Östersundsmodellen?

när leder bedöms efter östersundsmodellen...vad innebär det? jag har sett det på några förare men inte lyckats förstå vad det betyder.

hoppas ni kan upplysa mig
 
Jag tror...

...att det som avses är säkringsmöjligheterna. I Östersundsföraren (liksom i Hälsingeföraren) har lederna fått en bokstavsgradering efter hur de går att säkra. Ett a betyder att leden är väldigt bra säkrad, man kan lägga kilar över huvudet nästan överallt. Ett b betyder att leden är bra säkrad. Ett c betyder att leden är adekvat säkrad, dvs om det finns risk för längre fall är det i bra kilar och utan risk att slå i någonting. Ett d betyder att leden är dåligt säkrad och ett fall kan innebära risk för kroppsskada. Ett e betyder att leden knappast går att säkra alls. I övrigt är graderingen som normal svensk gradering, 5-, 5, 5+, osv.
Jag tror åtminstone att det är vad som avses med Östersundsmodellen.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Bokstavsgraderingen

Bokstavsgraderingen i Jämtladsföraren har man fått fram genom att slå ihop "säkringsgrad" och "ihållande grad". Säkringsgraden sträcker sig från a till e tror jag där a är bra säkrat "liten risk för långa fall" och e "dåligt säkrad klättring på eller nära kruxets grad". Det betyder att om man tillexempel hittar en led med graden "5 + e" i föraren så kan man räkna med att det kan finnas 5 + passager där man har lååååååångt till närmaste mellansäkring. Något man bör ha i beaktning tycker jag. sen är som sagt "ihållandegrad" även inberäknad i bokstavsgraderingen där grad "a" är ungefär= "Ojämn klättring, gått om viloplatser, graderingen gäller bara ett kort krux". "Ihållandegraden" sträcker sig alltså lika långt som "säkringsgraden", från a till e med andra ord. För att få fram bokstavsgraderingen slår man alltså ihop "säkringsgrad" och "ihållandegrad" där "säkringsgraden" väger tyngst.
denna avvägning kan ibland bli missvisande tycker jag, även leder med gradering a och b kan innehålla läskiga och svårsäkrade passager.
Men ungefär så ligger det till med bokstavsgraderingen.
/Fredrik
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips