Övernatta i bil, tält eller stuga? Norgeresa

Ska ut och resa med bil i Norge snart, men vet inte hur jag ska övernatta. Resan är endast inriktad på fotografering och uppleva landskapet, inget annat. kommer åka ensam och hur länge är ej bestämt, har hela semestern på mig om det är så.

Som det ser ut nu ska jag åka Från Västerås - Grövelsjön - Dovrefjell, Sunndalsfejlla - Sicksack ner till Oslo ungefär och sen Västerås. Beror lite på när jag vill hem.

Det jag vill helst är att sova i bilen, men är lite nojig över det, om man inte hittar en bra plats? Om man får övernatta där? Och att inte verka misstänksam när det står en vanlig personbil någonstans, skillnad om det var en husbil, då fattar ju folk att man sover. :p Ni som gjort roadtrip och sovit i bilen, vart parkerar ni? :)

Eller finns det hotell,rum, stugor att hyra lite överallt efter vägarna där? För om jag hittar ett fint landskap och väntar på solnedgången tills sent på natten (även om solen kanske inte går ner helt) så vill/kan jag ju inte åka tillbaka låt säga 1 mil eller mer för att hyra ett rum som kanske inte ens är öppet/ledigt jag åkte förbi tidigare. Då är det ju bättre att hitta första bästa lämpliga plats med bilen att sova i.

Ett annat sätt är väl att parkera bilen och gå bort en bit och tälta, men äger varken tält, sovsäck och har aldrig tältat riktigt. Så nog lite sent påtänkt nu.

Kan väl kanske verka som ett lätt problem för vissa, men vet faktiskt inte hur jag ska göra, svårt när det är ljuset som bestämmer när man ska ge sig iväg och kan gärna sitta och vänta någon timme på rätta ljuset med kameran. Då är det ju skönt att kunna ta en tupplur i bilen någonstans, kanske bara för en timme eller två för att åka vidare sen och sova någon timme igen, behöver ju inte sova 8 timmar i sträck.
 
Det brukar inte vara något problem att hyra stuga/rum, annars kan du mycket väl sova i bil också
 
Folk sover i bilar överallt i Norge, uppfattas inte konstig av någon eller är några problem. Jag hade lätt vält sova i bilen, spesiellt om jag var själv. Keep it simpel.
Behöver du dusch tar du en natt på camping...
 
Klart du ska sova i bilen. Fäll baksätet, lägg in en madrass och bädda med lakan, täcke och kudde. Har gjort så när jag varit ensam och sovit som en prins.

Ett tips är att köpa ett myggnät till en dubbelvagn på närmsta barnvagnsbutik för en tvåhundring. Trä nätet över en öppen dörr på bilen och stäng så att resårbandet är på insidan och allt sluter tätt. Sen kan du bara veva ner rutan och ha myggfri ventilation.

Nån slags mörkläggning kan vara skönt. En spade för att gräva en liten kattgrop åt sina behov är också bra.

Har övernattat så på avskilda platser längs nån avstickare, grusväg, parkering till fjällområden, radtplatser, lite överallt där det känns lämpligt och inte uttryckligen förbjudits.
 
Har snarkat 1 vecka i parkeringshus när jag var på jobb i Norge. Lite här och lite där när jag hade norsk roadtrip. En enda gång stött på patrull... det var efter odda och jag var med mina föräldrar i husbil. Pappa hade skruvat ner stödbenen på en parkering och det fick vi veta av passerande poliser att det inte var ok.
 
Har snarkat 1 vecka i parkeringshus när jag var på jobb i Norge. Lite här och lite där när jag hade norsk roadtrip. En enda gång stött på patrull... det var efter odda och jag var med mina föräldrar i husbil. Pappa hade skruvat ner stödbenen på en parkering och det fick vi veta av passerande poliser att det inte var ok.

Tack :) Okej, ja då är det nog ingen fara, bara att tänka till lite innan man parkerar så man inte är ivägen för någon så ska de nog bli bra :)
 
Nu när det är avklarat så har jag en till fråga, nu när det är några som sovit i bil här, är det något ni ångrar att ni inte tog med er eller som ni behövde? Kom själv på nyss att en svag lampa vore bra att ha som inte dras på bilbatteriet. Tonade rutor skulle jag vilja ha men lite försent nu, men kanske bara klämma fast en mörk tröja eller liknande i dörren.
 
Ja, pannlampa tillhör grundutrustningen.
Jag hade velat ha vindavvisare på mina sidofönster, detta för att kunna ha en liten ventilationsglipa också när det regnar.
Ett enkelt gaskök för enkel matlagning. Våtservetter til å diska med.
Bialetti Mokabryggare.
Liggunderlag, hängmatta och kanske en tarp.
 
Ladda upp med ett femtiotal "boller" när du passerar en circle k, rosiner eller sjokolade - vilket du behagar, så slipper du både matlagning och disk. Skojar, fast ändå inte.. =)

Jag hade tonade rutor bak men höjde nackstöden på framstolarna och hängde en filt över båda som ett ljusskymmande schabrak, det funkade för mig.

Norge är fantastiskt, upplev och njut!
 
1. Jag blir alltid förvånad över hur svårtältat Norge är jämfört med Sverige, mest beroende på hur landskapet ser ut. Men sova i bil går nog lättare. Uppe på fjället går det alltid att tälta. Du behöver en karta med utritade vägbommar, t.ex. den du får från ut.no om du väljer "papirkart". Två prickar med ett streck mellan är en bom som förmodligen är låst.

2. Det är faktiskt relativt billigt att bo på camping.
 
Ja, pannlampa tillhör grundutrustningen.
Jag hade velat ha vindavvisare på mina sidofönster, detta för att kunna ha en liten ventilationsglipa också när det regnar.
Ett enkelt gaskök för enkel matlagning. Våtservetter til å diska med.
Bialetti Mokabryggare.
Liggunderlag, hängmatta och kanske en tarp.

Ja vindavvisare skulle inte vara fel, gaskök och sånt har jag, har med en campingstol bara. :) Tack.

Ladda upp med ett femtiotal "boller" när du passerar en circle k, rosiner eller sjokolade - vilket du behagar, så slipper du både matlagning och disk. Skojar, fast ändå inte.. =)

Jag hade tonade rutor bak men höjde nackstöden på framstolarna och hängde en filt över båda som ett ljusskymmande schabrak, det funkade för mig.

Norge är fantastiskt, upplev och njut!
Haha :) Ja nog blir de sånt ibland, iaf sjokolade till kaffet ;) Det där med nackstöden hade jag aldrig tänkt på, de måste jag ut och prova, tack :)

1. Jag blir alltid förvånad över hur svårtältat Norge är jämfört med Sverige, mest beroende på hur landskapet ser ut. Men sova i bil går nog lättare. Uppe på fjället går det alltid att tälta. Du behöver en karta med utritade vägbommar, t.ex. den du får från ut.no om du väljer "papirkart". Två prickar med ett streck mellan är en bom som förmodligen är låst.

2. Det är faktiskt relativt billigt att bo på camping.

Tack, ja ska beställa en papperskarta, har en gps med men tror inte den visar vägbommar. De kanske blir att bo på en camping eller stuga nångång om man ska dusha och ladda batterierna till kameran :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karlaugust Tält till bil Bo och sova 5
fredl Tips på rymligt tält för 2 pers (bil/cykel/kajak-camping) Bo och sova 3
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.