Ont i fingrarna...

Jag har ont i den innersta delen av ringfingret (mellan knogen och nästa led). Det känns inte vid klättring, om man tejpar, men det känns när man trycker på benet.

Är detta ett tecken på inflamation??

Hur ska man behandla detta? Jag har provat att vila en vecka, hjälpte inte, och längtan till att klättra blev förstor så jag började igen. Jag har även försökt med Zon tror det heter så, ska vara antiinflatiotorisk salva, hälpte inte.

Hur ska jag göra, vill helst inte sluta träna klättring några ggr i veckan.

Är det så illa att det bara är två-? veckors vila som gäller?

/Gustaf

Gustaf,
Det kan vara illa!
Om du inte hanterar din skada rätt så kan du (om du ha otur) i princip behöva sluta klättra, åtminstone långa perioder. Lyssna inte för mycket till kamraternas positiva erfarenheterna (optimism är tråkigt om man senare märker att det inte vara realism) - kör på försiktighetsprincipen. Gå till Sportrehab etc, ta din skada på allvar. Jag har haft problem med mina armbågar i snart två år (=ingen klättring).
Lycka till!
Patric

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det låter som om du har samma problem som jag dragits med i snart två år.
Det finns flera trådar i forumet där folk diskuterar liknande erfarenheter.
Det låter som om du har inflammation i senskidorna (det rör där leden mellan handflata och finger går) alternativt att leden har fått en ojämnhet (att den är tjockare på något ställe). En läkare kan säkerligen ge en bättre diagnos. Jag gjorde misstaget att klättra på befintlig skada för att jag inte tog det på allvar - stort misstag. Jag har inte lyckats komma tillbaks till klättringen mer än sporadiskt pga denna ivrighet.

Här är några tips:
-Ju snabbare du inser vikten av vila desto enklare. Vilar man så fort man märkt att det är en skada kan några veckor räcka men drar man upp skadan två-tre gånger till kan läkningstiden ha förlängts till månader.
-Vila är inte att ligga på sängen. För mig funkar att träna så mycket som möjligt men utan att belasta det onda genom tryck/överbelastning. Anledningen (tror jag) är att inflammationer läks av blodcirkulation. Dvs, man vill aktivera underarmar/händer men inte belasta skadan. Bra övningar är underarmsträning med vikter och att pressa en mjuk boll (trist). Kör så tungt så att det inte gör mer ont dagen efter och öka belastninen succesivt efter denna princip.
-Massera, men inte rakt på skadan. För att få blodcirkulation utan att belasta skadan. Handflata, yttre fingerdelar och underarmar.
-Inflammationer är förrädiska på så sätt att de inte gör ont när man är uppvärmd. Smärtan kommer när kroppen åter kylts ner vilket ofta kan vara dagen efter (eller ibland två dagar efter). Därför är det känslan dagen efter som bör avgöra om träningen var för hård.
-När du väl återgår till klättring, börja under din egen nivå och trappa upp och värm upp ordentligt.

Att bli av med envisa skador kräver ambition och disciplin.

Det finns säkerligen många som blivit av med sina problem snabbare och smidigare än jag - folk har olika läkningsförmåga. Men som någon skrev tidigare, försiktighetsprincipen är att föredra. Tro mig, att avstå från några veckors klättring är inte i närheten så störande som att vara borta i år på obestämd tid.
Alla tips utgår från mig själv. Testa vad som funkar för dig. Hittar du en bra läkare (som har konkreta tips annat än "sluta klättra för gott") eller sjukgymnast som kan detta område så finns säkerligen flera i detta forum som vill veta deras namn och vad de säger.

Lycka till

/Daniel

zon. Det ska vara antiinflamatoriskt. Jag provade en vecka men det verkar inte hjälpa. Men får bara ha det en vecka i sträck. Är det något som ni tror på?

/Gustaf

Ix; sa:
zon. ... Är det något som ni tror på? /Gustaf
Ja, vid rätt tillfälle.
Nej, definitivt inte, i fel situation. Tex vid symptombehandling utan bra koll på grundorsaken, samt för att det även i övrigt kan vara dåligt att hjälpa (och därmed eventuellt ersätta eller strypa) kroppens egen läkning med en extern.
Idrottssjukgymnaster och Idrottortopeder torde det finnas flera, av hög klass, i Universitetsstaden Linköping.
Patric
ps. Jag önskar att jag tänkte efter före, då när det begav sig. Samt att jag då hade lyssnat på min kropp och min sjukgymnast. Nu är klätterutrustningen såld.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips