Området mellan Låkkatjåkka och Abisko?

avslutad210712

Gäst
Hur mycket folk är det i området jämfört med till exempel kungsleden (=massor) eller nordkalottleden (=ingen)? Kan man hålla sig undan eller träffar man hela tiden på folk som man måste hälsa på?

Har inte gått mer än två gånger uppe vid Låkktatjåkka men min erfarenhet från de gångerna är.

Mellan Låkktatjåkka och Björkliden var det en del folk men inte i närheten av Kungsleden.

Närmast Abisko upp mot Kårsavagge var det en del folk.

Ovanför bron vid Nationalparksgränsen i Kårsavagge till STF's stuga en del folk efter leden men den går rätt högt upp så fiskar du nere vid sjön så är du i princip ensam..

Ovanför STF's stuga i Kårsavagge i det närmaste folktomt speciellt längst in i dalen.

Nu har det öppnat sig nya möjligheter! Med bil och förare som kan tänka sig en egen semester i området medan jag knallar runt i terrängen... Några förslag på vandringar som börjar i Norge och sträcker sig över cirka 5-6 dagar? Gärna med en baslägersdag för fiske eller toppbestigning.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

avslutad210712

Gäst
Ta tåget till Katterat alternativt bilen till Björnefjell. Gå sedan Oallavaggi ner till Cunojaure. Gå därifrån över på svenska sidan till Unna Allakas. Därifrån kan du antingen gå till Alesjaure och därifrån tillbaka till Abisko. Alternativt går du direkt från Unna Allakas till Abisko. Eller Unna Allakas till Katterjåkk. Personligen skulle jag välja det sista alternativet eftersom du då är på kalfjället hela tiden och dessutom är det en riktigt trevlig tur.

På norska sidan kan du stanna och fiska i Sealggajaure och i Cunojaure. Passerade Cunojaure i sommar och det var fyra norrmän som fiskade där. Precis när vi passerade kom en av norrmännen upp från sjön med en MYCKET stor röding så fisk lär det finnas där. Har ingen aning om hur du löser fiskekort på norska sidan men det går säkert ganska enkelt att ta reda på. Om du skall bo i stugor på norska sidan så måste du ordna nyckel genom norska turistföreningen.

Istället för att gå Oallavaggi ner kan du ta Hunddalen och sen följer du Sealggajaure. Har ingen aning om hur det är att gå där men har sett en berättelse på nätet om några killar som gått där så det lär inte vara några problem att ta sig fram.

Kårsavagge

Hej. Jag har vistats i området sedan 1970-talet. Har arbetat i Björkliden och varit stugvärd på Låkta, en vintersäsong. Man kan nog vistas två veckor i området om man vill uppleva spännande vandringar och skiftningar i naturmiljön.

Från Låktastugan kan man göra en väldigt fin tur till Piran. Denna topp ligger mitt emellan Kårsavagge och Kärkevagge. En fantastisk utsikt som man inte kan bli mätt på. Förövrigt så är ju Måndalen, Kubblavagge och hela bergsområdet mot Nuolja ett fantastiskt område. Alla dessa turer är annorlunda, beroende på väderläget och när du är där.

Vad gäller möjligheten att möta människor i området, så är det ju leden mellan Låkta - Björkliden, respektive Låkta - Låkta anhalt. Sedan kan man stöta på enstaka vandrare som går emellan Kårsavagge - Låkta.

Sedan har du ju Käregevagge med Rissajaure, som är en pärla att besöka. Denna plats når du även som dagstur från Låkta. Nere i Kärkevagge finns gudomliga tältplatser. Jag har lagt ut lite bilder från området tidigare.

God tur!

MVH

Curt

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips