Om ni var tvungna att rensa garderoben...

Jag misstänker att flera här på utsidan har en rätt omfattande samling friluftsprylar hemma.

Ponera att ni var tungna att sälja av allt utom en av vardera utrustningsdetalj, vad skulle ni då behålla för något?

Vi kan väl förutsätta att man behåller de intressen (vandring, klättring, skidåkning etc) som man redan har.

Min lista på några grejer jag skulle behålla:

Stor Ryggsäck: Norröna Para Ranger - bra bärkomfort, rejäl kvalitet och volym för alla slags turer.

Liten ryggsäck: KM Ratatosk - avskalad och funktionell design.

Tält: HB Nammatj 3 GT - täcker så gott som alla behov

Jacka: Haglöfs Ozone jkt - inte perfekt men tillräckligt bra.

Byxa: KM Mithril - perfekt klätter och vandrarbyxa

Kök: MSR Whisperlite - fungerar i alla förhållanden och är relativt lätt.

Kniv: Fällkniven F1 - robust kvalitet i lagom storlek


Sedan vill man ju behålla mera grejer men då blir det ett lååååångt inlägg *ler*

Uffe
 
Att spara

Kul inlägg, återkommer imorgon med detaljer, behöver nästan tanka till inför denna "slim" situationen!!!!!
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Inte utan min .....

Det blir en enkel lista för mig. Den baseras på tillförlitligthet, året runt bruk och för olika tillfällen.

- Lundhagens Alaska vandringskängor
- Fjällräven Zip-byxor
- Yllesockor
- Trangia kök
- Kåsa av arme-modell, ej grön
- Kaffe

Mvh Casi
 
Skönt att det kortades ner, var ju på väg att bli en packlista;-)
7 grejor av vad jag skulle behålla:

Rygga: Berghaus Vulcan
Kåta: Moskoselkåtan Tåpp Jakt 5
Jacka: TNF Cloud Peak
Byxa: Norröna Dovre
Kniv: Mora 2000
Kängor: Jörn
Kåsa: vril (sprillans, oprövad, men kommer med ändå)

Raskesven
 
Shit vilken bra fråga.

Men jobbig. ;)
Jag rensar ofta. Tänker rensning. Förenkling. Färre val. Mindre trångt. Men denna frågan blir inte lätt.
Jag tycker mig se på ovanstående inlägg att det blir lite vandrings-hänga-skogen-eller-på-fjället-fokus. Som paddlare och tropicresenär och vinterfjällsälskare och skidåkare, lite allmäncyklist i stad och skog och som gammal klättrare... Hrm.

Återkommer... Nä, jag skjuter nu...

Kanske GT-jackan, tjockfleecen, mjukskalsbrallan, 30-litersryggan, termarestet, cruxköket och vårhöstdunsäcken. Allt får plats i ryggan. Allt gör mig rimligt överlvnadsduglig.

Tält har jag bara ett Nallo 3, och det får också plats i ryggan. Men då är det rätt fullt. ;) Två dygns mat kan jag nog trycka ner om jag är snål. Survival!!

Gonatt!
//Patric
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag håller på just nu! Säljer några av mina prylar på Ebay:
Snöskor (modell svenska eller norska armén)
Primus gaslykta
Primus gasvåg
Vindskydd till gaskök

Så mycket mer kan jag inte undvara!

/Håkan
 

avslutad210712

Gäst
Schneeberger; sa:
Jag misstänker att flera här på utsidan har en rätt omfattande samling friluftsprylar hemma.

Ponera att ni var tungna att sälja av allt utom en av vardera utrustningsdetalj, vad skulle ni då behålla för något?

Vi kan väl förutsätta att man behåller de intressen (vandring, klättring, skidåkning etc) som man redan har.

Min lista på några grejer jag skulle behålla:

Stor Ryggsäck: Norröna Para Ranger - bra bärkomfort, rejäl kvalitet och volym för alla slags turer.

Liten ryggsäck: KM Ratatosk - avskalad och funktionell design.

Tält: HB Nammatj 3 GT - täcker så gott som alla behov

Jacka: Haglöfs Ozone jkt - inte perfekt men tillräckligt bra.

Byxa: KM Mithril - perfekt klätter och vandrarbyxa

Kök: MSR Whisperlite - fungerar i alla förhållanden och är relativt lätt.

Kniv: Fällkniven F1 - robust kvalitet i lagom storlek


Sedan vill man ju behålla mera grejer men då blir det ett lååååångt inlägg *ler*

Uffe

Borde det inte vara EN ryggsäck.

Annars kan man välja att behålla

en tunn byxa
en mellantjock byxa
en tjock byxa
en vindtät byxa
en vattentät byxa
en vind- och vattentät byxa (ja ja jag vet att en vattentät byxa oftast är vindtät också)
 

Avslmedl

Avslutat
Mina olika friluftsprylar kan delas in i tre olika kategorier:

1. Riktigt gamla prylar som har gjort sitt, men som jag har svårt att göra av med.

2. Riktigt gamla väl använda prylar som fortfarande fungerar till full belåtenhet.

3. Nyare prylar som är inköpta under senaste åren och som för det mesta fungerar till full belåtenhet.

Om jag var tvungna att rensa garderoberna så hade jag sparat allt från kategori 2. Utan tvekan.

/g
 
öringen; sa:
Hmpff, jag vägrar kasta nåt :)

Är beredd hålla med öringen. De utvalprocesser och våndor vi genomgått före anskaffandet av prylarna kan inte toppas med ett enkelt, om än enbart mentalt, bortsorterande.
Bevisligen räcker vattenkanna, tändstickor och ljus samt kniv och varma kläder.
Men det finns en lösningsfilosofi bakom hur vi tänkt och planerat, inte alltid sann och inte alltid logisk men när det fungerar blir vi bl a lyckliga och glada. Så jag behåller. Dessutom blev jag i somras väskryckt på en mycket bra dagspackning... nog gallrat.

En liknande tråd på en annan lista jag är medlem av ledde till mängder av inbrott hos dem som berättade när de tänkte vara ute och pröva sitt nya minimaliska...så akta tangeterna...
[Ändrat av johankse 2006-12-06 kl 11:00]
 
Emmma; sa:
Har jag bara kvar mina kängor så klarar jag mig!
Typiskt tjejer, att bara tänka på skor :)

Men egentligen har du rätt. De sista åren är faktiskt den viktigaste delen i min friluftsutrustning, och vad jag lagt mina pengar på, just skor.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.