Ont i armbågen!!

• Trådstartare nikha@hotmail.com (Niklas)
  • Start datum

nikha@hotmail.com (Niklas)

Gäst
Ont i Armbågen!!
Ett gissel som jag o flera klätterkompisar dras med.
Symtom: under o efter klättring gör det ont i armbågen på utsidan av överarmen.
Jag kan inte förstå varför - det känns som om muskeln/senan inte används speciellt mycket vid klättring!?
Är det ngn som vet ngt om detta???
/Niklas

Jimmy

Gäst
Untitled

Det enda tips jag kan ge är att massera mycket innan klättringen och värma upp ordentligt, det har hjälpt mig. Jag hade ont i tre, fyra månader men sedan gick det över efter att ha skött uppvärmningen ordentligt.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Inflammation?

Det är inte direkt ovanligt att klättrare får inflammation i senfästen och slemsäckar vid just armbågen (någon läkare kan säkert ge statistik och sådär), varför man i så fall bör vila och sedan börja om igen "mjukt". Testa med ordentlig uppvärmning (20-30 minuter, fokuserat) och massage före träningen och sedan med en ordentlig "nedvärmning", massage, stretching och snabbt intagande av proteiner efter träningen, och se om det blir bättre. Annars är det nog bara vila som hjälper i det här läget.

MVH och lycka till!

/Kotten

kalle@telia.com (kalle)

Gäst
mus

Hej du!

Jag har liknande problem och gick till en doktor och han trodde att det inte berodde på klättringen utan på att jag jobbar med pc hela dagarna och det verkar stämma. Då jag varit ledig i några dagar försvinner smärtan .....????

oe@telia.com (Olof)

Gäst
För starka muskler

Troligen har du,ni för starka muskler i förhållande till senor och muskelfästen. Kanske har du presic börjat klättra för säsongen och musklerna utvecklas snabbare än fästen hinner med?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips