Olämpliga kastlinor för skridsko!?

Jag kollade på Addnatures sida med tillbehör för långfärdsskridskor och upptäckte till min förvåning att de där har med kastlinor, från Hiko, som normalt används för forskajakpaddling.

http://www.addnature.com/dept.asp?dept_id=12126

Dessa linor saknar ju den kasttyngd som finns i de klassiska linorna för skridsko (hansalinan mfl.). Endast påsens egen vikt och repet i den står för vikten. Vid paddling kan man ju fylla påsen med vatten för att få till en kasttyngd men det går ju (förhoppningsvis inte) för den som är kvar på fast is. Om man missar första kastet måste man som jag ser det plocka ner allt rep i påsen igen för att få något som går att kasta. Med en klassisk skridskolina med tyngd kan man göra ett andra försök utan att packa om linan.

I texten till en av linorna skriver de:
"En 25 m kastlina som lämpar sig bra för räddningstjänsten. Lång och inte allt för tung att kasta."

Linan på bilden nedan är bara 10 meter lång och jag ställer mig mycket tveksam till om den går att kasta med tillräcklig precision och nå tillräckligt långt.

L_HIKOPOCKETTHROW_S08.jpg


Vad tycker ni andra? Hur genomtänkt är det att sälja dessa hikolinor som tillbehör för långfärdsskridsko?

//Ala
 
Tyngd behövs

10 m är för kort, 20-25 m tycker jag att den bör vara för att man själv ska kunna stå på så säker is som möjligt när man kastar linan till en person som plurrat.

Finns det någon fack i påsen där man själv skulle kunna lägga i en tyngd (sandpåse, reparationsverktyg eller liknande)? Om det inte går att lägga in en egen tyngd i påsen är den olämplig för långfärdsskridsko. Utan en tyngd i påsen blir det svårt att få någon precision när man kastar iväg den, speciellt om det blåser lite.
 
tycker inte det är något konstigt med linornas längd? dom har ju en 10, en 15 å en 25m lina, och det skriver dom ju ut. tycker man att det behövs en 25m lina ärde väl bara å köpa den? sen dedär med tyngden kan man väl diskutera... men man hittar man samma linor under kajak-tillbehör...
 
20-25 meter och med kasttyngd!
Att gå närmare en som ligger i vattnet gör risken att det blir två i vattnet större.
I kalltvatten domnar man av, så att du har kastvikt i påsen är en säkerhet då kastaren snabbt kan göra ett nytt kast om den som gått igenom inte når räddningslinan.

Finns det ingen rekomendation från från någon organisation som organiserar skridsko?
 
20-25 meter och med kasttyngd!
Att gå närmare en som ligger i vattnet gör risken att det blir två i vattnet större.
I kalltvatten domnar man av, så att du har kastvikt i påsen är en säkerhet då kastaren snabbt kan göra ett nytt kast om den som gått igenom inte når räddningslinan.

Finns det ingen rekomendation från från någon organisation som organiserar skridsko?

http://liv.skridsko.net/supplier.htm?outfile=/alla/utrustningslista.pdf

Men jag blir kanske nu tvungen att revidera dokumentet och lägga till en uppgift om minimilängd, även om det är trångt att få in all text på 2 st A4 sidor.

Och en länk och priser har blivit inaktuella sedan förra revisionen.

Per
 
Man kan

fråga sig hur dessa linor fungerar. Texten är knapphändig och delvis felaktig man pratar om 8 mm flytande nylonlina. Nylon flyter inte.

Om linan kan fungera i skridskosammanhang kan man bara veta om man testat den. Även lätta linor kan gå att kasta med slungteknik.

Thure
 
fråga sig hur dessa linor fungerar. Texten är knapphändig och delvis felaktig man pratar om 8 mm flytande nylonlina. Nylon flyter inte.

Om linan kan fungera i skridskosammanhang kan man bara veta om man testat den. Även lätta linor kan gå att kasta med slungteknik.

Thure

Gäller det en lina för livräddning, så anser jag IMHO att hela "paketet" ska kunna åka mot vaken och att räddaren har ett säkert grepp i andra änden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
Sarvi Val av trubbnos-skridsko Långfärdskridsko 6
Marcus Karlsson Wiperboard ny skridsko Långfärdskridsko 9
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
dmchris Hur lista ut rätt bindning/skridsko? Långfärdskridsko 6
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
Chrisdefc Skridsko+pjäxa+skidor=? Långfärdskridsko 9
Anders.Appelqvist Ny skridsko från Pikmakarn? Långfärdskridsko 4
janerikgus Skridsko i USA Långfärdskridsko 4
borgen72 Behöver köptips löshäl-skridsko Långfärdskridsko 8
Torrente Kombinerad skridsko- och turskidsäck? Långfärdskridsko 2
kr-val Hjälp att definiera "långfärdsskridskoåkning" Långfärdskridsko 23
salgo60 Holland verkar helt magiskt Långfärdskridsko 6
Mats L Val av sko och skridsko Långfärdskridsko 8
islägg supinering+skridsko Långfärdskridsko 6
Cijzou Hjälp med köp av skridsko Långfärdskridsko 3
stev-o Hållare för skridsko slipning? Långfärdskridsko 2
joask202 Pjäxor+bindningar för skridsko och turskidor? Långfärdskridsko 7
david-d Skridsko i Tjeckien ? Långfärdskridsko 1
kiting Skridsko + kite. Långfärdskridsko 23
david-d Skridsko in Antarktis Långfärdskridsko 2
brigas skridsko i jokkmokk Långfärdskridsko 2
JoW Skridsko i Kiruna? Långfärdskridsko 14
eplabi Vilken skridsko till Salomon SNS Pilot? Långfärdskridsko 48
3034 Vilken skridsko ? Långfärdskridsko 6
kr-val Skridsko - medel mot förkylning? Långfärdskridsko 3
lowe Klimat och skridsko Långfärdskridsko 8
lowe TV-skridsko Långfärdskridsko 5
dabac var köpa skridsko utan bindning? Långfärdskridsko 12
Blekingepaddlare Montera SNS binding på haglövs skridsko Långfärdskridsko 1
cotterskog Skridsko och hälsporre?? Långfärdskridsko 5
föhl Skridsko med bygel fram Långfärdskridsko 13
Brune Ny skridsko från Lundhags Långfärdskridsko 2
BILLY_L Skridsko till nybörjare Långfärdskridsko 2
Rajjan Spinning på skridsko? Långfärdskridsko 4
Rajjan X-Adventure Access-skridsko 1800:- Långfärdskridsko 9
fredrik-h Utrustning, pjäxa - skridsko Långfärdskridsko 5
salgo60 Stabil och lätt skridsko pjäxa Långfärdskridsko 11
Klapp-skridsko för långfärd. Långfärdskridsko 0
Skridsko som sjukgymnastik! Långfärdskridsko 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.