Nyttan av kniv i fjällen?

Oftast har jag bara med en liten sax, den väger 24 gram. Räcker till min enkla kosthållning, används mest till att klippa upp förpackningar, dela upp ölkorvar etc. Även för first aid/reparationer förstås, klippa silvertejp, tyger etc.

Kniven med handsmitt blad & träskaft får följa med på fisketurer & stugturer där mat, dryck & sällskap står i fokus. Multiverktyget får ligga hemma i verktygslådan numera, enda jag använde var knivbladet, resten var dödvikt. På vintern kan iofs verktyg vara bra, för att fixa skidbindningar etc.

Kniv och liv

Någon som kommer ihåg det Holländska paret iApojaure,
dom blev knivmördade, då kändes det bra att ha en lite
rejälare kniv tillhands när man låg i tältet.
Det måste vara 16- 17 år sedan, tror Qvick blev fälld för det.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Re: Kniv och liv

baanrud; sa:

Börjar någon galning att hugga på dig med kniv tvärs genom duken spelar det nog ingen roll vilken storlek på kniven DU har....

/P.D

Re: Kniv och liv

baanrud; sa:

då e det bättre att ha en rottweiler i absidern.. då kommer inte mördaren ens nära tältet!

Re: Re: Kniv och liv

FJS90/91; sa:
baanrud; sa:

då e det bättre att ha en rottweiler i absidern.. då kommer inte mördaren ens nära tältet!

Kropp o Skinnamo ordnade ju snubbeltråd kopplad till nödraketer som "björnvarnare" ! Det borde funka som "knövmördar-varnare" oxå !

/P.D

"björnvarnare"

Kropp o Skinnamo ordnade ju snubbeltråd kopplad till nödraketer som "björnvarnare" ! Det borde funka som "knövmördar-varnare" oxå !

Läste för något år sedan om ett gäng i Canada som märkte isbjörnar och satte radiosändare på dom, de hade också ringat in sitt läger med skrämskott, raketer, snubbeltrådar till tomburkar det var väl förbeträtt alltså, mitt i lägret fanns en ca 2 1/2 meter hög sten dit hade de tänkt att fly om en björn kom.
Efter ett par lugna nätter brakade det loss rejält i lägret, när de kravlat ut ur tälten och fått igång lampor od ser de en halvt ihjälskrämd isbjörn, mitt i deras läger, den hade också tagit sin tillflykt upp på stenen, dit de hade tänkt och söka skydd...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips