Önskar tips om bra fjällvandrarbyxa

Om byxan bara ska användas för fjällvandring tycker jag personligen att man kan satsa på en tunnare och lättare byxa än Itabs fjällbyxa.
Fjällbyxan tycker jag passar bättre för "vildmarksliv", när man rumlar om mera med knän i mossan och hoppar runt i snårig vegetation. Då är den i och för sig perfekt.

På fjällvandring funkar det bra med lätta, tunna byxor. Behöver man mer skydd drar man ändå på sig regnbyxorna. Jag funderar till och med på att strunta i att ta med benen till mina kombibrallor.

Om man ska gå vidare på Itab-spåret så har de en byxa som heter Traveller eller nåt sånt - en tunnare friluftsbyxa i syntet, med ben som går att dra av i knickershöjd. Det är mina nya fjällvandringsbyxor efter att mina Fjällrävenkombibrallor i mikrotyg pajade.

Byxorna verkar inte säljas nu på vintern, men det är samma byxa som "Byxa Trekking", men med dragkedja nedanför knät.

Annars är som sagt fjällbyxan ett väldigt bra alternativ som generell friluftsbyxa - även till fjället.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Discovery som täckbyxor.

Jag har inhandlat (dock inte fått dem än) Discovery som skalbyxor vid tex. lite snowboardåkning och kortare fjällturer på längdskidor. Någon som har testat dem i sådana miljöer? Tex i skidbacken då dvs.
Är det vattentäta?

Gärna lite info från dem som använt dem i lite tuffare miljöer vore perfekt.
/Erik

Re: Discovery som täckbyxor.

Homie; sa:
Ja
Gärna lite info från dem som använt dem i lite tuffare miljöer vore perfekt.
/Erik
Du kan läsa på förra sidan vad jag tycker om dom.
Jag använder mina b l a i ruinsöksträning med mina hundar, det sliter hårt på kläder men dom verkar hålla ihop bra. Annars är det mest i skogen som mina har fått stå mot vatten o det gör dom bra.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips