• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Oförklarliga fenomen i naturen

@Korallaven: Jag frågade 100826 och inte dig eller skriver du under två konton?

Det som blir knasigt är att du inte på något vettigt sätt kommer att kunna bevisa att gud eller tomtar/tomten finns. Vad gäller tomten så fnissar även kristna åt att han inte finns medan gud såklart är mycket verklig. Det är för mig hyfsat obegripligt.
 
Att dylika varelser finns är fullt logiskt, för vad för typ av reinkarnation skulle annars alla de varelser på Jorden ha, som i den själsliga evolutionen befinner sig mellan djur och människa?

Nu tappa jag tråden. Hur får man till en logisk slutledning från reinkarnation till existens av tomtar/troll/vad-det-nu-kan-vara?

För det andra förutsätter du ju i den slutledningen att man tror på reinkarnation, något jag inte tror alla skriver under på.
 
Men jag som inte ser konstiga saker utan kan härleda ljud i skogen eller annat till andra otroligt mycket mer troliga skeenden än småfolk osv. - måste jag tro på det du tror på? Det finns ju inga bevis för andar eller har jag missat något? Några suddiga kort från 70-talet räcker inte för att övertyga mig.

Niklaz Asplund, vad som menades med "har vi inte kommit längre 2012", jag håller med, av helt andra orsaker"? är väl ganska självklart, d.v.s. att många fortfarande lever kvar i en världsbild som förnekar existensen av allting andligt, trots att bevisen finns överallt runtomkring oss, om vi bara öppnar upp oss och vågar tro.
 
NIklas Asplund, du säger att kristna inte tror på tomtar? Såvitt jag vet har Sverige varit kristet under ca 1000 år, och under merparten av den tiden, bortsett från de senaste kanske 200 åren, har merparten av människor trott på tomtar, troll, vättar och liknande. Det finns ju inte direkt något i bibeln som säger att den typen av varelser inte existerar, däremot har ondskefulla präster demoniserat dessa varelser, för att skrämma människor från kontakt med dem. Syftet har varit att fjärma människan från andevärlden, så att hon kan manipuleras med andliga medel av de få insatta, utan att hon själv märker något.

Om du inte vill tro så kanske det är bäst så. Kanske det som är bäst för din personliga utveckling just nu är att fokusera på det fysiska, påtagbara, materiella. Ibland behöver vi göra det, men det betyder inte att det andliga inte existerar.
 
Nä, jag kan rakt av slå fast att jag inte tror på annat än evolutionen. Allt annat känns totalt främmande. Jag blir rätt störd av att du försöker slinka in med "just nu" som att folk egentligen borde tro på övernaturligheter... Jag kan med säkerhet skriva att jag inte tror på tomtar och troll och aldrig kommer att göra det. Jag är 40+ så om jag borde ha blivit omvänd map på tidsfaktorn så borde det ha hänt för länge sedan. Du skriver att ondskefulla präster skrämt folk men de har ju sin egen dagordning. Är man präst vill man troligen påverka andra att tro på hans gud/allah/Abraham osv. De är ju på den måttan starkt jäviga. Vi andra som står utanför de där knasigheterna undrar mest vad som händer :)

NIklas Asplund, du säger att kristna inte tror på tomtar? Såvitt jag vet har Sverige varit kristet under ca 1000 år, och under merparten av den tiden, bortsett från de senaste kanske 200 åren, har merparten av människor trott på tomtar, troll, vättar och liknande. Det finns ju inte direkt något i bibeln som säger att den typen av varelser inte existerar, däremot har ondskefulla präster demoniserat dessa varelser, för att skrämma människor från kontakt med dem. Syftet har varit att fjärma människan från andevärlden, så att hon kan manipuleras med andliga medel av de få insatta, utan att hon själv märker något.

Om du inte vill tro så kanske det är bäst så. Kanske det som är bäst för din personliga utveckling just nu är att fokusera på det fysiska, påtagbara, materiella. Ibland behöver vi göra det, men det betyder inte att det andliga inte existerar.
 
Asplund, jag tror också på evolutionen. Men samtidigt tror jag också att det är allt levande som själv styrt evolutionen. Jag tror att DNA har utvecklats genom samma typ av evolution som den information vi bär i vår hjärna, d.v.s. vår kulturella prägling. Den kultur vi lever i idag har inte skapats genom "survival of the fittest", alltså att de bästa idéerna överlever, utan genom "spreading of the fittest", dvs att när vi delar med oss av idéer till andra människor, så delar vi med oss av de idéer vi själva värderar mest. Samtidigt kan vi själva förfina och utveckla de idéer vi redan bär på. PÅ motsvarande sätt tror jag att vi kan styra våra gener, och även vilka gener vi delar med oss av vid fortplantning. Alltså i korta ordalag tror jag att den genetiska evolutionen fungerar på samma sätt som den kunskapsmässiga.

Att tomtar/vättar och liknande skulle finnas utesluter inte på något sätt evolutionen, eftersom de existerar i en paralellverklighet med en annan frekvens. Ungefär som att när du lyssnar på en radiokanal, så existerar fortfarande radiokanalen bredvid, utan att du hör den. När naturväsen väljer att visa sig för oss, så gör de det genom att ändra sin frekvens till samma frekvens som vår verklighet. Ungefär som någon som pratar i walkie talkie, och ändrar sändningsfrekvens så att han kan höras av en annan människa.
 
Det där låter lika otroligt som mumbo jumbo virvlat vatten. Inget som går att påvisa eller bevisa.

Att tomtar/vättar och liknande skulle finnas utesluter inte på något sätt evolutionen, eftersom de existerar i en paralellverklighet med en annan frekvens. Ungefär som att när du lyssnar på en radiokanal, så existerar fortfarande radiokanalen bredvid, utan att du hör den. När naturväsen väljer att visa sig för oss, så gör de det genom att ändra sin frekvens till samma frekvens som vår verklighet. Ungefär som någon som pratar i walkie talkie, och ändrar sändningsfrekvens så att han kan höras av en annan människa.
 
Att tro på Gud/tomtar troll är inte samma sak som att tro på en tekanna i rymden. Skillnaden är att Gud/ tomtar/ troll finns på riktigt och kan förnimmas med det sjätte sinnet, medan en tekanna i rymden inte existerar, och inte kan förnimmas alls, annat än som en symbol för andra realiteter.

Man baxnar. Vilket utomordentligt formidabelt trams. Upplysningen och allt vetenskapligt tänkade sedan 1600-talets slut har helt gått dig förbi, eller? Locke, Rosseau, Diderot, Voltaire, Hume - ingen klocka som ringer? Newton? Den vetenskapliga metoden? Placebo, nocebo? Kontrollerad experimentmiljö? Repetitionskravet? Jag väntar bara med spänning på påståendet att människan inte har varit på månen, att det finns utomjordingar på Area 51, eller ett "alien spacecraft" begravt under Cheopspyramiden. Det brukar liksom gå hand i hand med sån't .

/Mats
 
Vad man bör tro på

Du säger att du blir störd av att jag får det att verka som om det naturliga är att tro på det andliga.
Det naturliga i min mening är att tro på sanningen. Och sanningen är något vi själva skapar, beroende på vilka behov vi har. Ibland sammanfaller denna sanning med vad som är verkligt, ibland inte. Det finns många saker som är verkliga och som existerar, men endast en bråkdel som vi inkluderar i "vår" sanning. Ibland därför att vi inte kan hantera det som är verkligt psykiskt eller mentalt. Vår "sanning" är ofta en reflektion av våra grundläggande värderingar och föreställningar. Människor av idag har lärt sig att inkludera i sin sanning, saker som egentligen inte existerar, t.ex. pengars värde. Det har blivit till en kollektiv illusion, där människor inkluderat i sin sanning, något som egentligen inte existerar. Ingenting som kan köpas för pengar är verkligt. Var gång du köper något fysiskt föremål, köper du i själva verket rätten att fritt förfoga över föremålet. Eftersom någon sådan rätt inte existerar från början, köper du en illusion.
 
Vi är nog alldeles får långt från varandra. Jag håller inte med dig någonstans. Det jag vänder mig emot är att barn har svårt att sålla och värja sig från sådana här "sanningar". Bra nog lär man ut evolutio i skolorna och sedan får de välja att tro eller inte vid ev. konfirmation. Egentligen tycker jag att 13 år är för ungt det också.
 
Förvisso har de flesta flygvapen gremlingutrymmen i sina flygplan, inte för gremlingar men där händer ibland inte rätt ting. Flygplan är märkliga tingestar, tyngre än luft och ändå flyger de emellanåt. Det investeras miljarder i flygfält och landningsställ ändå finns det de som hoppar fallskärm på order eller av nöje, förklara det. Att man gör det av nöd kan jag lättare förstå.
Eftersom min far var med och ritade elsystemet på fpl 32 och det är skrotat så kan jag sova lugnt om natten eller beror det på andra orsaker, snubbeltrådar, irlarm mm. Kanske bor jag i ett rejjält stenhus med vatten omkring o bistra män som vaktar om natten. Frivilliga kan se hur det går, på egen risk.

Uppenbart är att TS tror sig ha sett tekannan. Han är inte ensam.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.