Tälta på väg till norge

I sommar ska hela familjen bila till Norge (Valldal) och vandra. Den yngsta familjemedlemmen klarar inte att åka bil när han är vaken så förra året åkte vi över natten kl 18-08. Det var riktigt jobbigt och tom aningen trafikfarligt. I år tänkte jag dela upp de 14 timmarna på två dagar istället. Köra runt 6-7 timmar från stockholm till ca norska gränsen och slå upp tält där. Kan tänka mig flera gränsövergångar men gissar att Drevsjö mellan Fulufjället och grövelsjön är finast utan allt för lång omväg. Men kan absolut tänka mig andra gränsövergångar!

https://goo.gl/maps/vzoKmWAMACD2

Jag letar alltså en fin tältplats (som vi inte behöver betala för)strax brevid vägen någonstans i det området. Dagen därpå ska vi hänga runt tältet och gå en liten tur så det ska vara en fin plats.

Hur ser det ut vid fulufjällets entré (och gå till Nipeskär dagen därpå)?

Kan man åka in till drevfjället på någon liten väg och hitta bra tältplats?

Norska sidan?

Precis halvvägs från Stockholm efter väg 25, 17 km innan Elverum (alltså Norska sidan du åker över gränsen vid Sälen) ligger Bergesjöen. Där finns ett bad (skyltat från 25.an) där det är fint att tälta. Finns flera tältplatser mellan sjön och 25.an som är lite mer avsides än badplatsen om man föredrar det. De ligger efter sjön norrut från badplatsen sett.

Gratis, fin sjö och fin tallskog runt sjön. Vid badplatsen finns dass, brygga och grillplatser.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips