Önskar tips på stugtur i påsk

Samma gamla visa....tyvärr

Jo detta känns bekannt, den stora frånvaron av enkla och bra transportalternativ alltså. Läste en undersökning för att gäng år sedan där man kontaterade att för centraleuropen (läs tyskar, fransmän, engelsmän) var det både enklare och billigare att ordna med en resa till Serengeti än till Sarek. Säger väl ett och annat om hur turistanpassat det är i Sverige, men det är ju klart att om man har som ambition att öppna den ena gruvan efter den andra där uppe i "europas sista vildmark" så är det väl ingen större mening att satsa på turism. Suck!

Personligen gillar jag området norr om Ritsem, även om just den första sträckan, Ritsem - Sitojaurestugorna väl inte är den bästa i fjällvärdlden direkt. Om man bortser från Singi så är min gissning att det inte kommer vara knökfullt i någon av stugorna på rundturen Ritsem - Vakkatovare. Så fort som man lämnar den mycket populära sträckan Abisko - Nikkaloukta blir det mycket lugnare. Det sagt är Påsk ju alltid Påsk, så ensam lär man inte vara på speciellt många platser i fjällvärlden.

På tal om den "löjligt" tidiga bussen från Nikkaloukta så är det onekligen inte lätt att hinna med den oavsett var man sover. Även om man är uppe med solen (dvs står på skidorna typ 05:00...) har man ju "bara" lite drygt 7.5 timmar på sig och det är ju en bit dit även om man t.ex sover över i Kebnekaise.

/ Stefan
 
Kungsleden söder om Singi är inte så populär. De flesta äker ju till eller från Kebne.
Åkte precis den turen, (Ritsem - Vakotavare) för några år sedan , veckan efter Påsk och det var gott om platser i alla stugorna. I kaitum t.ex var vi ensamma i en av stugorna.

Det enda som kan vara lite störande är första biten från Ritsem upp till Sitas eftersom där är det skoterled.
Vi körde bilen upp till Ritsem och en av oss hämtade den sen när vi kom fram till V-vare. Väljer man åka buss hela vägen kan man göra i ordning en väska med lite ombyte mm och slänga av till stugvärden i V. Kan vara kul ha rent ombyte där, eller så lämnar man det i Sjöfallet och tar en extra natt där med bastu och god mat på hemvägen
 
Turismen

Tyvärr finns det ingen samordning mellan t.ex flyget, Länstrafiken eller SJ. I bland handlar det bara om 10 minuter mellan avgångarna vilket gör att det ofta blir extra övernattningar tex i Kiruna eller i Nikka, vilket för övrigt väl är bra för Sarris anläggning.

Vad gäller Kvikkjokk så hjälptes kommunen och STF åt att ta död på den pärlan. De sista åren STF ägde fjällstationen missköttes den så till den grad att fjällturisterna undvek stället. I dag är det helt enkelt för få som besöker Kvikkjokk OCH kommer med buss.
Skoterturismen är stor men de stannar inte i byn utan åker vidare.

En av anledningarna till att Kvikkjokk är ointressant är helt enkelt STF:s ovilja att satsa på Kungsleden söder om Kvikkjokk.. Men, det är ju också klart att Jokkmokks kommun har varit alldeles för passiva när det gäller turismen i kommunen och speciellt fjällturismen.
Årrenjarka har ju en fin anläggning men den lever i princip på skoterturismen.
För övrigt vill inte heller Kvikkjokksborna att byn blir en turistort, förutom några få yngre bybor.

Gruva eller inte gruva i kommunen har ingen betydelse när det gäller turismen. Många tror att turismen skulle kunna lyfta kommunen (i stället för en gruva) å det kanske den kan OM det dyker upp penningstarka aktörer som vill satsa på tursit verksamheter som ger jobb. Dagens små enmansföretag kan inte lyfta kommunens turistnäring

En passiv, ointresserad och okunnig kommunledning utan visioner är rena döden för turismen.
Ammen
 
Turförslag:
Ritsem- Akkasturgan-Kisuris-Låddejåkk-Kutjaure-Vaisa-Ritsem.
Har gjort turen flera gånger.
Till Akkasturgan- Trist skidåkning på magasinet men härlig utsikt mot Akkamasivet lättåkt
Till Kisuris- Uppför till Kutjaure, grann tur med Akka till vänster. Lite svårt att hitta Kisuris.
Till Låddejokk över fjället, häftig tur man ser in i Sarek.
Till Kutjaure- Nedför och lättåkt.
Till Vaisa först mycket uppför och äckligt brant ner till Vaisa.
Till Ritsem- Inge vidare men snart framme.
Lite folk, Bra stugor i parken, Lite skotertrafik (ingen i parken). Går att avbryta, Vi brukar åka direkt till Kisuris. Har åkt direkt till Ritsem från Låddejokk.
 
Jo detta känns bekannt, den stora frånvaron av enkla och bra transportalternativ alltså. Läste en undersökning för att gäng år sedan där man kontaterade att för centraleuropen (läs tyskar, fransmän, engelsmän) var det både enklare och billigare att ordna med en resa till Serengeti än till Sarek. Säger väl ett och annat om hur turistanpassat det är i Sverige, men det är ju klart att om man har som ambition att öppna den ena gruvan efter den andra där uppe i "europas sista vildmark" så är det väl ingen större mening att satsa på turism. Suck!

Personligen gillar jag området norr om Ritsem, även om just den första sträckan, Ritsem - Sitojaurestugorna väl inte är den bästa i fjällvärdlden direkt. Om man bortser från Singi så är min gissning att det inte kommer vara knökfullt i någon av stugorna på rundturen Ritsem - Vakkatovare. Så fort som man lämnar den mycket populära sträckan Abisko - Nikkaloukta blir det mycket lugnare. Det sagt är Påsk ju alltid Påsk, så ensam lär man inte vara på speciellt många platser i fjällvärlden.

På tal om den "löjligt" tidiga bussen från Nikkaloukta så är det onekligen inte lätt att hinna med den oavsett var man sover. Även om man är uppe med solen (dvs står på skidorna typ 05:00...) har man ju "bara" lite drygt 7.5 timmar på sig och det är ju en bit dit även om man t.ex sover över i Kebnekaise.

/ Stefan

Det finns en senare buss från Nikka, den går vid 16-tiden. Men om man tar den hinner man inte med det senare nattåget, så den verkar inte vara tänkt för långväga turister. :-(
 
Turförslag:
Ritsem- Akkasturgan-Kisuris-Låddejåkk-Kutjaure-Vaisa-Ritsem.
Har gjort turen flera gånger.
Till Akkasturgan- Trist skidåkning på magasinet men härlig utsikt mot Akkamasivet lättåkt
Till Kisuris- Uppför till Kutjaure, grann tur med Akka till vänster. Lite svårt att hitta Kisuris.
Till Låddejokk över fjället, häftig tur man ser in i Sarek.
Till Kutjaure- Nedför och lättåkt.
Till Vaisa först mycket uppför och äckligt brant ner till Vaisa.
Till Ritsem- Inge vidare men snart framme.
Lite folk, Bra stugor i parken, Lite skotertrafik (ingen i parken). Går att avbryta, Vi brukar åka direkt till Kisuris. Har åkt direkt till Ritsem från Låddejokk.

Tack för tipset Lars. Jag har kollat lite på kartan och ser att Kisuris och Låddejokk tillhör Padjelantaleden. Vad jag ska se verkar de stugorna bara vara bemannade på sommaren, stämmer det? Jag har tidigare bara bott i STFs stugor, fungerar de på samma sätt?

Det ser ju inte heller ut att vara någon vinterled vilket gör mig lite nervös. Jag har gått på påsktur för två år sedan och förra året. Båda gångerna blåste det rejält vid några tillfällen. Då blir verkligen hela världen vit och det är svårt att orientera sig.
 
Inga kryss längs Padjelantaleden.

Hejsan,

Turen som Lars beskriver är verkligen kanonfin. Har varit i området ett flertal tillfällen både på sommaren och vintern. Men eftersom det är en nationalpark saknas de där gamla hederliga kryssen och de gånger jag följt eller korsat Padjelantaleden på vintern har jag inte heller sett någon ruskmarkering. Men här kanske Lars har mer info?

Padjelanta på vinter brukar beskrivas som ett mellanalternativ mellan stugtur längs Kungsleden och ren tälttur i exempelvis Sarek. Inga leder, lite folk, men stugor att bo i. Man bör dessutom lägga till läget i ekvationen. Padjelanta ligger ju närmare Norge och Atlanten och får, framförallt i de västra delarna, mer snö och fler dagar med dåligt väder. Det öppna landskapet bidrar även till att man lite oftare får "flatljus", vilket jag personligen avskyr då jag ofta blir lätt illamående av det fenomenet :)

Men ett riktigt fint område som sagt var. Fast hade jag skidat ensam så skulle jag tagit med mig tält, liggunderlag och sovsäck. Man är ju som sagt var ganska ensam i Padjelanta på vintern och slår vädret om är det skönt att ha en nödlösning.

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
johza Önskar tips på tälttur med tonåringar i Jotunheimen Turskidåkning 1
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Turskidåkning 2
anols Önskar tips om fjälltur i april Turskidåkning 3
beckasin Önskar tips inför köp av vinsäck Turskidåkning 7
tango Önskar billiga Diamir-bindningar Turskidåkning 0
loljonas Tips destination v 16-17 Turskidåkning 1
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
Moga Dagstur Jokkmokk, tips? Turskidåkning 3
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
Almgren Fjällskidor, tips Turskidåkning 10
KimmyA Tips för första skidturen Turskidåkning 12
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
silverjuggler Tips fjälltur en vecka mars? Turskidåkning 7
plupp27 Tips på topptursbindningar Turskidåkning 6
arvidl Era bästa tips för tälttur med hund Turskidåkning 9
Moga Tips på varma turskidpjäxor? Turskidåkning 8
Snowtigher Tips vid skavsår av pjäxor Turskidåkning 14
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
evinrude Ont i ögonen efter en dag på fjället - tips på glasögon mm Turskidåkning 19
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
mosbricka Tips Rapadalen i påsk Turskidåkning 3
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
Newlin Skårki - Aktse om 2 vk tips? Turskidåkning 1
camlun Söker tips på tur Turskidåkning 24
lokatten Tips om bra turskida önskas Turskidåkning 13
AndersOleander Tips på barnvänliga skidturer i södra norge med markerade leder Turskidåkning 3
em.thelander Råd o tips inför skidköp Turskidåkning 7
jolut Skavsår av Alpina 1550, tips? Turskidåkning 12
annakari Skavsårs tips Turskidåkning 10
brigitte Tips på turer/böcker Turskidåkning 1
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
Rapps Tips för vintertur Turskidåkning 3
fson Snöskor i låglandet - erfarenheter o tips? Turskidåkning 22
KarinElisabet Längdskidåkning Dolomiterna_ tips Turskidåkning 2
MartinR Tips på glaciärkurser i vinter Turskidåkning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.