Överdragssovsäck eller liknande

Hej!
Jag har i nuläget en Marmot Plasma 15. Jag har inte kunnat testa den fullt ut då det inte blivit så kallt ännu men det är planen!
Jag har funderingar på att senare skaffa en överdragssovsäck som även ska fungera som sommarsovsäck.
Bör jag skaffa en i dun eller syntet? Jag skulle föredra dun p.g.a. vikten, jag antar att den yttre säcken kommer ta upp den mesta kondens och liknande om jag t.ex. bor i tält på vintern o.s.v?
Min Plasma 15 är graderad till -9°C. Vad bör då teoretiskt en överdragssäck ligga på? Jag kommer alltid bo i tält eller snöbivack så det bör väl aldrig bli extremt kallt?
Jag antar att den yttre säcken ska vara lagom stor för att inte komprimera den inre. Är det bara att lägga i sovsäcken och mäta med ett måttband runt eller finns det någon bättre idé?

Det beror på vart du tänker sova, vinterfjäll i norr eller lågland i södra Sverige?

Ur fuktsynpunkt är det bättre med en syntetsovsäck precis som du säger.

Att låta någon mäta omkretsen på Plasman när du ligger i den låter som en bra utgångspunkt.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tanken är att jag med hjälp av båda sovsäckarna ska kunna sova åt fjällhållet, ska bland annat upp igen till Grövelsjön vecka nio. Sedan ska jag förhoppningsvis kunna använda den lättare sovsäcken om sommaren/tidig höst/sen vår, och börja använda Plasman så fort det är för kallt för sommarsäcken. Jag kan ju alltid använda sovsäcken som täcke om den är för varm, men det vore skönt att kunna kapa en del av vikten.

Helsport använder bland annat dubbla sovsäckar, ett exempel är säcken Tempelfjorden, vars inner och ytter säck har följande temperaturgränser:

T-Lim tillsammans: -31ºC
T-Lim Inner pose: -21°C
T-Lim ytter pose: 10°C

Vilket från och med i år ska vara enligt EN 13537.

Det är inte samma temperaturgränser som du har men det kanske kan ge en fingervisning.

Ja, om den stämmer, så kör de på en väldigt enkel formel: 20°C-(Komforttemperatur)=antalet grader säcken isolerar. Fungerar säkert inte i alla fall, men en fingervisning är det allt.
Följer man den formeln och jag skaffar en säck som klarar +10 i komfort herr, för jag hamna på totalt -20, och jag hade inte tänkt ge mig ut på något extremare än så!
Då blir det antagligen att beställa av Roberts. Verkar vara en bra idé för ändamålet!

Justja, en fråga till... använder man även huvan på överdragssäcken? Ska den täcka allt som en vanlig sovsäck gör, fast vara lite större?

Ja, om den stämmer, så kör de på en väldigt enkel formel: 20°C-(Komforttemperatur)=antalet grader säcken isolerar. Fungerar säkert inte i alla fall, men en fingervisning är det allt.
Följer man den formeln och jag skaffar en säck som klarar +10 i komfort herr, för jag hamna på totalt -20, och jag hade inte tänkt ge mig ut på något extremare än så!

För att få märkas med EN 13537 så måste säckarna testas, borde även gälla kombinationen, om du tittar på säcken Kongsfjorden så verkar det som om Helsport inte använder en enkel formel rakt av.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips