Överföring av rutt

Om jag gör en rutt (routes) i Mapsource och tankar över den till GPS:en (60CS) ser jag inte längr rutten som jag ritade den.

Väljer jag karta visas rutten fågelvägen.
Väljer jag navigera räknar GPS:en fram en ny rutt.

Går det inte att göra rutter i Mapsource och föra över dessa till GPS:en?

(Jag har City select europe V7 om nån undrar)

Hade du räknat ut en rutt längs vägarna, i Mapsource? I så fall är det som du säger, din GPS räknar om den, för att säkerställa att den stämmer med de kartor som faktiskt finns inladdade i din GPS. Datorn har ju alla kartorna tillgängliga, men det är ingen garanti att alla finns i mottagaren. Snarare tvärtom.

Dessutom kan det skilja lite i hur rutten räknas ut, eftersom tillgängligt minne skiljer sig åt, på de olika plattformarna.

Anders

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Tack för ditt snabba svar ;-)

Alltså finns det ingen anledning att göra rutter i Mapsource och tanka över dessa till GPS:en :-(

Jag får väl göra ett antal waypoints istället och skapa rutten i GPS:en mellan dessa.

Nån som har ett bättre förslag?

Om du sätter viapunkter på rutten i Mapsource följer de väl med över till din GPS? Fungerar det inte så med en GPSMAP 60CS? Jag har ingen att prova med, tyvärr.

Det är dock viktigt att inse, att en rutt tar dig till de punkter du sagt att du vill komma till, men vägen däremellan kan ändra sig, beroende på inställningar, typ av enhet som rutten räknas på osv.

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips