OK att "blanda"cyklar (hjul?) med o utan skivbromsar ?

Ska köpa en till MTB och ev blir det med skivbromsar. Har ett gäng MTB (alla utan skivbromsar) i familjen redan, och ibland byter vi hjul mellan cyklarna (sommar till vinterhjul etc).

Men hur funkar det om man vill byta t ex hjul mellan cyklar med o utan skivbroms ?

Valet står mellan TREK 6500 utan skivor, och TREK 8000 med skivbromsar, låter kanske lite begränsat, men man får ta vad som finns (i den cykelaffär i norra Thailand där det ska handlas nästa vecka).

Gissar att svara kan finnas i gamla trådar, hinner tyvärr inte leta så mycket med den lokala ultrarapida uppkoppling jag har...

/Per
 
En mtb med skivbroms måste ha hjul med bromsskiva (annars har du ingen broms...).

Det finns speciella skivbromsfälgar, vars fälgflanker inte är avsedda för fälgbromsar. Det borde alltså oxå gå bort. Men det KAN va så att fälgen på skivbromshjulet är anpassad för fälgbroms.

Det finns alltså en viss chans att du kan använda de nya hjulen på de gamla cyklarna. Du kan inte använda de nya hjulen på de gamla cyklarna.

Men nån gång "måste" man ju göra systemväxlingen!? :)

/Håkan
 
perdans; sa:
..hur funkar det om man vill byta t ex hjul mellan cyklar med o utan skivbroms ?

Ett skivbromshjul med en fälg som har tillräckligt breda fälgsidor för att acceptera fälgbromsar bör funka hjälpligt på en v-bromsad cykel. Finns inte såna hjul kan man ju alltid ekra om...

Någon nackdel med att ha en fägbromsfälg på ett skivbromsat hjul tror jag inte finns.
 
Lös problemet för 249:-

Biltema säljer en framfälg som tar skivbroms (och V-broms) för bara 249:- Köper du den kan du ha vinterdäcket till din nya hoj på den fälgen.

Riktiga prylgalningar (=gillar prylar) köper förståss inte sina cykelhjul på Biltema, men cykelgalningarna (=gillar att cykla) på http://www.happymtb.org tycker att dom är bra.

Biltemas beskrivning:
Framhjul 26"
Med fäste för skivbroms. Dubbelbottnad Alex ACE 18 fälg 36H med Shimano skivbromsnav HB-M475, försedd med fäste för skivbroms, som har ett yttre fläns med 6 hål, en förutsättning för enkel och smidig skivbromsmontering på framhjulet. OBS: För montering av skivbroms krävs även framgaffel med två fästöron. Hjulet kan även användas med vanliga V-bromsar. Fälgen av aluminium med rostfria ekrar Ø 2 mm. Fälgens bredd: 21,8 mm.
 
Tack for alla bra svar,
later som man anda ska vara lite forsiktig med att blanda, battre att paborja "systemvaxlingen" (ger ju ocksa ett nytt, och rationellt, argument att senare kopa fler nya cyklar..:)
Per
 
Re: Behöver man vinterhjul i Thailand?

fredl; sa:
Eller ska den användas i vintersverige?

Nja, knappast, inte heller i Sri Lanka dit jag ska ta cykeln ,
men man kan ju ev vilja byta ratt ofta mellan grovmonstrade och slicks t ex , fast jag ar ratt overtygad nu om att hjulbyten inte ar sa bra ide for det mesta....
 
Re: Re: Behöver man vinterhjul i Thailand?

perdans; sa:
Nja, knappast, inte heller i Sri Lanka dit jag ska ta cykeln ,
men man kan ju ev vilja byta ratt ofta mellan grovmonstrade och slicks t ex , fast jag ar ratt overtygad nu om att hjulbyten inte ar sa bra ide for det mesta....
I de lägena brukar jag byta cykel. Det är bra att ha 4-5 stycken att välja mellan... :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
fklint Cyklar efterlyses!!! Mountainbike 1
MagArne Någon som cyklar single speed MTB? Mountainbike 8
Totto Grip Vad har du för musik i öronen när du cyklar? Mountainbike 10
emil. Stockholmare som cyklar freeride/allmountain/"urban assault" Mountainbike 2
pajaflow Transportera cyklar Mountainbike 1
kofalla Tyska billiga cyklar! Mountainbike 1
scottie Billiga cyklar Mountainbike 21
Tomas Carlsson Hur långt (utan paus) cyklar ni? Mountainbike 3
Drifter Vart cyklar man i Östersund? Mountainbike 4
Trilla Cyklar från http://www.expressshop.lv Mountainbike 2
MeridaMartin Vård av MTB-cyklar Mountainbike 1
glimmen Bergamont-cyklar i Sverige? Mountainbike 0
ptte Billiga cyklar? Mountainbike 12
mrhandley Tiger mtb cyklar Mountainbike 5
2fast Var cyklar man(kvinna)i skåne? Mountainbike 5
dirty harry Har någon erfarenhet av Tomas Fåglums cyklar Mountainbike 0
var hittas begagnade cyklar? Mountainbike 1
Three-Gringos Behöver nya hjul Mountainbike 2
pirx billig hoj med vingligt hjul Mountainbike 8
nilshansson Finns det "billiga och bra" hjul? Mountainbike 3
ronny.norstrom Erfarenhet av UST Hjul? Mountainbike 3
MTBaren Tips om hjul-mek? Mountainbike 0
perniklasjoh Skevt hjul! Mountainbike 12
balo Ny uppsättning hjul Mountainbike 29
FH På fel hjul Mountainbike 1
Sandvall Hjul från cyclecomponents.com? Mountainbike 6
x-treme 26" resp 28" MTB-hjul??? Mountainbike 7
suede2 Rolf disc hjul? Mountainbike 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.