Olika varianter på tältkåtor

Amerikanska...

...tältkåtor kallas ju för Tipi men bygger på samma princip. Finns några märken som alla är bärbara dvs någon form av nylonväv i yttertältet. kaminer finns till, dessa också bärbara ofta i titan.

Titanium goat är en tillverkare (titaniumgoat.com) en annan som jag är nyfiken på är seekoutside.com

...har inte kommit till skott ännu, men lutar åt någon av ovanstående pga bärbarhet och packbarhet.

...pris ungefär som tentipi...

//J

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag vet flera norrmän som eldar i sina syntetkåtor. Det fungerar, men de har också gott om små brännhål upptill. Sotet lägger sig också ytligt mot duken i en syntetkåta. Blir skitigt på annan sätt än i en kåta med bomull/polyduk där duken suger upp.

Myggnät i toppen kan man ordna själv, med kardborre och myggnät:

d02408dd59a2dfb411e6c604ae664dc4.jpg

Svårt göra en kåta mindre än Tentipis femmor eller typ 4-6 från Helsport. Behöver höjden för att kunna elda.

Vestibulen se jag som totalt onödigt.

Raskesven

Jag skulle inte elda i en Helsport och kamin är väl lite överdrivet på sommaren..

Har en Varanger 4-6, har eldat lätt över 200 timmar i eldlåda utan minsta hål. Skulle det någon gång bli ett så får man lappa, inte värre än så. Golvet däremot har fått några hål då jag eldat tall och det sprätt från elden men det gör mig inget.

Varanger har myggnät i dörr, i inluftarna och i topphatten. Har haft problem med mygg/knott samt kalldrag pga golvet ej fäster mot tältduken men löst det genom att sy fast en 2 dm remsa fallskärmsduk varvet runt. Väldigt praktiskt.

Innertält

som sagt mera mygg, myr & knottsäkert men du har ju redan ett HB. Kombinationen eld eller kamin och fast golv känns tveksam säkerhetsmässigt bra att kunna slita sig ut mellan kåtavägg och golvet i en nödsituation.

Att kunna torka kläder i en kåta med eller utan eld/kamin kan vara stor fördel.

Tentipi med innermanövrering av ventilationen och bra golv betalar sig i längden. Kanske läge att söka på begagnatmarknaden.

Thure

Jag slog till på en Kongsvold eller Dividal (xxl) från Helsport.
8-10 camp. Dvs med vestibulen.
Tvärtemot många råd här men det kändes rätt.
Har köpt till golv som går att vika undan en flik i om man vill elda.
Kommer nog inte elda alls utan på sin höjd använda gasollyktan...
Satte upp det på prov ikväll och har hittat några saker som behöver förbättras.
Torkställningen behöver upp högre (slår i huvudet). En kaffeknekt till gasollyktan ska införskaffas.
Ska se om man får ner duken ordentligt mot marken. Golvet är inte perfekt mot yttertältet. Förstår om det blir kallt där. Tänk om man kunde ha blixtlås där. :)

Gick raskt att sy fast den 2 dm breda tygremsan utmed golvet. Kardborre på ytterkanten av remsan och på tältduken. Kalldrag och myggplågan löst utan att behöva skaffa innertält, samt marginell viktökning.

Tyg och karrdborreband kostade mig ca 400 kr och är en investering och modifiering som verkligen ökat komforten. Rekommenderar verkligen motsvarande lösning.

Gick raskt att sy fast den 2 dm breda tygremsan utmed golvet. Kardborre på ytterkanten av remsan och på tältduken. Kalldrag och myggplågan löst utan att behöva skaffa innertält, samt marginell viktökning.

Tyg och karrdborreband kostade mig ca 400 kr och är en investering och modifiering som verkligen ökat komforten. Rekommenderar verkligen motsvarande lösning.

Hur fäste du kardborrebandet i tältet?

Jag använde Liquisole på min kåta i bomull/poly från Moskosel. Sitter som berget. På syntetduken längst ner fäste inget lim. Fick sy där.

Raskesven

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips