Omdöme Fjällmark tält?

Hej!

Jag har nu letat runt ordentligt efter någon form av recension av tält från Fjällmark, utan resultat. Fjällmarks tält är produkt tillverkad för och såld av friluftsvaror.se vilka för tillfället har en ordentlig kampanj med kring halva priset på flera tält. Jag vill ha ett mindre tält som Grönland 2P för 995 kr eller eventuellt Jeke 2P för 1395 kr.

Finns här någon som kan ge ett utlåtande kring hur dessa tält är eller om Fjällmarks tält rent generellt?

För mig personligen är behovet ett sommartält som i högst eventuellt kommer användas under vår och höst.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Anledningen till att jag vill köpa tältet nu är att jag behöver något att sova i under en natts övernattning på en äng. Framöver kommer det antagligen handla om turer på max två-tre nätter. Har inga planer på att korsa Sarek med det här tältet. Jag har tidigare använt ett gammalt ryggåstält men känner för något lite behändigare och lättare.

Till det ändamålet fungerar säkert det tältet, nu såg man förvisso aldrig baksidan på det ena, med tanke på om det fanns någon ventilation där samt hur högt tältet var på insida/utsida var inte heller angivet...

I en annan tråd(nyligen) var det någon som tipsade om ett North Face kupol för ca 1200-1300kr, ett bättre köp skulle jag nog våga påstå.

Okej, tack för svaret! Är fortfarande intresserad av någon som vill ge sina erfarenheter av Fjällmarks tält. Finns det något vettigt test på friluftstält gjort på senare år?

Jag köpte ett Fjällmark akka 1-2p för närmare 10 år sedan
Det har stått uppsatt veckovis i sol genom åren och hade det på sista turen nu i juni när jag hade första felet, det var en söm till ett av "gummibanden" som innetältet hänger i.
Känns inte som det har blivit matt eller förlorat färg trots behandlingen.
Fick även min beskärda del av nattregn och fortfarande helt vattentätt.
Håller deras tält samma kvalite idag hade jag inte tvekat att köpa ett till.

Bilagor

• 1f29d221b3331665bcfa6a9ee57301a1.jpg
    1f29d221b3331665bcfa6a9ee57301a1.jpg
    74.7 KB · Visningar: 5,364
Grönland 2p inköpt

Okej, efter moget övervägande beslutade jag mig för att köpa det billigaste Fjällmarkstältet Grönland. Provade att sätta upp det i butiken i Mölndal och utrymmena var bra, smidigt att sätta upp och riktigt billigt. Det som skiljde det från de lite dyrare Arctic-tälten var att det saknar "Rip-stop" i väven samt har 3000 m vattenpelare istället för 5000 m. Satte upp det i trädgården igår så det fick prova regn. Verkar lovande även om materialen känns lite klena. Dragkedjor misstänker jag kan bli en svag länk särskilt sömmarna kring dem.

Positivt så här långt är vikten, snabbt att sätta upp, fungerar att "stå upp" i absiden.
Negativt är givetvis materialet vilket känns klent, att myggbett vid huvudändan bara är halvt, se bilder.

Återkommer senare efter jag provat tältet ordentligt.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    27 KB · Visningar: 4,720
hur gick det?

hur var grönland tältet? köpte du eller kollade du på fjällmark grönland 2p light weight eller bara fjällmark grönland 2p?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips