Omvänd fråga om dubbelsäck: hur uppskattar ni komforttemp på endast innersäck?

Jag har kammat forumet lite kring frågor om vintersovsäckar och dubbelsäckar och de flesta frågorna handlar om att kombinera två sommarsäckar till en dubbelsäck för vinterbruk. Det är bra info, och svaren är enormt ingående och informativa (ni på forumet är fantastiska!) men nu råkar det vara så att min fråga är omvänd!

Jag har nyligen tagit över en Caravan Comfort De Luxe från okänt årtal (tidigt 80-tal är misstanken) och har spenderat sista dagarna med att tvätta och impregnera den, för att sedan torktumla tillbaka till sin forna glans.

Sovsäcken är en dubbeldunsäck där man kan ta ut den inre sovsäcken. Ibre är Northern Down och yttre är Dacron enligt lappen, är det senare också dun eller syntet?). Komforttemp är enligt detta forum runt -20 och vikten ligger på härliga 2300 g. Jag har provat komprimera den i en Sea to summit-säck och det fungerade riktigt bra.

Nu är jag en ganska snål (ekonomiskt medveten) person som gillar att köpa dyra och prisvärda saker, men hatar att köpa saker i onödan. Jag gillar dessutom tanken att att ha rejäla saker "i släkten" som står sig i en längre tid. Det känns därför lockande att försöka använda denna året runt trots att det är oändligt varmt på sommaren.

Därför undrar jag vad ni uppskattar komforttemperaturen på innersäcken till. Jag kan mäta loft och sånt, men hittade ingen översättningstabell.

Finns det några andra betänkligheter med att göra så? Till exempel att innersäckarna är ömtåliga då de är tänkta att ha en skyddande säck utanpå? Jag har ju inget emot att köpa sovsäckslakan i siden och ett sovsäcksöverdrag om det krävs för att den ska fungera bra i Svenska fjällen.

Anledningen till att jag frågar just nu är just för att jag dels ska till Jämtlandsfjällen på tisdag och sedan Kungsleden (Nikkaluokta -> Vakkotavare) i slutet av augusti. Räcker den kombinerad med en Exped Synmat 7 (-17), ett Fjällräven Abisko Lightweight) samt att jag normalt är varm av mig?

Det tar emot att släpa på 2,3 kilo sovsäck när packningen redan är relativt tung (>14 kg innan mat och vatten samt småplock).

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 
Jag tittade på Western Mountaineerings hemsida och sovsäckarna med med microfiber (MF) och fick ungefär följande samband mellan loft (cm) och komforttemperatur (C):

loft temp
9 0
12 -5
15 -10
18 -15
21 -23
23 -30

Kan tilläggas att gamla svenska sovsäckar använder en annan temperaturstandard (thelma tror jag) och du kan dra bort 5-10 grader om du ska jämföra med säckar som där temperaturen anges enligt EN standard.
 
Caravan carry combo och Nordisk Fjäder FMs dunsäck har jag erfarenhet av innersäcken med dunfyllning var en typisk +5° säck, genomsydd precis som FMs dunsäck. Combon funkade i snökor ca 0° och vid snällare vinterkamping med ca -15°. Där dubbla FMs dun var svala.

Min nuvarande vinterdunsäck väger 2,5kg och har prövats vid minus 37°, jag frös inte men hade yllepyamas, strumpor och balclava jämte pälsmössa på huvudet, inne i sovsäcken.

Förmodar att din för mig okända Caravan är genomsydd och dracron var en föregångare till dagen 5 hålssyntetfiber.
go tur
 
Tack för bra svar!

Caravan carry combo och Nordisk Fjäder FMs dunsäck har jag erfarenhet av innersäcken med dunfyllning var en typisk +5° säck, genomsydd precis som FMs dunsäck. Combon funkade i snökor ca 0° och vid snällare vinterkamping med ca -15°. Där dubbla FMs dun var svala.

Kanske dum fråga, men "snökor"? Men hur som helst låter det som att den borde fungera i alla fall i Jämtlandsfjällen den här veckan? Jag tror också den är genomsydd. Med -15 så antar jag du menar med båda säckarna då.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 
Jag tittade på Western Mountaineerings hemsida och sovsäckarna med med microfiber (MF) och fick ungefär följande samband mellan loft (cm) och komforttemperatur (C):

loft temp
9 0
12 -5
15 -10
18 -15
21 -23
23 -30

Kan tilläggas att gamla svenska sovsäckar använder en annan temperaturstandard (thelma tror jag) och du kan dra bort 5-10 grader om du ska jämföra med säckar som där temperaturen anges enligt EN standard.

Tack joask! Ska ta och mäta den. När man mäter loft, mäter man hela säckens höjd när den ligger platt på marken?

Caravan carry combo och Nordisk Fjäder FMs dunsäck har jag erfarenhet av innersäcken med dunfyllning var en typisk +5° säck, genomsydd precis som FMs dunsäck. Combon funkade i snökor ca 0° och vid snällare vinterkamping med ca -15°.

Vågar jag tolka ditt inlägg som att jag lätt borde klara mig med innersäcken? Jag har en gammal syntetsäck som det står komforttemp +7 på och som jag köpt på ÖB för 11-13 år sedan, men jag tar ju hellre med mig dunsäcken om den fungerar bra. Syntetsäcken är så enormt skrymmande för att vara en så pass kall säck.

Hur är det med hållbarheten på en innersäck, tror ni den är sämre än en vanlig sovsäck?

Då vi på veckans Jämtlandstur kör upp och har en stuga att utgå ifrån (tänkte ta någon flerdagarstur i närheten) så tar jag med mig hela dubbelsäcken och provar sova i innersäcken, så känner jag hur kall den är inför turen på Kungsleden nästa månad.
 
Jag klarade väl ca 25 år med fjällräven Expedition dubbel dunsäck, Caravan motsvarighet var Carry Combo som en kompis hade.

Hållbarheten var lika som en vanlig säck, fördelen (som du ju tänkt) att man kunde ta med vad man behövde, dubbelsäck till minusgrader och enkelsäck på enklare/varmare turer. Dessutom om man orkade bära och det var riktigt varmt så kunde man koppla ihop säckarna till en stor och rulla mellan de svalare sidorna, eller ha en som underlag och en som täcke. Senare fick hela familjen plats i den ihopkopplade när barnen var riktigt små.

Så den funkar som vilken enkelsäck som helst med motsvarande egenskaper.
 
Hej! Kul frågeställning, kollade mycket på det här området (fast den o-omvända frågan då) när jag köpte sovsäckar för ett par år sedan.
Det är alltså den inre dunsäcken du är nyfiken på, jag skulle kolla om det står angivet på nån lapp hur mycket dun det är i den. Hittar du den infon kan du ju jämföra med en sovsäck på marknaden med motsvarande gram dun.
Hittar du inte det skulle jag väga hela innersäcken, och jämföra det med en motsvarande tung säck på marknaden.
I bägge fallen får du nog justera upp comftemp några grader då dagens textil säkert är lättare och dunet loftigare än på din säck (som jag gissar är 50% ankdun och 50% ankfjäder).
Har kört min fars gamla caravan-säck som nog också är från 80-tal både som dubbel och enkelsäck, inga problem alls med det.
Med vänlig hälsning, Jonatan
 
Loft, etc

Jag har mätt loftet (men inte vägt säcken/säckarna) och det är ju lite svårmätt då det varierar en del över hela ytan. Ute på kanterna är det ju veckat och tjockt och i mitten är det tunt och plattare. Men så här ser det ut i alla fall!

Klicka på bilden för att se en större variant:


Något som förvirrar mig är att det står att det är Dacron i yttersäcken med när jag tittar "genom" tyget så ser det ut som att det är dun innanför.
 
Hej! Kul frågeställning, kollade mycket på det här området (fast den o-omvända frågan då) när jag köpte sovsäckar för ett par år sedan.
Det är alltså den inre dunsäcken du är nyfiken på, jag skulle kolla om det står angivet på nån lapp hur mycket dun det är i den. Hittar du den infon kan du ju jämföra med en sovsäck på marknaden med motsvarande gram dun.
Hittar du inte det skulle jag väga hela innersäcken, och jämföra det med en motsvarande tung säck på marknaden.
I bägge fallen får du nog justera upp comftemp några grader då dagens textil säkert är lättare och dunet loftigare än på din säck (som jag gissar är 50% ankdun och 50% ankfjäder).
Har kört min fars gamla caravan-säck som nog också är från 80-tal både som dubbel och enkelsäck, inga problem alls med det.
Med vänlig hälsning, Jonatan

Tyvärr står det inget på lappen om mängden dun, endast vilken typ det är. Men nu har jag vägt säcken och den väger 1026 gram.
Jag håller med dig om att man troligtvis måste justera upp komforttempen lite jämfört med moderna säckar.

Låter bra att flera av er testat att köra den, då kan jag lita på att den fungerar! :)
 
Du skriver att den heter "Caravan Comfort De Luxe"?
Den jag hade hette Caravan Combi De Luxe - och den hade dun i både yttersäcken och innersäcken... Det fanns visst en Caravan Carry De Luxe också, den hade syntetvadd i yttersäcken såvitt jag minns.

Med bägge säckarna så var övernattning i vindskydd (utan eld!) vid nattemperaturer under -25C helt OK. Likadant var det för min kompis bredvid som hade en "Caravan Arctic Isblå". Ha, vi skulle ju alltid testa gränser i den åldern... Sommartid använde jag alltid bara innersäcken, det blev för varmt annars.

Numera (utlånad till brorsonen) så är den kombinerad med ett amerikanskt BivyCover (i Woodland Camo GoreTex) som yttre riv/miljö -skydd. Då blir den ännu bättre och tåligare, både som enkel- och dubbelsäck.

Jag är övertygad att du inte kommer att misslyckas i något läge med din Caravan. Men BivyBag är ett MYCKET bra komplement för att skydda utsidan, och ett bra sovsäckslakan i siden skyddar insidan från hudavskrap och annat om du (som jag) gärna sover i bara kortkallingarna...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.