Olyckorna ökar i fjällen.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ofarligt är det inte i fjällen.

Men jag skulle vilja kalla det en icke-nyhet.
För det första finns ingen källa till uppgiften om "ökningen", för det andra står det bara "Olyckstillbuden ökar lika snabbt som antalet besökare" vilket ju är tämligen logiskt. Någon skillnad i fjällsäkerhet per person handlar det inte om.

Resten handlar inte så mycket som att fjällen är farliga som om tidlösa sanningar som att man blir blöt av regn, hungrig utan mat och vilse utan karta. Och att man inte ska gå uppför berg som man inte kan se.

Men det är klart att det blir lite extra farligt om man inte har fattat ovanstående när man befinner sig långt från närmaste stad. Även om det antagligen faktiskt är farligare i närmaste stad. :)

Om folk är mindre erfarna borde olyckorna rimligen öka. Sen som sagt i tidigare trådar så finns det inget vettig statistik att tillgå.

I den enkät jag gjorde här

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=46636

så var det 10 % som hade åkt på en medelsvår skada vilket jag anser är ganska högt.

Jag tror snarare att folk inte kan göra en relevant riskbedömning och därför negligerar riskerna. Det baserar jag på basal psykologi där människor tenderar att tro att det inte händer dem själva.

Angående stan så är det snarare tvärtom. Folk vågar ju inte gå ut trots att det är relativt ofarligt. Speciellt äldre männsikor som tror att de skall bli rånade bara för att de läst om det i aftonbladet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips