Christian:
Tack för tipset. Tror det blir en liten sväng in på Stadium för lite shopping i helgen..
den byxa jag föredrar när jag går på tur (skidor), går på topptur, åker långärdskridsko är en lätt stretchig byxa med windstoppermembran och blixtlås i sidan för ventilation, gärna med hängslen och lite högre i midjan. Ibland biter blåsten och då är det skönt när det är tätt. När man sen fått upp ångan öppnar man i sidan och blir det riktigt varmt har man öppet från höft ner till knä, då blir det riktigt luftigt runt benen.
De jag hittat nu har t.o.m. tvåvägsblixtlås hela vägen från svanskotan bak upp till midjan, något som dessutom underlättar kisspauser. Håller med om att G-tex & motsvarande blir för tätt.
/Rickard
Vad gäller jacka är mitt tips är att kosta på lite och hitta något du trivs i till mer än bara skridskoåkning. En snygg och funktionell jacka blir billig per användning då den används mer. I övrigt kan det vara bra att skippa membranen som många redan sagt.
En sådan jacka är enligt mitt tycke t ex Bergans Nusfjord, 1 400:-
Vad gäller val av rastjacka så bör man tänka på att denna skall kunna dubblera som reservjacka ifall 'den falske Ran' gör ett hål i isen. Efter ett plurr blir t.ex.en dunjacka mycket snart alldeles för varm (och bylsig).
T