UL-Pyramildtält för barnfamilj i fjällen?

Jag ska till att köpa ett nytt tält till familjen. Det ska användas till kortare turer i fjällen på sommaren. Helst skulle jag vilja ha ett så lätt tält som möjligt, men vindstabilitet och komfort får inte bli alltför lidande. Tältet ska alltså klara hyfsat bra blåst på kalfjället. Jag har skapat en tråd på Backpackinglight.com och fått en massa tips. De flesta av tipsarna verkar dock komma från varmare miljöer. Det gör mig lite tveksam till om deras rekommendationer funkar här. Den lösning som ett flertal rekommenderar som familjetält är ett ett lätt pyramidtält med hemsytt myggnät av olika modeller.Två märken rekommenderades särskilt:
GoLite Shangri-La 4+
Black Diamond Mega Light

Det som gör de här tälten intressanta är att de ger mycket stor sovyta för liten vikt, båda tälten rymmer lätt 4 personer och väger mindre än 1,7kg! De är dessutom vindstabila på grund av sin form. Det blir också riktigt billigt om man inte köper till myggnät.

Nackdelarna då? Tälten är av enkelvävstyp. Det blir alltså kondens på insidan. Detta sägs dock vara ett mindre problem eftersom det mestadels rinner neråt mot marken. Jag är benägen att tro att det fungerar. Ett större problem som jag ser det är att enkelvävstält är kallare och dragigare. Ytterligare en nackdel är att man inte har någon absid. Det kan alltså regna in när man öppnar dörren. Bristen på innertält gör också att man i våra trakter måste lägga till myggskydd. Köper man till myggtält med golv från tillverkaren blir tältet varken billigt eller lätt längre. Innertältet väger och kostar nästan lika mycket som yttertältet. Man kan också själv sy en "mygggardin" längs kanten. Då blir det mer jobb, men mycket lättare. Man kan också köpa/sy bara golv för en rimlig peng.

Jag är fortfarande skeptisk till lösningen som familjetält på kalfjället. Främst på grunda av draget och bristen på absid. Jag lutar fortfarande mot ett traditionellt Nallo 3GT. Alternativet är dock så intressant utrymmesmässigt och viktmässigt att det vore synd att avfärda direkt, man sparar ju trots allt 1kg och får mycket större yta dessutom.

Vad tror ni? Är det någon som har erfarenhet av denna typ av tält för familjetältning i Skandinavien?
 
Har brukat

pyramidtält utan botten vid tältning i fjällen.
Drag inget problem om du håller botten mot marken. Kondens, beror på ventilationen mycket men inget större problem.
Vid svår vind hade vi i o f s 4 stänger p g a att vi fegade men det fungerade utmärkt.
Störst fördelen var rejält låg vikt, 1, 5 vägde vårt hemsydda.
//J
 

avslutad210712

Gäst
Nackdelarna då? Tälten är av enkelvävstyp. Det blir alltså kondens på insidan. Detta sägs dock vara ett mindre problem eftersom det mestadels rinner neråt mot marken. Jag är benägen att tro att det fungerar.

Men om du rör i tältduken från insidan när det är kondens på det så blir du eller din sovsäck blöt. Och vad händer om det blåser lite så tältduken börjar röra sig - gissningsvis lär risken för att kondensen droppar öka.
 
Men om du rör i tältduken från insidan när det är kondens på det så blir du eller din sovsäck blöt. Och vad händer om det blåser lite så tältduken börjar röra sig - gissningsvis lär risken för att kondensen droppar öka.

I somras sov vi en natt i i ett minimuddus (två absiddelar till ett ryggåstält som bildar ett pyramidtält), det är mysigt redan när man är en person och mycket trångt om man är två...nu var vi tre!
Det var presis så vi kunde ligga ner och intet mer.
Ventilationen var ganska lik helsportsvariant och inte var det några problem med den trots att vi verkligen överfyllde skyddet.

Det man ska passa sig för är pyramidliknande saker utan högt placerade ventiler, så länge man har något högt upp får man en skorstenseffekt som inte är fy skam, ibland får man lite kondens längst upp men det är så liten dukyta att det kan kvitta det lilla som kan komma från därifrån.
 
Vanligt tält.

Jag var sugen på något liknande, men kom på att jag redan har för många prylar så det fick vara. Dessutom kom jag på att mitt Nallo utan innertält var ungefär lika lätt.

Det är ganska är ett halvgammalt Nallo 3 med Nammatj-golv isytt, eftersom jag slitit ut foliegolvet som satt i från början. Innertältet väger 950 g. Tar jag med bara 5 pinnar och struntar i innertältet så blir det ungefär 1.7 kg. Golvytan är ca 5 m2, vilket är ganska bra, speciellt som bara 2 väggar lutar innåt och jag slipper en mittstång. takhöjden är klart bättre utan innertältet. Kan tänka mig att ett Nallo 4 GT utan innertält och pinnar landar runt 2 kg, då får man ganska gott om plats.
 
Har ingen erfarenhet av familjetältning i pyramidtält, så det här kanske är lite off-topic, men det är ett alternativt sätt att lösa samma problem som ett av de tält du är inne på gör.

När barnen var mindre fick vi alla plats för social samvaro i mitt gamla Keron III. I detta sov sedan 3 personer medan 2 andra sov i ett mindre tält intill.

Fördelarna är att det blir lättare att hitta bekväma tältplatser för två mindre tält än för ett stort. Dessutom blir lösningen flexiblare, man kan använda det ena eller det andra tältet i fler sammanhang än ett enda stort. Man kanske redan har ett av de tält man behöver. Eller kanske båda. Eller kan låna något av dem.

En annan modell är två små och lätta tält samt en rejäl tarp som kan användas för att expandera det ena till en användbar social yta. Detta funkar utom i extremt blåsiga sammanhang.

Jörgen
 
Jag har ett yttertält till ett Fjällräven Expedition där det ryms 4 vuxna.
Enda problemet är att mina kompisar är känsliga mot flygfän, den enda som tyckte att det funkade bra var jag (kanske för att jag bar tältet...). Yttertältet inkl packpåse väger 1570gram. Som mittstång använder jag mina gångstavar som jag monterar ihop enligt ett tips på ett annat inlägg (av ASP). Tältpinnarna väger 230gram.

För mig funkade det bra även om mygg kom in och det drog litegrann vid marken. För att slippa myggen i ansiktet tog jag på mig ett myggnät (ITAB).

Tror däremot inte att det är nåt för mina barn. Dom gillar inte heller mygg.
 
Själv har jag lärt mig att inte lita på de i mitt tycke för öppen fjällterräng veka originalmittstänger man ofta finner hos mindre pyramidtält som Lavvulight och tältkåtor som 5:ans storlek från Tentipi. Med ett pyramidtält skulle jag göra precis som med min tältkåta och skaffa en grövre mittstång, och kapa ner den till rätt längd. Det blir väldigt stor skillnad i stabilitet med en mittstång som är 35 mm i diameter med 1,5 mm tjockt alugods, jämfört med säg 27 mm i diameter och 1 mm tjockt alugods. Viktskillnad blir ca 400-500 gram.

Raskesven
 
Lunar Duo inköpt

Det blev ett Six Moon Designs Lunar Duo till slut. Jag har av flera hört att det är bättre med två tält än ett. Lösningen som Jörgen föreslår med tarp mellan två tält verkar också bra. Dessutom iddes jag inte riktigt sy mitt eget myggskydd till en pyramid. Lavvulighten var klart intressant, men den är också ganska dyr. Att det regnar in i dörren är också lite problematiskt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.