Oisolerad, lätt luftmadrass

Vad söker man på för att hitta en sån? Rubriken här ovan hittar bara isolerade madrasser där man talar om hur mycket varmare de är än oisololerade...

Vad jag letar efter är nåt som ser ut ungefär som en hederlig gummimadrass som man har (hade?) på stranden men är betydligt lättare. Vet att jag sett såna, men var? Heter det nåt annat kanske? Helst utan kudde dock, men med samma rejäla höjd eller högre.
 
Hur hållbar är du ute efter? Jag har haft liknande för >10 år sedan, men livslängden har inte imponerat.

Thure
 
Är det kanske Airmat du är ute efter? R-värde kring 1...
 
Typ exped airmat, haft två. Båda har gått sönder efter 5-7år så inte så imponerad av kvalitén. Kan vara bättre nu, var 15år sen eller så.

Tänk på att de är riktigt kalla eller svala beroende på vad man söker. Även en kall sommarnatt södra Sverige så kan de kännas kalla.

Är det vikten du är ute efter är kanske thermarest xlite ett bättre val. De har bara någon isolerande film, dock dyra men väldigt populära och lätta. Du kommer väldigt sällan uppleva en madrass som för varm. Jag har sovit på Exped downmats (dynfyllda) som är gjorda för riktig vinterkyla, de fungerar bra även på sommaren även om det är "overkill".

Är det bara tjocka madrasser för en stuga eller så finns en del här https://www.outnorth.se/utrustning/bo-sova/liggunderlag/uppblasbara-liggunderlag?f[brand][]=Outwell
 
Vi hade en gummimadrass i familjen, svindyr av fabrikat Trelleborg köpt tidigt 50-tal och använd till bad-lek, extrabädd etc. Gummerad bomullsväv och den höll i 30 år. Senare kom samma modeller i tunn transparent plast,
ultralätta som for i väg när det blåste och höll i en vecka ;( Nu har jag haft min Thermarest Neo Air i 10 år utan någon reparation. Just min modell finns inte kvar men motsvarande mycket lätta är inga problem att finna, dock kvalitet kostar en slant. Vill du ha ett klassiskt gummimadrass-stuk utan kudde och i tunn-plast finns det säkert på nätet, gissar på billigt, kortlivat skräp.
 

Bilagor

  • Thermarest-Neo-Air.jpg
    Thermarest-Neo-Air.jpg
    238.1 KB · Visningar: 141
  • Thermarest-Neo-Air-packformat.jpg
    Thermarest-Neo-Air-packformat.jpg
    46.6 KB · Visningar: 143
Det är ju just det att jag inte lyckas finna några. Nej, jag vill inte ha skräp, men lätt.

Tack för tips om Exped Airmat! Vet ni några andra liknande? Lyckades faktiskt hitta en serie själv nu, som det ofta är så fort man bett om hjälp. Nemo Tinsor. De är visserligen isolerade, men bara med någon alufilm och lätta.

Tycker idén att göra korta underlag som det jag länkar till är bra. Önskar bara att de ville göra korta och breda också. Jag ligger hopkrupen som en räka. Då kommer man lätt utanför ett som bara är ~50 cm.

Jodå, jag är medveten om att de inte isolerar. Jag är nöjd med min hammock, men skulle behöva nåt så jag kan sova på backen eller i vindskydd ibland. Har problem med värk som gör att jag måste ligga hyfsat bekvämt (=tjockare, mjukare underlag, undvika tryck mot kroppen), annars blir det inget sova. Nu har jag förstått att luftmadrasser bör säkras genom att man använder ett vanligt i cellplast också. Så då slog mig tanken att varför inte ha ett rejält i cellplast för värmen plus en oisolerad luftmaddrass för bekvämligheten? Borde väl bli både lättare och billigare.
 
Det är ju just det att jag inte lyckas finna några. Nej, jag vill inte ha skräp, men lätt.

Tack för tips om Exped Airmat! Vet ni några andra liknande? Lyckades faktiskt hitta en serie själv nu, som det ofta är så fort man bett om hjälp. Nemo Tinsor. De är visserligen isolerade, men bara med någon alufilm och lätta.

Tycker idén att göra korta underlag som det jag länkar till är bra. Önskar bara att de ville göra korta och breda också. Jag ligger hopkrupen som en räka. Då kommer man lätt utanför ett som bara är ~50 cm.

Jodå, jag är medveten om att de inte isolerar. Jag är nöjd med min hammock, men skulle behöva nåt så jag kan sova på backen eller i vindskydd ibland. Har problem med värk som gör att jag måste ligga hyfsat bekvämt (=tjockare, mjukare underlag, undvika tryck mot kroppen), annars blir det inget sova. Nu har jag förstått att luftmadrasser bör säkras genom att man använder ett vanligt i cellplast också. Så då slog mig tanken att varför inte ha ett rejält i cellplast för värmen plus en oisolerad luftmaddrass för bekvämligheten? Borde väl bli både lättare och billigare.

Har man problem och behöver en bra madrass får man nog skippa krav som mycket låg vikt mm. Nästan alla lågviktsmadrasser har bredden 51cm så bara där blir det svårt. Varför inte prioritera (helt) ett bra liggunderlag i din situation? Nedanstående komfortunderlag har bredden 64cm och 8cm tjockt, nackdel isolering då och vikt ca. kilot. Hade jag ryggproblem (värk) skulle jag inte tveka ;)

 
Därför att jag inte vill lägga de pengarna. Som jag skrev kommer jag ju bara att använda det ibland då jag normal använder hammock. Hela tanken var ju att använda ett foam underlag för isolering och ett luftunderlagg för vadderingen, så att säga. Tror inte det behöver bli tyngre och det blir definitivt billigare. Snarast blir det väl lättare eftersom man tydligen bör ha med sig ett underlag i foam under alla omständigheter.

Nu var ju det där Nemo jag hittade isolerat (men finns även oisolerat) och lätta är de ju oavsett. Blev lite småförtjust i det. Priset är dyrare än jag tänkt, men inte extremt. Så nu har jag två lite dyrare på listan, Exped Airmat och Nemo Tensor.
 
Kan ju förklara. Ibland, om man vet att man kan sova i vindskydd, så kunde det ju vara skönt att inte behöva ta med hammocken, trots att jag sover bekvämare i den. Eller om man måste sova på golvet i någons stuga eller liknande och inte vill hänga ute för sig själv kan det också vara bra att ha en färdig lösning. Ibland får man inte sätta upp hammock. Hade planerat en tur till Blå Jungfrun med vänner som bor på ostkusten. Nu blev det inställt p.g.a. covid, men där måste man boka plats och sova i ett av vindskydden. Man får inte slå upp tält eller hänga upp hammock.

Så det är en bra-att-ha-lösning som inte skulle få så mycket användning jag är ute efter och därför får det inte kosta alltför mycket men ska ändå vara hyfsat bekvämt och lätt..
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Malmstroem Lätt 3-personerstält som passar längre Bo och sova 36
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Karpaterna.se Lätt tält för 4? Bo och sova 12
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
Viktorious Lätt liggunderlag och tvåmanna tält? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
Gregorius Lätt boende för två? Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
xstaystrayx Lätt syntetsäck för långvandring Bo och sova 9
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
MartinLA Liggunderlag - lätt för fjällvandring Bo och sova 16
petersson Lätt liner Bo och sova 1
Ceres Liggunderlag, lätt och litet? Bo och sova 24
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
fritzov Lätt "budjet" sovsäck Bo och sova 14
Micro553 Sovsäck som även kan användas som täcke - lätt smidigt Bo och sova 31
Nikhi Lätt tält + sovsäck för cykling. Bo och sova 9
Vanheden Lättuppsatt och lätt tält Bo och sova 17
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
FiskarN_ Lätt fjällvandringstält Bo och sova 11
siellämissä bra och lätt 1/2-mannatält med minst 100cm innerhöjd? Bo och sova 3
achedlund Lätt tält för MM och andra vandringar. Bo och sova 2
litentuva Sovsäck för lätt klaustrofobisk? Bo och sova 10
achedlund Lätt syntetsäck för KEMM Bo och sova 10
wilmis Lätt tält Bo och sova 1
DrJ Tunt lätt cellplast liggunderlag? Bo och sova 17
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
MAW Tips på (lätt) myggtält!? Bo och sova 4
viro Lätt singel tält? Bo och sova 19
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
Marten_J Lätt sovsäck för ca -15? Bo och sova 5
erito Lätt och varm sovsäck Bo och sova 13
håhåjajansson Rymlig lätt syntetsovsäck för eget "system" Bo och sova 2
sofiah Dunsäck alt lätt säck till stora barn? Bo och sova 5
fjäll-uv Utmaning, lätt sovsäck Bo och sova 37
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
såg biligt,lätt och hållbart tält Bo och sova 0
FilipB Tentipi zirkon 5 lätt Bo och sova 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...