Önskas: Tips på bra skalbyxa och jacka till vettigt pris.

Hej,

Nybörjare som vi (min man och jag) är så undrar jag om någon har bra tips på kläder att åka långfärdsskridskor i. Jag var in på Naturkompaniet och där fick jag rådet att köpa skalbyxa och jacka, men så här i slutet av säsongen kändes deras priser aningen saftiga. Kanske duger något från t.ex. Stadium eller liknande sportbutik?

Maken verkar kika lite på Mammutbyxor. Vad är att föredra?

Tacksam för alla tips!

// Pernilla

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ingen high tech sport

Jag kan garantera dig att du INTE behöver, eller ens vill, ha "skalkläder" av dyraste tex-mex material för något så trivialt som långfärdsskridskoåkning på nybörjarnivå.

Jag kan garantera dig att du INTE behöver, eller ens vill, ha "skalkläder" av dyraste tex-mex material för något så trivialt som långfärdsskridskoåkning på nybörjarnivå.

Med tanke på att de allra flesta tex-mex används i stadsmiljö, så är väl inte långfärdsskridskoåkning, oavsett nivå, trivialt jämfört med en kort tur i staden?

Klädseln

är inte det första du behöver optimera. Skor och skridskor är klart viktigare. Snabbare åkare vill gärna ha tights eller i varje fall elastiska och ventilerande byxor. Mammut utan membran på benen och med ett väl ventlerande windstoppermembran i jackan är vad jag själv använder men jag är rätt nördig beträffande långfärdsskridsko. Vilken som helst vettig byxa och jacka är OK.

Goretex och liknande blir alldeles för varmt och tätt för de flesta åkare.

Thure

är inte det första du behöver optimera. Skor och skridskor är klart viktigare. Snabbare åkare vill gärna ha tights eller i varje fall elastiska och ventilerande byxor. Mammut utan membran på benen och med ett väl ventlerande windstoppermembran i jackan är vad jag själv använder men jag är rätt nördig beträffande långfärdsskridsko. Vilken som helst vettig byxa och jacka är OK.

Goretex och liknande blir alldeles för varmt och tätt för de flesta åkare.

Thure

Tack för tipsen Thure!

Jag är bara ute efter att få höra lite vad andra, mer vana åkare rekommenderar - inte efter att åka i några värstingbyxor.

Trevlig helg och hoppas att alla vi som vill ut på isarna får bra väder och fina isar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips