Ont i foten!!

Tjenare!
har haft ont i vänster fot nu i snart en månad. Har ont i mjukdelan mellan hälen och kudden strax bakom lilltån på utsidan av foten.
Allt började med att jag började gå mastodont promenader på ca en mil varje dag, och nu försvinner det inte än om jag vilar eller tränar eller äter inflamationshämmande medeciner. Köpte nya stabilare vandrings kängor vilket gjorde att det blev lite bättre men inte bra. Jag behöver bara sätta på mej "vanliga" skor och gå till postlådan så känner jag att det kommer tillbaka.
Gör inte sådär jävulskt ont utan mer jämnont hela tiden. Eftersom jag är elergisk mot vårdcentraler och deras väntetider så tänkte jag köpa nåra inlägg att stoppa i skorna.
Har läst en del på forumet om ont i foten.. Hälsporre har man ont som jag beskriver då?

//Håkan
 
kollas

Tja, visst kan det vara "hälsporre" eller inflammation i plantarfascian du har, men när du skriver att allt började efter ett maniskt promenerande kan man undra om det är en stressfraktur du har ? Be att någon kollar detta, eventuellt läge att röntga foten.
 
En stressfraktur är inte omöjlig som sagt. Det jag funderar över är hur länge du vilat de ggr du provat att vila? Det är svårt att vila fötter ordentligt och inflammationer kan bli riktigt långdragna.
 
Som sagt så är det ju svårt att vila foten. Men jag höll upp nu senast med promenader och jobb från torsdag till söndag. inga promanader bara vanlig "vardags förflyttning". Då på söndagen kändes det bra så jag gick till jobbet i går ca 6 kilometer plus att jag går och står hela dagarna på betonggolv. Efter den dagen så var jag som tillbaka till ruta ett igen.
Jag har slitit av ett ledband i knäet en gång för några år sen. Jag vill mena att smärtorna känns likadana, den där krypande känslan som jag hade då finns också i foten nu. Så med ledning av det så kanske det är nån bristning i nåt ledband under foten.
Bokade tid på gå och löp kliniken så jag ska dit på torsdag morgon och få min dom....
Nu vet jag inte vad en stressfraktur är men det låter som att nåt skulle ha gått av då. Det borde ju göra jätte ont, åtminstone borde man kunna framkalla enorm smärta då man bryter och bänder i foten men som sagt så gör det som jämn ont vad man är gör med foten.

//Håkan
 
En stressfraktur brukar benämnas utmattningsfraktur i viss litteratur, och kan uppkomma vid överbelastning av skelettdelar. Det kan handla om en spricka i benet, men även enbart smärta, svullnad hör också dit, men benämns med olika grader. Om jag förstått det rätt.

I stort sett så tycker jag att tors-söndag vila är för lite för att kunna ge kroppen en chans att få ordning på saker och ting, speciellt om du står på ett betonggolv på jobbet dagarna i ända. Kanske detta redan belastat dina fötter rejält och i kombination med ökat gående så "klev du över gränsen". Är dina skor på jobbet bra? Du kan säkert få ett bra svar på vad det handlar om på kliniken du ska till. Men rent generellt så är i mina ögon 4 dagars vila för lite för en som det låter överbelastningsskada, i synnerhet när du belastar fötterna rätt rejält på jobbet dessutom.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
gnobit Ont i knogen efter klättring Träning och hälsa 5
thomalin Ont i bkasidalår/rumpa/korsrygg Träning och hälsa 2
bredviken konstigt ont i vaden Träning och hälsa 3
GustavOh Ont i hålfoten? Träning och hälsa 15
Toffs. #¤#%¤ ont i axeln! Träning och hälsa 17
climbermaja Ont i armbågarna?! Träning och hälsa 10
rubing Ont i knät, pga skorna eller pga otränad. Träning och hälsa 4
GustavOh Ont på insidan av knät Träning och hälsa 10
Martin B Ont i benhinnorna.. Träning och hälsa 10
hogdefoo Ont bakom ögat? Träning och hälsa 3
grodanbolle Ont på framsidan av vaden vid löpträning. Träning och hälsa 19
bergholm Ont i höftleden Träning och hälsa 0
Johan es Ont i ryggslutet vid cykling Träning och hälsa 10
lillskinn Ont i fötterna med nya kängor Träning och hälsa 11
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
Roypeter ont/trött i ryggen när jag springer! Träning och hälsa 4
Mikro ont i ryggslutet efter träning : ( Träning och hälsa 5
thomastg Ont i piriformis Träning och hälsa 4
johan1234 ont i nacken/axlar när jag bär ryggsäck? Träning och hälsa 1
kennyka Ont i knaet! Träning och hälsa 16
srpp Ont i armbågarna Träning och hälsa 7
JSG ont under hälen Träning och hälsa 17
salvion Hälsporre under fotsulan fram på foten? Träning och hälsa 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...