ont i ryggslutet efter träning : ( Träning och hälsa 5
thomastg Ont i piriformis Träning och hälsa 4
johan1234 ont i nacken/axlar när jag bär ryggsäck? Träning och hälsa 1
kennyka Ont i knaet! Träning och hälsa 16
srpp Ont i armbågarna Träning och hälsa 7
JSG ont under hälen Träning och hälsa 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.