Glid på turskidor!

Som van längdskidåkare har jag full koll på både fäste och glid. Men nu ska jag upp till Abisko - Keb på turskidor för första gången. Jag undrar hur viktigt det är att lägga på glid inför en sådan tur? Skidorna är vallningsfria med mönster under fästet. Jag ska bara ta mig fram längst leden och inga utförsåkningar står på programmet.På mina längsskidor är ju glidet det absolut viktigaste då man stakar sig mest fram. Men hur är det när man "går" på turskidor med glid?

Tommy

Bra glid är ingen nackdel på turskidor heller. I hårda skoterspår går det ofta att staka sig fram långa sträckor med liten ansträngning.
Jag brukar valla mina turskidor på samma sätt som tävlingsskidorna. Brukar välja något ganska brett och slitstarkt parafin på minussidan. På vita belag brukar gamla blå rex hålla bra. På svarta belag någon lågflourvalla så att smutsen håller sig borta. Det brukar kunna vara rätt skitigt i snön om det är mycket skoter i området.

Ta med lite valla väck oavsett om du kör fästvalla eller vallningsfritt. Inget kul med smutsiga skidor.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
skrinnare; sa:
Bra glid är ingen nackdel på turskidor heller..
Sant det där, men samtidigt gör dåligt glid inte lika mycket på ett par turskidor med packning i nysnö, som det gör på ett par racingskidor i nypreppat spår. Givetvis ska du valla, men du kanske inte ska lägga alltför mycket krut på det om du har ont om tid. Dessutom får du nästan räkna med att skidorna kan repas en del, brukar ligga lite vadsomhelst i spåret, särskilt sträckan upp genom skogen från Abisko.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips