Överdragsskor till vintercampskorna

Sydde för många år sedan påsar i grov bomullsväv där jag lade tjocka innersulor av liggunderlagsmaterial. Tänkta för tältövernattning i snön. Hade bara tjocka ullsockor inuti. Var skönt att byta från skidpjäxorna. Snörning upptill.

Thure
Precis något sådant jag tänker. Funderar dock på sula och om det behövs någon typ av coating elr dyl för att dem ska hålla sig hyfsat vattenbeständiga. (?)
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Ska du gå längre sträckor i dem är det här inget för dig. Men vill man bara ha dem som lägergaloscher så kan dessa funka. Lite av en billighetsvariant av ovanstående. Sulan är inte den bästa dock. Men vattnet hålls ute. Jag har dem mest för att de är lätta att få rum med i cykelväskan, som nödgrej.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Ska du gå längre sträckor i dem är det här inget för dig. Men vill man bara ha dem som lägergaloscher så kan dessa funka. Lite av en billighetsvariant av ovanstående. Sulan är inte den bästa dock. Men vattnet hålls ute. Jag har dem mest för att de är lätta att få rum med i cykelväskan, som nödgrej.
Vad är det för typ av sula på dessa? Det skulle kanske kunna fungera. Ska inte gå någonstans mer än till trädet o göra behov samt runt lägret vintertid... Men som sagt sulan och tejpningen ner till är avgörande.
 
Sulan med mönster sydde o klistrade skomakaren på bottentyget. Sen vrängde jag och sydde samt tejpade med grov spinnackertejp. Snörknutning runt vrist och ben. Resåer i underarms grävpåsarna, gummi i greppen, tummodell rymlig nog till vantarna. Inga synliga hål än. Ryggsäckscordura som jag fick av en kamrat som sytt nytt kapell till en sjukvårdpulka. DIY

go tur
 
Vad är det för typ av sula på dessa? Det skulle kanske kunna fungera. Ska inte gå någonstans mer än till trädet o göra behov samt runt lägret vintertid... Men som sagt sulan och tejpningen ner till är avgörande.

Sorry, såg inte att det kommit en kommentar. Sulan är inte bra. Tunn, hård och stel skulla jag säga, Inget vidare grepp. Ett annat problem är att de täcker många storlekar. I mitt fall, som ofta bara har lätta träningskor under, blir det lite slinkigt för foten därinne och därför går jag inte så bra i dem. Funkar säkert bättre med rejäla kängor. Trots bristerna har de räddat situationen några gånger.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.