OK att använda hjälptelefon i fjällen för annat än nöd, ändrad färdplan o.dyl.?

OK att använda hjälptelefon för annat än nöd/råd, ändrad färdväg eller sen ankomst?

• JA

Röster: 25 42.4%
  • NEJ

Röster: 34 57.6%

• Totala väljare
    59
Varför inte skaffa en Spot som skickar punkter till satellit

Min flickvän springer just nu runt i Nepal och hon skickade en punkt för 5 minuter sedan från en stig norr om Tengboche , Nepal 4000möh

http://share.findmespot.com/shared/faces/viewspots.jsp?glId=0YHyN8CE1FeaoEjXKUrcIeZ5Sq61InjpE
http://kiatoppar.blogspot.com/

En fråga som man bör fundera på bör man inte ha med en grej som en Spot om man har en chans att dra igång en räddningsinsats pga oroliga anhöriga. Genom att skicka punkter var du är underlättar du enormt eftersökandet. För några år sedan följde jag en eftersökning av en kajaktist som tog en vecka pga att man inte visste var man skall leta

Jag tycker detta är självklart om man rör sig utanför mobiltäckning och oländig väg....
Min flickvän åker med HiOnLife så där är allt ordnat så då blir det hela mer än kul grej...eller rättare sagt en mycket kul grej

313801_10150866242610377_813925376_20985397_1359177830_n.jpg

Nya modellerna kan även skicka text meddelanden genom att skriva in meddelandet på mobiltelefonen och via Blue Tooth kommunicera med Spoten som skickar detta via satellittelefon

avslutad210712

Gäst
Har inte läst hela tråden men jag ser det som självklart att man meddelar Polisen om man annars riskerar att det dras igång ett onödigt fjällräddningspådrag. Att ringa och säga att allt är som det skall är inte en sån orsak.

Har själv ringt till Polisen och bett dem meddela hem att jag kommer två dygn senare än planerat bara för att slippa oro och i slutänden kanske ett fullständigt omotiverat fjällräddningspådrag och jag skäms inte det minsta lilla för det.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ja, det är bra om man meddelar polisen att man är tex försenad......MEN det är inte alltid det funkar hos polisen, mycket beror på deras belastning. Men det händer också att man slarvar bort uppgifter och pådrag dras igång i onödan ändå.

Men, jag vurmar för att en bra färdplan lämnas till anhöriga INNAN turen, inte bara att man skall åka till fjällen. Lämna färdvägen så detaljrik som möjligt , med ev alternativ.
Meddela också anhöriga att ni är hemma igen,..

Jobbat 25 år med fjällräddning så jag har varit med om det mesta..... :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips