Önskar tips om bra fjällvandrarbyxa

Hej,
jag har tänkt köpa en fjällvandrarbyxa åt min man i julklapp och behöver tips om en bra och prisvärd byxa. Nu fjällvandrar han i gamla gröna armébyxor så det är dags att han får något nytt.

Är det bra med avtagbara byxben, eller är det bara onödigt?

Tacksam för alla tips jag får!
 
De såg jättefina ut

Det fanns 3 olika modeller av fjällvandrarbyxor, kan du möjligtvis rekommendera någon av dom? Det verkade vara lite olika material också.
 
Det är ett stort spann vad gäller kvalité på Itabs grejor. Deras fleecetröjor med windstoppermembran tycker jag släpper igenom vattenånga alldeles för dåligt. Men min vandrarkumpan använder ibland Itabs Byxa T&P Discovery och är nöjd med dem. De "andas" inte superbra de heller, men de har ventilationsmöjligheter.

232-06.jpg


Raskesven
 
Avtagbara ben

Avtagbara ben tycker ,Jag ,känns som överflödigt, man får bara extra dragkedjor att tampas med, angående byxmodell ett par softshell byxor är ju trevliga o ligger ju lite i tiden, men kostar ju en del mellan 1000-2000kronor, men är det i den prisklassen du tänkt dej så Marmot, Klättermusen, Haglöfs, mm gör trevliga softshell, annars som någon sagt ITAB vettiga priser, men verkar variera i kvalite en hel del
 
Re: Avtagbara ben

Smaken är som baken...

Jag tycker tampandet med 2 dragkedjor är värt att ha avtagbara ben. Man tampas ju inte särskillt ofta. Men när det ena dagen är 25 grader varmt, och dagen efter är mulet och det blåser är det skönt med variationsmöjligheten. För all del får man ytterliggare 2 dragkedjor som kan gå sönder, men innan det sker brukar man ha kunnat ha byxorna tillräckligt många år för att med gott samvete kunna köpa sig ett par nya. Så min röst lägger jag på avtagbara ben.

Mvh
Peter P.
 
Apropå ITABs kvalitet tyckte jag att den var bra tidigare, men efter att jag tvättat den dyrare av deras windstopperjackor så delamiminerade membranet.

Tyvärr hade jag inte kvar följesedeln, varför de inte accepterar reklamation (fast det rimligen går bra att se att och när jag beställde plagget ändå).

Naturligtvis är det ett rätt stort problem om man oroar sig för kvaliteten på deras sortiment...
 
Jag tycker det känns ju lite vansligt att att satsa på ett märke som är ojämt i kvaliteten. Dels därför att det är en present men kanske ännu mer för att man är rätt beroende av att brallorna funkar på fjället.

/Brink
 
Jag har en hel del goda erferenheter av ITABs plagg också, så på sätt och vis är kanske inte kvaliteten nåt stort problem - om det inte vore för att man smiter undan ansvaret vid de problem som ändå uppstår.

När det går att styrka ett inköp genom andra dokument och framförallt den elektroniska "korrespondens" som sker vid internetköp, är det sällsynt korkat att envisas med att man ska kunna plocka fram postens kvitto...

I det läget är man ju uppenbarligen intresserad av att på billigaste sätt komma undan efter att formellt ha erbjudit garanti enligt konsumentköplagen. En vettig leverantör är ju intresserad av att ställa fel tillrätta så fort man klarat ut att man verkligen är leverantör...
 
ITAB Fjällbyxan

Ett litet exempel på service.
Jag köpte en fjällbyxa från ITAB, efter två tvättar släppte en tryckknapp från resåren kring vristen.
Jag vet inte om jag har gjort något själv eller om den var dåligt monterad.
Jag mailade ITAB på söndagkvällen och undrade om dom kunde skicka en knapp så skulle jag slå dit den själv.
På onsdagen kom ett kuvert med en hel påse tryckknappar, verktyg och dessutom en hel uppsättning av de särskilda svarta kanpparna.
Jag tycker det var god service.

På tal om Discovery-byxan så har jag ett par sådana, som skitvädersbyxa är dom helt perfekta, täta och stryktåliga och lätt att ventilera med öppingar på benen.
Men jag saknar fickor på dom, det är två små fickor vid linningen och en ganska liten benficka, jag skulle vilja ha en kartficka oxå.
 

avslutad210712

Gäst
Tycker att zippningsbara (avtagbara) byxben är rätt bra. Fick en gång rådet här på utsidan att istället för att ta av benen (byxbenen alltså...) helt och hållet så zippar man av dem och rullar ner dem på kängorna. Funkar kanonbra.

Var rätt nyfiken på ITAB's grejor med tanke på att de fått rätt bra kritik här på utsidan så jag köpte ett par fjällbyxor och ett par discovery.

När det gäller fjällbyxan tycker jag att passformen är lite fladdrig jämfört med mina tierra-byxor men det är inte alltid en nackdel när man rör sig mycket. Använder dom nästan varje dag på jobbet för fickorna på benen gör att jag kan bära med mig en hel del småsaker som kan behövas. Dessutom dragkedja på de inre fickorna så man slipper riskera att tappa plånbok, nycklar och allt annat som man inte vill tappa. Är mycket nöjd med dom och kommer att köpa fler både som arbetsbyxor och fritidsbyxor.

Discovery-byxorna har jag inte använt så många gånger men de gånger jag använt dem har det varit riktigt sk*tväder och det har de klarat med glans. Däremot är jag missnöjd med fickorna. De vanliga fickorna är för grunda. Dock försedda med dragkedja vilket lär behövas ifall man skall ha något i fickorna. Benfickorna är alldeles för små för att vara riktigt användbara. Konstigt med tanke på att fjällbyxan har så bra fickor. Ventilationen på benen har jag inte testat så mycket med tanke på vädret som varit när jag haft på mig dem. Tror dock att det kan fungera rätt hyfsat. Kan nog också behövas eftersom byxorna känns rätt varma. Kan bero på dålig "andningsförmåga" men det kan jag inte säga ännu. Måste pröva dem med lite mer fysisk aktivitet.

Med tanke på priset tycker jag dock att man gott kan kosta på sig att pröva ITAB's byxor. Synd bara att inte fjällbyxan har zippningsbara ben.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
TheDude Önskar förslag inför köp av nya kängor. Kläder 21
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
nderson Tips mellanlager Kläder 17
camm1982 ulllinne med axelbreda band-tips? Kläder 6
Johan.H Anorak tips Kläder 9
Cuba Cola Lätta tält/stugskor - tips från dig Kläder 19
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
henkebmtb hej. vill få lite råd å tips Kläder 6
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
NiklasViklund Ny skidjacka - Tips!? Kläder 2
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Bölet Ny prisvärd dunjacka, tips sökes Kläder 30
Mowgli33 tips på regntät damjacka med vindstrut Kläder 1
m_t_j Tips på bra zip-in jacka (mellanlagret) Kläder 0
dmchris Tips på vinterbyxa med "bib"? Kläder 12
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
AnteÅ Tips på bra t-tröjor Kläder 26
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
basti Köpa kängor till flickvännen! Tips? Kläder 12
MarkusN Billiga fjällklader - tips och erfarenheter efterlyses! Kläder 12
JoAxa Tips på ultimat vandringsryggsäck för kort tjej? Kläder 18
elm000 Tips på vandringsskor vår/sommar Kläder 6
Rookien Tips för att kunna gå in kängor inomhus Kläder 0
desireman Prisvärda vandrings/trekking byxor! Tips? Kläder 12
tlundberg Behöver tips på allroundsko Kläder 11
Jontaponta Tips om BREDA vandringskängor Kläder 13
Arctic Fox Tips på skaljacka till vinterfjället! Kläder 14
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Thrashback Lätta och smidiga vinterskor, behöver tips Kläder 0
Reischen Tips på utrustning Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.