onsight racket

Har du inte wire qds skaffa det ...

Ett fjutteförtydligande: Hannes menar såklart lättviktskarbiner. Det finns numera karbiner på drygt 30g jämfört med de gamla vanliga på drygt 60g. 30g besparing på 30 karbiner blir ju nära ett kilo, vilket är betydligt mer än vad samtliga dina kilar väger plus en camalot 3:a!
En annan liten besparing: om du har kilpetaren på en karbin, se till att använda denna karbin i din standplats.

Jag gillar dessutom MikeC:s beskrivning av det psykologiska stöd man far av att sätta mer säkringar än man minimalt 'behöver'.
 
Jag är faktiskt ute för att klättra och inte för att säkra.
Samma här, men mitt psyke kräver en hel del säkringar när det börjar bli tufft... Självklara säkringar tar inte så långt tid att lägga, jag passar på när jag ser dem. Om det tar dig så långt tid att säkra kanske du behöver öva lite mera så att du får upp rutinen lite?

Det är dumt att släppa för att falla på en säkring bara för att man vill skoja med sin kompis.
Jag skojar inte med min kompis. Jag håller på med aktiv fallträning för att mitt svaga psyke behöver det. Det här är inget nytt koncept jag kommit på, fallträning har föreslagits i många böcker. Jag råkar vara en av de få som behöver det och faktist gör det på egna säkringar, och att förvarna sin säkrare är enligt mig inte en heltäckande scenario, man kan ju falla utan att hinna förvarna. En säkrare som inte kan ta ett fall då och då är inte mycket till säkrare...

att falla avsiktligt i en säkring skulle för mig kännas som att missbruka det ömsesidiga förtroende som (ofta) finns mellan mig och min utrustning ("om jag gör mitt bästa, så gör ni ert bästa, ok?")
Hur mycket förtroende har du i grejerna då? Om du leder något svårt och ber kompisen att ta hem istället för att gå på, eller aldrig leder något svårt där risk för att falla finns, då tycker jag inte att du har särskild mycket förtroende att missbruka till att börja med.

Ja, ni kanske har bra ledpsyken och kan gå på när det är riktigt svårt utan att bli skraj, eller kanske har ni egentligen inget ledpsyke alls och skulle aldrig våga falla i en säkring och väljer on-sight försök där efter... Själv har jag en "ge aldrig upp" mentalitet, och det rimmar lite illa med mitt dåliga ledpsyke, så jag jobbar på ledpsyket och märker att det ger mig utdelning... Belastar man aldrig psyket blir den aldrig starkare... Jag förstår inte att konceptet är så svår att förstå, säkerligen har ni hört talas om fallträning??

En svår on-sight är för mig en del av det hela. Klarar jag leden, fint, jag har satt en svår led. Faller jag, fint, äkta fall träning. Det är en "win win situation", så länge inte jag bara ger upp och tar ett häng utvecklas jag som klättrare på det ena eller det andra sättet... och för mig kräver denna attityd flera säkringar än jag behöver om jag bara vill kryssa upp för lätta leder hela tiden.
 
Lika många experter säger att fallträning är kontraproduktivt. Ok att du lär dig att säkringarna sitter, men utöver det är det enda man lär sig, att falla. Själv vill jag lära mig klättra, det är stor skillnad för psyket om man FALLER av eller SLÄPPER.
 
Hur mycket förtroende har du i grejerna då? Om du leder något svårt och ber kompisen att ta hem istället för att gå på, eller aldrig leder något svårt där risk för att falla finns, då tycker jag inte att du har särskild mycket förtroende att missbruka till att börja med.

jag sa ingenting om hur stort förtroendet är :)

det handlar mer om vilket förhållningssätt man väljer att ha - och det finns ju fler än ett.

som säkrare, däremot, så tycker jag att ett fall är ett fall, oavsett om det är avsiktligt eller inte, även om det råkar vara min kilar det falls på.
 
Jag ser egentligen ingen större nytta med det när det gäller klättring. Vid stand använder jag repet från selen, gör ett dubbelt halvslag och kopplar in den på stand. Repet är dynamiskt, jag kan bestämma längden själv och jag slipper ha en dedikerad slinga eller kosvans för det.

Tyckte detta var självklart när du skrev det men kunde ändå inte få till det i tanken. När jag igår gjorde ett misslyckat försök att återuppta mitt klätterintresse insåg jag att det inte fungerar lika bra för mig att använda repet som kosvans eftersom jag aldrig är inknuten!
 
Senast ändrad:
Lika många experter säger att fallträning är kontraproduktivt. Ok att du lär dig att säkringarna sitter, men utöver det är det enda man lär sig, att falla. Själv vill jag lära mig klättra, det är stor skillnad för psyket om man FALLER av eller SLÄPPER.

Vilka experter säger att fallträning är kontraproduktivt?
 
Vilka experter säger att fallträning är kontraproduktivt?

Jag tycker också det låter jättekonstigt. Fallträning är kontraproduktivt om man tar för långa fall (=man tycker att det är äckligt = man lär sig att det är äckligt att falla), men jag har aldrig sett någon som inte har blivit bättre klättrare av regelbunden och genomtänkt fallträning.
 
Lika många experter säger att fallträning är kontraproduktivt. Ok att du lär dig att säkringarna sitter, men utöver det är det enda man lär sig, att falla. Själv vill jag lära mig klättra, det är stor skillnad för psyket om man FALLER av eller SLÄPPER.

Visst är det skillnad på att falla av eller släppa, men de gånger jag är pressad och vet att jag kanske faller av när som helst är nästan som att släppa. De gånger jag fallit av helt utan förvarning så har jag inga hunnit bli rädd. Ledpsyket jag bråttas med har att göra med när det är nära att jag åker av. Är jag dödsrädd för att släppa med flit så kan jag knappast hålla mig lugn om det är nära att jag faller. Är jag lugn med kontrollerade fall så kan jag hålla mig lugnare när det blir svårt, för att göra ett kontrollerat fall i en bomber säkring är inte så läskigt som det var innan. Min fallträning innehåller även "riktiga" fall då jag går på välsäkrade on-sight försök över på min gräns och över. Väljer jag en led som jag förmodligen kommer att falla av på med inställningen att detta är just fallträning, så är jag betydligt lugnare... Om jag behöver se all svårare trad som fallträning, so be it, jag är lugnare...

Det här med "Ok att du lär dig att säkringarna sitter" är inte så litet egentligen. Det är inte själva fallandet som jag är rädd för längre. Hur jag vet det är att jag var varit väldigt rädd för ledfall på bult men har medvetet jobbat på det och har märkt en otrolig förbättring. Jag har varit rätt orädd att falla på bult ett tag nu, men inte på trad... Varför inte? Det enda som skiljer sig är ju själva säkringen som håller fallet... Så just jag behöver nog lära mig att säkringarna håller, annars skulle ju ledpsyket från bult kunna direkt överföras till trad... Hur många är det som faller lika gärna på bult som på trad egentigen?

Men visst, jag vet att jag går mot strömmen men detta... De flesta jag ser vill ju att säkraren tar hem så de kan vila och fundera, folk går inte på... Detta gäller inte bara trad eller sport, utan även på topprep. Det är sällan jag ser någon kämpa in i det sista, oavset klätterstil. Klättraren som vågar gå på är snart ett minne blott... I am legend...
 
Ålrajt, har som vanligt grodat mig, och kan naturligtvis inte namnge några experter.
Men jag vet att jag läst det vid ett flertal tillfällen.

Får nog snäva in det till att "det funkar inte för mig".

Men jag praktiserar också fallträning! MEn min ser ut så att jag går på leder som är för hårda för mig, men välsäkrade. D.v.s jag vet att jag kommer FALLA.
Släppa taget kan väl vem som helst, men för mig är det viktigare att ta riktiga fall.
Det är det jag menar, att jag gör skillnad på fallträning och släppträning.

Allt är ju individuellt, och jag tvivlar inte en sekund på att släppträning funkar för en del, och för andra inte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Weyland Trad onsight? Klättring allmänt 11
fiskbulle666 flash eller onsight? Klättring allmänt 4
thelleberg onsight?? Klättring allmänt 3
Pandan Märkning av racket Klättring allmänt 23
jocoi Organisera racket Klättring allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.