överhäng?

drakhonan@spray.com (Hedda)

Gäst
Tja!
En liten fråga bara. Hur tar man sig bäst förbi ett överhäng, 90 grader inomhus? Så det ser snyggt ut?
Mina armar värker fortfarande...

climbing-is-fun@spray.se ()

Gäst
Använd teknik

Om du vill köra takklättring så använder du i stort sett samma teknik som vid vilket överhäng som helst. Det innebär givetvis mycket tweakning och raka armar. Att tweaka är helt klart överlägset, för det första så når du längre än om du frontar och för det andra så slipper du ha rumpan hängandes en halv meter ifrån taket ;-)

mvh

Stefan Löfgren

drakhonan@spray.se (Hedda)

Gäst
Ehh...

Tack så mycket för inlägget!
Tyvärr är det så illa att jag inte bara klättrar dåligt, jag är även sämst på termer. Därför blev jag inte så mycket klokare av termerna tweaka och fronta. Men jag är villig att lära!

climbing-is-fun@spray.se ()

Gäst
Ok!

Ok! Då ska jag försöka förtydliga det lite.

Att fronta innebär att du står med insidan av båda fötterna mot väggen (och således är vänd "rakt" mot väggen).

Att tweaka innebär däremot att du står med insidan av ena foten och utsidan av andra foten mot väggen (du kommer då att stå med ena axelna vänd mot väggen).

När du klättrar på överhäng så är det utan tvekan, oftast, bäst att tweaka. Du "låser" kroppen och slipper böja på armarna för att kunna sträcka dig uppåt genom att stå på den foten som är vänd innåt och håll fast dig med motstående arm.

Om du bor i stockholmsområdet och bruka klättra på klätterverket så kan du ju höra av dig, jag brukar vara där 2-3 ggr/vecka

Stefan Löfgren

drakhonan@spray.se (Hedda)

Gäst
Tack!

Nu förstår jag mer. Nej, jag bor ju inte i Sthlm, men jag ska träna på ändå! Tack!

Joakim

Gäst
Försök inte...

Stefan, försök inte överge din grymma klättrekompis genom att söka upp andra män på nätet. Du borde skämmas...

climbing-is-fun@spray.se (Stefan)

Gäst
-

Vadå överge, finns det något att överge??

"Jag vägrar följa med för att du har inte bilen...blä blä"

Suit your self

//Ensam klättrare

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg