Området mellan Låkkatjåkka och Abisko?

Jag funderar på att till sommaren tillbringa en vecka i området mellan Låkkatjåkka och Abisko med några vandringsdagar och ett par dagar med dagsturer och ev fiske. Har någon bra förslag på rutter och fiskesjöar där eller möjligtvis i helt andra områden? Det viktiga är att det är hyfsat lätt att ta sig till med tåg eller flyg/buss och relativt folktomt... Rösade leder är inget krav. Tips på trevlig tur mottages tacksamt.
 
Tackar för bra svar, men min största farhåga är att området känns lite för litet för en vecka... Hur bär man sig åt för att tillbringa en vecka med dagsmarscher på cirka 15 km (ev med basläger och dagsturer) där utan att gå i cirklar? Är det vettigast att starta i Björkliden och gå i någon sorts vänstervarv till Abisko? Jag undviker helst låglänt terräng med all mygg det innebär... Och jag vägrar gå på kungsleden... Kan man starta i Norge istället för att få ut avstånden lite?
 
Du kan ju starta i Katterjokk, föja leden söderut och sedan svänga in i Hoiganvagge. Ungefär vid Hoiganjaure svänger du norrut överHoigancorru och vidare ner i Kårsavagge. Efter det kan du ta någon av vägarna vidare norrut och antingen gå mot låkktastugan eller leden över Kåppatjåkka till Abisko/Björkliden. Ganska folktom sträcka om man bortser från Kårsavagge.
 
Hej!

När jag var vid stugan i Kårsavagge sommaren 2010 mötte vi, i mitt tycke, tre väldigt seriösa fiskare som hade fiskat i några dagar väster om stugan i Kårsavagge, utan att de fick en enda fisk. Tyvärr hade dem räknat med att få fisk och därför hade dem nästan bara haft med sig pulvermos och lök. När jag några dagar senare träffade på dem vid fjällstationen, där de åt upp sig, berättade dem att de hade fått höra att man tidigare hade hittat nät uppe vid sjöarna vilket då skulle tyda på att det var väldigt dåligt med fisk.

Med reservation för mina obefintliga fiskekunskaper och vad någon möjligen har hört så kanske det finns mer fisk någon annan sjö.

/Tomas


Jag funderar på att till sommaren tillbringa en vecka i området mellan Låkkatjåkka och Abisko med några vandringsdagar och ett par dagar med dagsturer och ev fiske. Har någon bra förslag på rutter och fiskesjöar där eller möjligtvis i helt andra områden? Det viktiga är att det är hyfsat lätt att ta sig till med tåg eller flyg/buss och relativt folktomt... Rösade leder är inget krav. Tips på trevlig tur mottages tacksamt.
 
Nog finns det fisk i Kårsavaggesjöarna, åtminstone i sjön närmast öster om stugan. Blev bjuden på nyfångad fisk vid mitt senaste besök där, 2007. När jag var stugvärd i Kårsavagge (1967) träffade jag lokalbefolkning som kom dit för att fiska, och med gott resultat för dem.
 
Tack - nu ser det ju helt plötsligt ut att vara en bra tur! Börja i Låkkatjåkka och snirkla sig mot antingen Björkliden eller Abisko alltså. Hur är det med folk? Tvingas man säga hej en gång i kvarten eller kan man lulla runt mest för sig själv bara man håller sig borta från de röda prickarna på kartan?
 

avslutad210712

Gäst
Har du erfarenhet av fiske här, Björn?
Jag har ju vandrat här många gånger och aldrig sett en fiskare.

HåkanF

Japp jag har fiskat några gånger i Kårsavagge-sjöarna och kan inte klaga på fisket kan jag säga. Läser man Grundstens böcker så rekommenderas också att fiska i "de fiskrika sjöarna i Kårsavagge". Har också vid ett flertal tillfällen stött på andra som fiskat där.
 
Hur mycket folk är det i området jämfört med till exempel kungsleden (=massor) eller nordkalottleden (=ingen)? Kan man hålla sig undan eller träffar man hela tiden på folk som man måste hälsa på?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
albinh Området mellan Umasjö och Viterskalet? Fjällvandring 4
majjen Fråga 2: Området mellan Hoiganvaggi och Dossagevaggi Fjällvandring 3
nicko_ Bästa glaciärupplevelsen/isbräckan i Sulitjelma-området? Fjällvandring 3
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
CB från GBG Katterjåkk - Unna Allakas? Hoiganvaggi, och området däromkring? Fjällvandring 13
Vindskydd Området norr om Vassejavri (sjö), Vassijaure (hlp) och E10 Fjällvandring 1
matsh Finse och området runt ikring Fjällvandring 1
Maalla Trängsel i Jotunheimen? Samt andra tips om området! Fjällvandring 3
bico Vandring i området norr om Rogen Fjällvandring 1
cloud76 området norr om Riksgränsen Fjällvandring 4
ChristianBo Vandring Abisko området. Fjällvandring 0
Materialaren Tips på dagsturer i området kring Tjeggelvas Fjällvandring 0
niklas-73- Rogen området Fjällvandring 5
TuomasSakari Abisko-området: Från Gátterjavri till Katterat/ Sördalen med skidor. Fjällvandring 0
lleberg Vandring mot Vadvetjåkka nationalpark, går det även bra att fiska i området? Fjällvandring 6
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
estetdrägg Abisko/riksgränsen området i slutet av oktober? Fjällvandring 6
Sletten Frågor om Unna Räita-området, jojoleden Fjällvandring 4
Roberth Friluftgrupp i Lund/Malmö området Fjällvandring 0
Någon som vet något om snömängden i Abisko-området Fjällvandring 8
undvall Området väster om Padjelanta. Fjällvandring 4
omitimo Ruttförslag området Sylarna-Helags vecka 37 Fjällvandring 12
Ulf.N Rogen området Fjällvandring 4
hsalberg Tips önskas om vandring Hemavan-Ammarnäs området? Fjällvandring 2
kmsellin Snö i kebenekaise området nu? Fjällvandring 3
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
S.Hellman Genväg mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 11
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Jeremiah Johnson Mellan Bulkas och Tjåggnåristjåhkkå Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
PZON_390 TAXI mellan Funäsdalen och Ramundberget Fjällvandring 5
Coachmike Mysig tältplats mellan Sthlm och Åre Fjällvandring 0
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
hedtjarn Genväg mellan Hoiganvággi och Kårsavagge Fjällvandring 12
skogsfia Leden mellan Orusjohka och Kaisepakte Fjällvandring 7
t_andersen Vad mellan Tarraluoppal och Njoatsosvagge? Fjällvandring 5
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
sofiasahlen Stugor mellan Katterjokk – Abisko? Fjällvandring 5
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.