• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Oförklarliga fenomen i naturen

Hjärnan och det vi uppfattar som medvetandet vill fylla tillvaron med identifierbar information, vägen dit kan bjuda på en massa överraskingar, vilket hjärnan försöker undvika. Äldre här har säkert sett nattbilden ur gammel gammel Soldaten i fält. Beroende på förväntningarna och rädslorna fyller hjärnan på med skräckscenariot där information saknas. Det är är givetvis en överlevnadsstategi för ser det farlig ut, flyr vi, men nu är vi ju så rationella så att vi stannar kvar och vissa ser ett troll och andra ser en konstig form. Svårare än så är det egentligen inte. Men visst är det otroligt?
 
en mycket trovärdig person som berättar om, för mig, icke trovärdiga saker.

Då är det nog dags att höja ribban lite. :)

Ett genomgående tema när man hör folk berätta om sina tomte/troll/spökupplevelser är ju att "jag vet minsann vad jag såg!". Den som berättar skjuter sig själv i foten. Om man inte är medveten om hur ens sinnen kan lura en så är man inte en trovärdig källa.

-------

Ni är några stycken i tråden som frågar om "allt måste förklaras" och tycker att man borde acceptera att andra människor tror på hittepågrejer. Mänskligheten har sakta sakta börjat resa sig ur leran, lämnat grottorna, och börjat förklara sin omvärld. Jag vill gärna att den processen fortsätter, och det får gärna gå snabbt. Ju fler som har kunskap och använder den desto bättre.
 
Om man sen betänker faktumet att en partikel kan vara på flera ställen, samtidigt - dvs, verkligheten är egentligen inte den vi ser. Ja, då blir det helt plötsligt väldigt komplicerat att hävda någonting överhuvudtaget...
Det vore väldigt konstigt om en skalbagge som uppstått genom evolution skulle ha förmåga att analysera och förstå hela verkligheten. Det samma gäller en människa (antagligen). Sunt förnuft räcker inte långt i naturvetenskapen. Konstigt nog verkar förutsägelser trilla ut ur matematik som når långt förbi vårt förnuft.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Unreasonable_Effectiveness_of_Mathematics_in_the_Natural_Sciences
 
Jag är dunderförkyld och har haft tid att filosofera ordentligt senaste dygnet. Jag har lyssnat och läst på om evolutionslära och skapelselära. Jag har i och för sig länge ansett att Gud, syndaflod, under och Noas ark m.m. kan ingen under sunda vätskor tro på men försöker inte mästra dem. Läs den här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Russells_tekanna (citat nedan)

Jag är ingenjör ut i fingerspetsarna och ju mer jag läser desto mer skeptisk blir jag till t.ex. sånt här: http://www.genesis.nu/om/omoss/

"Russells tekanna eller den himmelska tekannan är en analogi av filosofen Bertrand Russell. Analogin är ett argument mot idén att det är en skeptikers uppgift att motbevisa religiösa dogmer, snarare än den troendes uppgift att bevisa dem.

Analogin framfördes i en artikel från 1952[1]:

Många troende talar som om att det skulle vara skeptikernas uppgift att motbevisa vedertagna dogmer snarare än dogmatikernas uppgift att bevisa dem. Detta är förstås ett misstag. Om jag skulle framföra att det mellan jorden och Mars funnes en tekanna av porslin som kretsar runt solen i en elliptisk bana, så skulle ingen kunna motbevisa min utsaga, förutsatt att jag var noga med att lägga till att tekannan är för liten för att kunna ses ens med våra kraftigaste teleskop. Men om jag skulle fortsätta med att säga, att eftersom min utsaga inte kan motbevisas så är det oacceptabelt övermod av det mänskliga förnuftet att tvivla på den, så skulle jag med rätta anses prata strunt.
Om däremot en sådan tekanna vore beskriven i antika böcker, förkunnad som den heliga sanningen varje söndag, och ingjuten i barnens sinnen i skolan, då skulle tvekan att tro på den bli ett tecken på excentricitet och tvivlaren väcka uppmärksamhet hos psykiatrer under en upplyst era eller inkvisitorer under en tidigare.

Tekannan har blivit ett vanligt framfört exempel i debatter kring ateism och agnosticism."

Ju mer jag läser desto mer övertygad om att man måste motverka tron på tomtar och troll. Religion får man ha men jag ser det mer som en klubb och att man tror på någon slags symbolik. Jag blir ganska tveksam om jag hör någon på allvar hävda att det som står i bibeln har hänt. Känns inte så 2012.

Väldigt intressant av rå-ateisten Dawkins, The God Delusion: http://youtu.be/9FiHRVb_uE0 (Om författaren: http://sv.wikipedia.org/wiki/Richard_Dawkins)

Nja, det finns för det första tydligen bra forskare som har en gudstro, och för det andra är det svårt att vara *ateist* om man är strikt vetenskaplig, eftersom det inte går att bevisa att gud inte finns (svårt att bevisa att *något* som inte är väldigt väl definierat inte finns).
Däremot kan man vara en agnostiker med mycketstark lutning mot att det inte finns någon gud :).
 
Thomas Jeffersson var ju en färgstark kille som fick flera roller att spela under resan, han var beläst, var med och skrev konstitutionen, plantage och slavägare, samtidigt talade han högt om mänsklig och interlektuell frihet. Mest berömt av hans många uttaladen är väl att demokratins och frihetens träd är en späd planta som emellanåt måste vattnas med blod. Den arabiska våren påminner oss.
Givetvis passar hans världsbild inte alla och under tider var han förvisad till bokmagasin på många ställen..
Men alla makthavare har tysta grymma män som gör vad de blir tillsagda. Vare sig de syns eller inte.
Mao formulerade det väl, makten utgår ur en gevärsmynning. Tyvärr. YMMV

Finns det ingen här som skymtat tekoppen?;)
 
Senast ändrad:
Hej!

Att detta ämne kan orsaka så många reaktioner och "vetenskaps bevisande" trodde jag inte,en del här inne blir ju på gränsen till provocerad av detta ämne. Någon sade "har vi inte kommit längre 2012", jag håller med, av helt andra orsaker. Lämnar tråden till andra som tydligen är mer upplysta

/Nicklas
 
Var inte fånig Nicklas, det här ju ett diskussionsforum och diskussion är ju själva grejen. Jag menar på riktigt att om man på riktigt tror på troll, vättar, Gud, Allah, Javeh, Abraham osv. så känns det inte så upplyst. Jag anser att många verkligen vill tro på något av olika orsaker och därför ser man kanske vättar eller pratar med gud osv.

Har du avvikande åsikt och vad menar du med "Någon sade "har vi inte kommit längre 2012", jag håller med, av helt andra orsaker"?
 
Att tro på Gud/tomtar troll är inte samma sak som att tro på en tekanna i rymden. Skillnaden är att Gud/ tomtar/ troll finns på riktigt och kan förnimmas med det sjätte sinnet, medan en tekanna i rymden inte existerar, och inte kan förnimmas alls, annat än som en symbol för andra realiteter.

Nicklas Lindborn, angående din upplevelse så är den ju helt klart mystisk. Jag kan inte påstå att jag kan mycket om djurs beteende, men jag tycker det du råkade ut för rimmar illa med hur de flesta djur skulle bete sig.

Upplevde du något annat i samband med att du blev petad i huvudet? Ljud, lukter?

Niklaz Asplund, vad som menades med "har vi inte kommit längre 2012", jag håller med, av helt andra orsaker"? är väl ganska självklart, d.v.s. att många fortfarande lever kvar i en världsbild som förnekar existensen av allting andligt, trots att bevisen finns överallt runtomkring oss, om vi bara öppnar upp oss och vågar tro.

Jag har träffat många människor som sett tomtar. En av dem är min pappa. Han har bl.a. jobbat med att rita elscheman till ubåtar på Kockums, och på kärnkraftverket Barsebäck. Härom dagen kom jag i samspråk med en ung kvinna i mataffären, och hon berättade att hon sett älvorna. Att dylika varelser finns är fullt logiskt, för vad för typ av reinkarnation skulle annars alla de varelser på Jorden ha, som i den själsliga evolutionen befinner sig mellan djur och människa?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.