Olika hårda spann på turskidor?

Hej hopp!

Jag har ett par Fischer vallningsfria turskidor på 205 cm. Fästet är fantastiskt men glidet är otroligt dåligt. När jag åker nerför så fastnar skidorna och spannen existerar inte utan skidan ligger maximalt på hela tiden vilket ger ett eländigt dåligt glid.

Jag väger 75 kilo så är inte speciellt tung, är det så att vissa märken/skidor har mjukare spann och vilket märke skulle ni i så fall rekommendera för mig då jag kan avstå lite fäste för bättre glid. Just nu kan jag gå upp för en lodrätt vägg med det fästet jag har men får staka nedför....
 
Vilken skidmodell har du och vilken årsmodell? Är du ute efter glid kan vallningsbara vara ett alternativ.

Var tänker du åka och när på säsongen?

Thure
 
Köp i en "riktig" butik!!!

Hejsan,

Jo det där med spann är en djungel. Om vi börjar med din fråga, så är svaret ja. Det skiljer väldigt mycket i hårdhet på spannet, både på "individ"-nivå och givetvis ännu mer mellan olika modeller. Det spelar alltså inte någon jättestor roll om det står Fischer eller Åsnes eller något annat på skidan, de olika tillverkarna har olika modeller som både vad det gäller pris och tänkta användningsområden skiljer sig.

Det första man måste veta är att det finns två olika typer av spann, enkelspann och dubbelspann. Om man vill ha glid MÅSTE man ha ett dubbelspann på skidorna (undantaget om man skejtar förstås.....). Om glidet är tokusel, vilket verkar vara fallet, så är det nog så att du har ett enkelspann på skidorna.

Mitt tipps är att köpa dina skidor på en butik där de testar spannet. Visst, nu för tiden finns det i välsorterade butiker även en testutrustning som fixar detta, men personligen vill jag gärna se med mina egna ögon att spannet är korrekt....känns säkrare så. Nu är ju inte landet direkt nedlusat med butiker där man kan testa sina turskidor, så i värsta fall får man gå på tillverkarens uppgifter och hoppas att dessa stämmer. Kollar man till exempel in på Fishers klassiska E99 Crown (http://www.fischersports.com/en/Nordic/Products/Skis/Backcountry/6020-E99-Crown-Xtralite) ska en skida på 200-205 cm passa en skidåkare som väger 75 kg.

/ Stefan
 
Mer än en har blivit förvånad över vikten av vinterkläderna med pjäxor, glöm inte den innan du bestämmer spannet på dina skidor. Vill du sen ha ryggsäck för stugtur eller fritur med dig, väg säck och packning. Kanske är det dags för en pulka?
go tur
 
Tillbaka till samma tråd med lite nya funderingar :)

Jag har bestämt mig för att sälja mina Fischer Europa 99 vallningsfria då glidet är för dåligt, spannet är obefintligt för mig. Längden är 200 cm

Jag kikar på ett par nya skidor på rea, Alpina Sports tour step fast då tänkte jag köpa 210 cm långa, jag väger 76 kilo+packning och vill ha hyfsat på mina vallningsfria då jag har hund som drar. Det gör inget om de är lite långa då jag själv är 188 cm lång. Jag finner ingen info om hur spannet brukar vara på Alpinaskidor eller om det är enkel- eller dubbelspann på dessa?

Någon som har erfarenhet av dessa, finner ytterst lite info på nätet om Alpinaskidor och framförallt dessa.

Jag åker mycket i skidspår och några stugturer per vinter men inget ospårat eller krävande och vill inte köpa både turskidor och längdskidor så därför kompromissar jag med vallningsfria turskidor
 
Trivdes bra med mina skidor från Alpina tills belaget lossnade. Då är man glad att man inte är långt hemifrån. När jag gick ifrån åkning i spår till friåkning upptäckte jag att vallan hade en tendens att bakas längre bak på skidan och sedan slitas bort helt. Detta gav så klart dåligt glid. Min teori är att hela skidans bärighet behövs i opreparetad snö och därför blir det svårvallar. Stighudar är den nya guden. Sen om man orkar lägga bakvikt på skidorna så att man lyfter spannet går det undan utav helvete men ännu svårare är det att hålla balansen och vara stark nog.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...