nermander; sa:Vilket som blir dyrast utslaget på 10 år beror ju på hur mycket man cyklar.
Samt hur fort cykeln blir stulen...
/Håkan
nermander; sa:Vilket som blir dyrast utslaget på 10 år beror ju på hur mycket man cyklar.
dalle; sa:- Intressant resonemang av Mattias.
Som framkommit så bör vi nog skilja på cyklar för MTB-bruk och cyklar avsedda för långfärd.
nermander; sa:Visst är det säkerligen så att efter ett år är en dyr cykel i bättre skick än en billig, OM DEN BILLIGA INTE HAR SERVATS. Men med den billiga cykeln har man kanske bättre råd att byta ut det som slits, istället för att "för säkerhets skull" köpa grejer som är slittåligare.
Men för vissa verkar det som prylhysterin är det viktiga. Läs mitt inlägg i "Inlägg: ang landsvägstävlingshjul, vad är lättast/tåligast?"-trådenXPAT; sa:Kan inte se det onödiga i dyra prylar. Om man t.ex. vill satsa seriöst på MTB så vill man inte att saker skall börja krångla mitt i en tävling. Då är det bara bra prylar som gäller och sånt kostar. Man kan ju inte jämföra långfärdscykling med de påfrestningar en cykel utsätts för under en hård tävlingssäsong. Sen är det ju kul med prylar, ett motiv som jag tycker är så bra som något.
had; sa:Mina funderingar kretsar kring att eftersom jag väger endast 70 kg och cykeln borde palla i alla fall runt 90, borde alltså 20 kg vara lugnt om jag inte våldar allt för mycket (det lär jag ju ändå inte göra om jag har packning med mig). Packningen som när jag vandrar skulle då landa på ca 16kg och det känns inte så kul att ha allt det på ryggen i över 30 mil. Har därför kollat på lite olika packväskor för att avlasta något kilo, men är lite osäker på vílka som är användbarast (har som sagt varken pakethållare eller speciella fästen) har ni något tips att ge?
Tacksam för alla funderingar och svar.
/Daniel
FJS90/91; sa:Skall du ut på en riktig långtur så tror jag att en kärra e det smartaste. Då behöver du inte överbelasta din MTB's konstruktion samt att du kan slänga med grillen och ett par flintastekar.. Fästet till kärran sätter du i saderlstolpen!
overkligheten; sa:En cykel som tål aggressiva och hårda tag i skogen och inte behöver service eller nya delar flera ggr i veckan. Det resulterar i en ganska tung cykel utan att vara en parallellslalomcykel. Ledordet är ändamålsanpassad.
overkligheten; sa:För mig är prylsnack är bara tröttande när prylarna inte tillför någon tydlig skillnad. Jag söker cykling inte cykel.
/Jonas