Överfyllning - Säljknep eller funktion?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kvalitet

Jovisst, det tror jag också. Det är ju det som kallas "fill power" och som jag har förstått är det hur hög kvalitet dunet har. Verkar mest vara så att ju "finare dun" dvs mindre i storlek ju högre är kvaliteten. Sen är det visst så att ju äldre gässen är ju "finare" underdun har dom. Så här finns säkert en viktig variabel till att ta hänsyn till. Det här blir bara svårare och svårare ju ju längre dialogen pågår!

Det visste jag från början, det var den kunskapen som gav upphov till mina funderingar.
Frågan gällde om det fanns fördelar med att fylla för mycket, eller om det bara var ett säljknep.

Har inte fått några definitiva svar, men väl ett par rimliga hypoteser

Har svårt att tro att någon tillverkare fyller så mycket som du hävdar i ditt resonemang. Tror faktiskt att du redan själv har besvarat din egen fråga.

Borde väl va sämre om dunet är packat då de är även luften mellan dunen som isolerar mot kyla..

Loft bildas vad jag förstått av spänsten/kvalitén i dunet så den blir fluffig.. Är sovsäcken överfylld bildas ju inge loft utan packade dun..

avslutad210712

Gäst
Egentligen ställer TS en fråga som är helt omöjlig att svara på för någon annan än tillverkaren. Alla torde vara överens om att det är loftets höjd som är isoleringsförmågan. Att packa in mer dun i säcken utan att loftet kan höjas lär inte ge alltför mycket förbättring.

Men om man nu har köpt en säck och bytt ut dunet mot ett bättre, dvs spänstigare, så borde det ge samma resultat eftersom dunet garanterat inte kan töja ut tyget.

Så enda gången mer/bättre dun kan ge resultat är om säcken från början har "för mycket" tyg. Och det är ointressant för oss köpare att ens diskutera eftersom bara tillverkaren kan svara på det.

Men givet att dunet förlorar spänst med tiden eller av fukt så torde ju ändå överfylldad kunna göra viss skillnad?

Skickat från min D6603 via Tapatalk

På den tiden innan Nordiska Fjäder i Malmö brann frågade jag chefen där om det där med överfyllning som flera expeditionsfirmor sålde.
Nya pryttlar fnys sade han, rätt mängd fyllning, rätt mängd innesluten luft.
Men berättade han svalare säckar och jackor gjorde många med samma skal och olika fyllingsgrad, allt tyg kollapsar under gravitationen så mängden innesluten luft blev rätt för angivna temperaturerna. Han påstod att så gjorde inte de då. För det kostade vikt och tygåtgång.
Överfyllnad var prismässigt mest fördelaktigt påstod han för i det segmentet kostade 5$ dun plötsligt 50$ då, de avanserna hade de inte på säckar på den tiden.

God fortsättning

Huvudargumentet brukar väl vara att minska risken för "kalla fläckar" om fyllningen fördelas ojämnt? Är överfyllning för dem som inte orkar "fluffa upp" sin sovsäck?

Helt klart är att det finns ett antal seriösa tillverkare som är beredda att överfylla. Det handlar nog mer om att ha en försäljningsmodell där man tillverkar mot order och klarar att variera produkten per order.

Tycker kanske att diskussionen är mest relevant för lätta dunjackor. Ta t ex Montbells Plasma 1000 Down Jacket som har knappt 50g fyllning. Tänk vad mycket mer jacka man skulle få om de hade kostat på sig 70g fyllning (runt 40% "överfyllning"),

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips